terugslag usb

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: terugslag usb

Berichtdoor P@tje » 10 sep 2015, 09:23

Ik heb niets meer gedaan met het probleem.
De ergernis over schrijffouten , heeft mij er van weerhouden om af en toe nog eens te kijken wat men voor tips had neergezet, en bovendien ben ik net terug van een paar weekjes vakantie in het zonnige zuiden.
Ik ga de tips die genoemd zijn zeker eens proberen, al ben ik op sommige gebieden nog niet zo handig, maar ik kan er alleen maar van leren.

Nu ben ik van plan om eerst de coaxkabel te gaan vervangen.
De kabel wat er nu ligt, is een dikke oude coaxkabel uit de goede oude cb-tijd.
Is deze nog geaschikt, of kan ik deze beter gaan vervangen voor een moderner type?
Welke kabel is het meest geschikt?

Wat is jullie mening hierover?

Mijn resultaten zal ik hier neerzetten.

73`s
P@tje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2015, 19:53

Re: terugslag usb

Berichtdoor plientjebr » 10 sep 2015, 11:24

Gewoon blijven schrijven en vragen hoor, iedereen schrijft wel eens iets fout.
Er zijn ergere dingen op de wereld :wink:

Oude coaxkabel kan wel eens het 1 en ander gaan mankeren.
Misschien water ingekomen, een kabelbreuk.....

Toen ik weer begon met de hobby kreeg ik ook een coaxkabel en antenne van iemand.
De boel neergezet en aangesloten en ik had een enorme storing.
Bleek dat de coaxkabel gewoon verpulverd was zeg maar, je kon hem bijna uit elkaar trekken.

Dikke of dunne coax, als je voor nieuw gaat zou ik niet voor de dunne gaan.
Ik wens je veel succes.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: terugslag usb

Berichtdoor P@tje » 10 sep 2015, 12:19

Ik zat te denken aircell 7 te gaan leggen.
Is deze aan te raden?
P@tje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2015, 19:53

Re: terugslag usb

Berichtdoor plientjebr » 10 sep 2015, 12:56

Even bij uitgebreid zoeken aircell 7 intikken.
Je kunt er dan het 1 en ander over lezen.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: terugslag usb

Berichtdoor 19AT593 » 10 sep 2015, 21:02

Aircell7 is prima geschikt. Overigens is er wel betere kabel. H1007 gebruik ik zelf en is vergelijkbaar, vind het zelfs qua omvlechting wat beter. Zie ook eens hier: http://www.handelsondernemingveenstra.nl/en/147-coax-cable. Het is maar net hoeveel geld je er voor over hebt.

Ook uiteraard goede coax gebruiken als tussenkabels tussen radio, lineair en SWR/Power meter. Ik neem aan dat de A-99 een goede SWR heeft. Staat je radio dicht bij de antenne? Dat kan ook invloed hebben. Aarden heeft geen zin, een HF aarde is wat anders als een veiligheidsaarde. Goed solderen van de pluggen voorkomt veel elende en je kan inderdaad wat proberen met ferrietklemmen (bijvoorbeeld om de tussenkabels heen). Er zijn ook mensen die ferrietklemmen plaatsen vlak voor de plek waar de coaxkabel in huis gaat. Een mantelstroom filter maken onder de antenne is een optie maar helpt ook niet altijd. Een mantelstroomfilter maak je door je coax 3-5 keer op te rollen met een diameter van ongeveer 15cm.

Uiteindelijk kan er ook gewoon een defect in de lineair zitten. Dat hoef je verder niet te merken aan je vermogen, dat kun je alleen zien op een spectrum analyzer. Als je de mogelijkheid hebt om een keer een soortgelijke lineair van iemand te lenen zou je eens kunnen proberen of die ook hetzelfde probleem geeft.

Ik hoop dat je zo wat tips hebt om het probleem op te lossen. Succes :wink:
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: terugslag usb

Berichtdoor P@tje » 10 sep 2015, 22:51

Bedankt voor je reactie,

Ik heb vandaag de kabel vervangen voor aicell7.
Voor ik de kabel ben gaan kopen , heb ik op internet een en ander bekeken en ook via dit forum van alles opgezocht.
De antenne staat een meter of 8 boven de grond, gemonteerd op een mast tegen de achtergevel van de woning, en de kabel die ik heb gelegd heb ik netjes langs de mast gebonden en zoveel mogelijk gescheiden gehouden van andere bekabeling die ik onderweg tegen ben gekomen.
De pluggen heb ik allemaal vervangen door nieuw en met de nodige zorg gesoldeerd.
Het nadeel wat ik nu heb, is dat me swr niet lager te krijgen is dan 1.5, terwijl ik met de oude kabel netjes 1.1 had.
Ik ben een hele tijd bezig geweest met het draaien aan de ringen en gezorgd dat ik op de 27.555 de meest gunstige swr heb, maar lager krijg ik hem niet.
De swr was al hoger meteen bij het leggen van de kabel naar de antenne.
Daarna heb ik nieuwe tussenkabels gezet, dus alles is nu aircell 7.

Wat kan er fout gegaan zijn?
P@tje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2015, 19:53

Re: terugslag usb

Berichtdoor 19-DT-170 » 10 sep 2015, 23:08

P@tje schreef:is dat me swr

MIJN swr
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: terugslag usb

Berichtdoor president- mckinley » 10 sep 2015, 23:13

P@tje schreef:Ik heb niets meer gedaan met het probleem.

Das wel jammer, want in de eerste drie antwoorden kreeg je de oplossing van je probleem.
Vandaar dat ik ook voorzichtig, je attendeerde op een woord gebruik, voorzien van een :D
Maar het zij dan zo.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: terugslag usb

Berichtdoor president- mckinley » 10 sep 2015, 23:36

Dag P@tje,
Jammer dat je je PB functie hebt uitstaan.
Je stuurt mij wel een PB, maar ik kan niet terug sturen.
Dan maar in het openbaar, mijn antwoord:

Ik geloof je direct dat je goed kijkt, en de taal correctie er op los laat.
Maar waar ik je op attendeerde, das straat taal.
Dat is net zo iets als heb en hep, alleen dat onderschept je taal editor.

Maar ik ben niet iemand die rondhangt, en let op taal fouten.
En dan er op los sprengt om iemand te vertellen, dat het fout is.
Los daarvan, het antwoord op je vraag is gegeven, jou keus is om er (n)iets mee te doen.
Ik zou dan zeggen, waarom vraag je niet wat er bedoelt wordt.

Niet om mij dan een PB te sturen, en dan zelf de pb functie uit zetten voor gebruikers.
Das goed lezen, en begrijpen hoe het werkt P@tje :D
En weer zet ik de :D er bij.
Het leven is te mooi om te zeuren over, over dit soort dingen.

Groet,
Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: terugslag usb

Berichtdoor 19-DT-170 » 11 sep 2015, 07:20

En ook een PB gehad van P@tje.
P@tje schreef:Niks beters te doen dan alleen maar te zeiken over taalfouten?

Zoals president- mckinley zegt, dit heeft niks met taalfouten te maken maar met straattaal.
Voor de rest kan ik niet ergens uit opmaken dat je dyslectisch bent of de Nederlandse taal niet machtig.
Het woordje 'me' in een zin in plaats van 'mijn' zal denk ik op bepaalde forums of Facebook groepen
van misschien erg populair zijn, maar is niet gebruikelijk in de Nederlandse taal.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: terugslag usb

Berichtdoor plientjebr » 11 sep 2015, 07:37

Het is niet gebruikelijk, maar soms let je er niet zo op als je iets schrijft.
Zelf lees ik altijd mijn ( me :lol: ) berichtjes goed door voor ik ze verstuur.
En dan na het versturen zie ik later toch nog wel eens een taalfoutje.

Ik heb heel veel moeite met woorden die eindigen op d, t of dt.
Of als je een vraag wilt stellen die begint met kan je dit of dat, is het dan kan of kun je?

Het is een beetje offtopic allemaal, maar even je berichtje nalezen voor het versturen voorkomt
een hoop ergernis.
Dit voor degene die zich ergert aan taalfouten, maar ook voor degene die het bericht verstuurd.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: terugslag usb

Berichtdoor 19OK061 » 11 sep 2015, 07:55

je snapt toch waar het over gaat toch, wat kan je dan de schrijf fouten verrotten, tjonge stelletje azijnzeikers. :(
Nee erop doorgaan en dan zeggen nee dit en dat maar jullie zeiken er wel op door :?
Gewoon je snater houden punt. :wink:
Yaesu FT1000mp MarkV (200W) + MD100
yaesu ft100 + FL2277B
Yaesu Ft990 + sp6 + MD 1 + FL2100B
TYT TH-9800 Quadband
Mantova turbo 8
inverted V 45M
End Fed 6M - 80M
4 elem. Yagi vert./hor.
Windom 41.5 meter lang
diamond x30
3 x antenne mast





http://dx27.net/news.php
19OK061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 apr 2013, 11:49

Re: terugslag usb

Berichtdoor jcva » 11 sep 2015, 08:36

Waar het hier om gaat is dat hij wel reageert op taalfouten en dat men daar niet zo over moet zeuren maar niets doet met de aangedragen oplossingen. Want zoals eerder genoemd die zijn in de 1e 3 antwoorden al gegeven.
Maar de Nederlandse taal verloederd en er mag gerust wat aandacht voor zijn. Elkaar er op een normale manier op wijzen moet gewoon kunnen lijkt mij, kunnen we allemaal van leren.

Waar ik nog aan toe wil voegen dat hij het beter eerst zonder die eindtrap goed moet zien te krijgen en eens te kijken wat hij daar allemaal mee kan bereiken want dat stoken met vermogen is vaak helemaal niet nodig. De RM KL500 zou 3,5 tot 30Mhz moeten zijn maar is niet voorzien van enige kwalitatieve filtering. Kans op storing heel groot.
Is de Lincoln nog origineel of geeft hij meer vermogen dan de 21W pep SSB standaard? Want ook dan kans op meer problemen en helaas vind je bijna nergens een originele Lincoln meer.

Qua opstelling van de antenne, staat hij helemaal vrij of tegen een gevel of dak te stralen? Want ook dat kan problemen geven. Is de nieuwe coax goed gemonteerd met de juiste pluggen speciaal geschikt voor dit type kabel? Weet je zeker dat de antenne goed is?
Hoe zit de kabel aan de mast vast? Ik hoop niet met ty-raps (kabelbundelbandjes) kans is dan groot dat je die te strak trekt en de kabel insnoert met impedantie sprongen tot gevolg. Op 27Mhz misschien niet heel erg maar op hogere frequenties wel. En een SWR meter moet er na meten tussenuit, ook die kan een veroorzaker van storing zijn.
Dit zijn de basic dingen die goed moeten zijn. Aarden van de installatie kan helpen als je weet wat je doet, gewoon aan de randaarde van de huisinstallatie knopen zal zeker niet werken.
Dan kun je nog kijken of de microfoonkabel goed is en goed aangesloten, afscherming is belangrijk en moet dus goed zijn.
Werkt dat allemaal niet dan zijn mantelstroomfilters een must en die kun je simpel zelf maken maar ze zijn ook genoeg te koop. Ik ken amateurs die mantelstroomfilters aan beide zijden van de kabel toepassen, net onder de antenne en ook net bij de eindtrap, in hun geval vaak een Acom 1000 of iets vergelijkbaars. Die amateurs zijn in staat om midden in een woonwijk met full-power te werken zonder storing te veroorzaken. Dan praat je over minimaal 1000W
Dus op zich moet het kunnen maar je moet weten wat je doet en wat je toepast, ik heb hier zo maar het idee dat dit nu niet het geval is.

Kijk eens hier: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Chokeb ... ebalun.htm voor zelfbouw of hier: http://www.dx-wire.de/mantelwellensperr ... 882b77e952 voor zelfkopen. En er is nog veel meer te vinden op internet, ook zijn er hier genoeg mensen die er ervaring mee hebben.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: terugslag usb

Berichtdoor P@tje » 11 sep 2015, 09:36

wederom bedankt voor de reactie.

De kabel heb ik inderdaad met typwraps langs de stalen mast opgebonden, maar zo lag de oude kabel er ook tegenaan gemaakt.
Een andere oplossing zou misschien kunnen zijn, dat ik de kabel in een pvc buis, langs de mast gebonden, omlaag laat komen, dan ligt deze kabel wel vrij.
Het gekke is dat ik met de oude kabel een betere swr had dan nu met de nieuwe kabel.
De pluggen die gebruikt zijn, zijn voor de aircell 7 kabel, speciaal erom gevraagd bij aankoop.
Ik ben zelf werkzaam in de electro techniek, en dan op het wat fijnere werk, dus solderen is voor mij normaal geen probleem, maar er zou wat verkeerd gegaan kunnen zijn, al denk ik dat de swr dan nog slechter zou moeten zijn.
De versterker heb ik op dit moment er nog niet tussen, ik wil gewoon eerst de antenne goed hebben, voor ik weer een stap verder ga.
Ik zal de kabel buiten nog eens anders langs de mast op gaan leggen, nergens tegen het metaal opbinden en eens bekijken wat de swr dan doet.

Voor wat de antenne betreft, deze staat op een buis, welke is gemonteerd tegen de achtergevel van de woning.
De spoel staat ongeveer gelijk met de nok van het dak, hoger gaat helaas niet, de buis is niet langer.
Deze opstelling is altijd al zo geweest.
P@tje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2015, 19:53

Re: terugslag usb

Berichtdoor 19AT593 » 11 sep 2015, 21:08

Het gekke is dat ik met de oude kabel een betere swr had dan nu met de nieuwe kabel.


Is helemaal niet gek hoor. Dat geeft aan dat die oude kabel erg veel verlies had en dus niet goed was. Een SWR van 1,5 is helemaal niet gek hoor. Maar zou beter moeten kunnen. Mijn A-99 stond destijds op z'n laagst op 1,1. Maar kan ook best aan je SWR meter liggen. Alleen een antenne analyzer kan uitsluitsel geven over je SWR verloop.

Heb je nog wat gedaan met mantelstroomfilters? Het is met een A-99 aan te raden de mantelstroom filter (kabel paar keer oprollen) niet direkt onder de antenne te plaatsen maar een meter of iets verder er van af. Verder is het gewoon een kwestie van experimenteren. Zoals al aangegeven word, er zijn "zendamateurs" die met 1KW in een woonwijk zenden en toch geen inslag hebben bij zichzelf en bij de buren. We hebben het dan wel over een lineair die wat beter in elkaar zit dan een KL500. Maar goed het moet kunnen...

Succes,
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

VorigeVolgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten