Slecht, goed, beter, en top!

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor lingo » 27 nov 2015, 10:24

De top zal zo`n 6mtr boven het dak uitsteken.
In de nabije omg. heb ik geen last van andere daken of flats.
Het dichtste bij staat een flat op 100mtr
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor cb1gwn » 27 nov 2015, 13:28

Als je een lineair gaat gebruiken zou ik wel aanraden een filter er bij kopen. In de meeste gebruiksaanwijzingen staat ook dat je een filter moet gebruiken.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor Wimpie » 27 nov 2015, 14:41

@Erik Steenvis:
De SWR beïnvloeding zal inderdaad minimaal zijn, maar voor het stralingsdiagram geldt dit niet (ik heb even op youtube gekeken, mooie mast). In een situatie met obstakels, kun je antennes hooguit met elkaar vergelijken door met hetzelfde tegenstation te werken en de antennes te verwisselen (zodat de te testen antennes op exact dezelfde plek en hoogte staan).

We hebben het over veschillen in gain naar de horizon van minder dan een paar dB. Als ik dan "reviews" lees waarbij tussen bijvoorbeeld een Gain Master en een A99 twee S punten zitten (12 dB!!), dan weet je wat je aan zo'n review hebt: niets.

@Lingo:
Dus als je een halve golf neer zou zetten, zou de top op zo'n 4.5 m boven het dak uitkomen (even uitgaande van dat je een Imax 2000 in gedachte had). Dan heb je wellicht wat winst richting je huis als de Imax gaat gebruiken. Je kunt natuurlijk ook een langere pijp nemen en daar een halve golf opzetten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor Erik » 27 nov 2015, 15:58

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor Wimpie » 27 nov 2015, 16:51

@Erik Steenvis,
Jouw observatie m.b.t. kwart golf met radialen en 5/8 met radialen klopt gewoon (ik heb er aan gesimuleerd en gemeten op UHF). Als je een echte GPA zou maken (kwart golf verticaal met 3 of 4 afhangende radialen), dan doet die het zelfs beter dan een 5/8 met radialen. De winst in de lange sprietantennes zit in de tophoogte. Zit je met de voet > 10m boven alle obstakels uit, dan maakt die extra 1 m ook niet zo veel meer uit.

laat je die radialen weg bij een 5/8, dan wordt het echt een gokpartij, vanwege de stralende mast. Toen ik jonger was, ging zo'n alu halve golf GPA stuk, voethoogte zo'n 12m. Paps zich wijs laten maken dat een 5/8 beter was. Ik had toen niet de kennis om dat te kunnen weerleggen. Er ging toen een 5/8 in de mast met korte radialen (dus veel korter dan een kwart golf). Die deed het zo goed, dat we van diverse vaste praatmaatjes opmerkingen kregen over het lage S-punt. We hadden ook wat brom uit een versterker (wat bij de halve golf niet optrad). Met een simpel diode veldsterkte meterje aan het wandelen gegaan en langs de kabel en de mast was stevig RF te zien. 5/8 met korte radialen er weer uit en weer terug naar een halve golf. Van alle halve golf antennes die we gehad hebben, heeft de A-99 het langste gestaan.


De Gain master is wel 5/8 golf lang, maar is feitelijk gewoon en middengevoede dipool van 5/8 golf lang. Daardoor is zijn gain ietsje meer (in de praktijk nagenoeg niet merkbaar) dan van een halve golf. Het voordeel zit ook hier in de extra hoogte boven eventuele opstakels.

De I max 2000 is ook afwijkend. In het middendeel zit een condensator, zodanig dat hij meer op een halve golf lijkt. Als ze hem goed ontworpen hebben, heb je niet de stroomomkering in het onderste stuk zoals bij een echte 5/8. Daardoor zou hij beter moeten werken dan een traditionele 5/8 met radialen.

Dat ik de Gain Master noemde als antenne voor 10, 11, en 12 meter was naast de VSWR ook vanwege het stralingsdiagram. Dat blijft netjes.

Als ik een tijdgaatje heb stop de straler van de I-max (met condensator) wel even in simulatie om te kijken hoe het stralingsdiagram wijzigt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor Henry hpsd » 27 nov 2015, 19:56

Wellicht leuk als je antennes leuk vind !

http://cb-antennas.com/wp-content/uploa ... n-2015.pdf
lees vanaf pagina 30 oid.

en:

http://www.w8ji.com/end-fed_vertical.htm#IMAX

Het is niet echt allemaal hogere wiskunde, alhoewel ik goed snap dat iemand er moeite mee kan hebben....stel dan vragen...
Wim of iemand anders helpt vast wel !

De "kern" is:
een 5/8 golf is zeker niet beter (zoals Wim verteld)
Voor lokaal verkeer is HOOGTE van mega belang ....koop een aluminium buis en stop die onder je (bv) halve golf en het "werkt" beter.

Toch zullen er altijd vele zijn die zweren bij een 5/8 golf oid.
Dit komt dan dus niet omdat hij beter is, maar door meerdere andere redenen..
Bijvoorbeeld dat hij hoger is..hij "ziet" verder"
En er zijn maar weinig fabrikanten die een "goede" 1/2 golf maken.
Het is best moeilijk om ervoor te zorgen dat de antenne echt optimaal functioneert.
Degene die echt grote verschillen hebben meegemaakt, hebben bijvoorbeeld last gehad van mantelstromen die de 1/2 golf negatief beïnvloeden...
Als je het voor het eerst hoort is het een beetje moeilijk voor te stellen, maar het is goed mogelijk dat coax en mast lengte een "enorme" impact hebben op de werking van de antenne...en dan nog...tot je het zelf een keer ziet (gaat testen) ...tja dan word je af en toe wel even stil :-)

Wim, bedankt voor de uitleg top !
Fijn weekeinde !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor lingo » 28 nov 2015, 00:27

Om maar weer even back on topic te gaan; de linear laten we nog even rusten....
Eerst maar eens zorgen dat ik de vergunning op tafel krijg om de antenne te plaatsen.
(Beter safe dan sorry!)
Morgen ga ik iig wel de bak ophalen die ik op het oog heb.
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor lingo » 28 nov 2015, 20:04

De bak is binnen!
Morgen ook maar meteen een antenne scoren!
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Slecht, goed, beter, en top!

Berichtdoor lingo » 29 nov 2015, 14:30

En ook de antenne is in huis!
Ja, ik weet het; hij moet OP het huis.... :lol: :lol:
Nu ga ik me richten op het verkrijgen van de vergunning voor de antenne.
Heb het al gemeld bij de gemeente, en daar gooien ze het morgen "in de groep"...
Ben benieuwd....
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Vorige

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten