PLC storing.... toekomst??????

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 02 sep 2013, 21:09

'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor vincenttor » 02 sep 2013, 22:24

ja lekkere hobby verpester, gelukkig in Frankrijk weinig tot geen last van.
Wel iets last van storing wat bij de buren vandaan komt maar volgende x porto mee en vragen of ik even mag rond lopen.
het is gelukkig geen plc
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 03 sep 2013, 18:15

Ja,

dit bericht komt er op neer dat het dan ook niet meer weg te filteren valt... weg HF dan, ik hoop dat ze er iets tegen gaan doen..

Tja jammer dat onze hobby niet meer zo groot vertegenwoordigd wordt door vele mensen.. Met velen sta je toch sterker.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 03 sep 2013, 18:38

Ik hoop dat degene die in aanraking met deze narigheid niet meteen de hobby aan de nagel hangt :cry:
Maar met 70CM verder gaat, de pmr tot een half watt mag immers nog.
Misschien voor de tijd al zoiets als bij-zender gaan gebruiken is ook een optie..
Porto in doos bouwen->antenneplug er op-> basis of richt antenne er aan en het is toch interessant.....
Helaas zijn daar de propagaties anders dan bij 11M....
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor vincenttor » 03 sep 2013, 19:28

ja ik vind de hf banden meer aantrekkelijk dan 2 en 70.
als het ophoud ga ik daar ook niet rondhangen
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 03 sep 2013, 20:42

Tja voor velen houdt dan de hobby op, 6M is dan een optie, maar daarvoor moet je een F/N licentie hebben.
70CM zijn de PMR frequenties alleen nog zonder licentie te gebruiken.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor vincenttor » 03 sep 2013, 21:34

ja ik heb hier in Frankrijk ook al gedonder met een storing sinds kort , gelukkig heb ik maar 1 buurman een 200m verderop en die kant komt de storing vandaan.
De storing is overigens helemaal weg te halen met de noiseblanker goed ingesteld maar liever weg dan genezen.
Weet niet of het een PLC is maar het is goed vervelend.


Link


De buren zijn jonge mensen en ze vroegen zich al af wat de antenne was en vonden het wel grappig dus staan ze er waarschijnlijk wel voor open als ik even voor de deur sta met een porto om te zoeken wat de storing veroorzaakt ;)
Ze hebben ons al meerdere malen geholpen om het internet weer opgang te krijgen met die stugge Fransen bij de helpdesk van orange...
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 04 sep 2013, 16:42

Hoi,

ja dat ziet er idd zo uit dat het plc is, hier nog een van youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=2x9bwW06_xs

Ik heb net gelezen dat in engeland de storing al gemeten is vanaf 2mhz tot ver over de 2meter band gewoon niet normaal,
Ik dacht dat in een regeling van de EEG ooit was bepaald en geregeld dat men het ontvangen van radiosignalen niet mag belemmeren.
Eigenlijk worden hier gewoon alle regels, afspraken en bemoeienissen aan de laars gelapt en bewust begonnen met storen en jammen...
Tja grote concerns kunnen dit blijkbaar zomaar doen en beslissen.
En het ziet er naar uit dat er niemand iets tegen onderneemt....
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mebo » 04 sep 2013, 19:06

ja dit bericht is niet hoopvol voor amateurland,en dan bedoel ik ook de 27mc mee,we zijn immers allemaal gebruikers van de hf.
ja en idd,in de UK is zelfs storing tot boven de 2 mtr band gemeten....
geweldig concern dat KPN,die gewoon doen waar ze zin in hebben,niet ontstoorde plc pluggen op de markt willen brengen vanwege te weinig bandbreedte,WAAR IS HET A.T vraag ik me af...
want er word al zolang over gesproken met die vergaderingen en bijeenkomsten van de VERON en het A.T,maar je ziet,we worden genaaid waar we gewoon bij staan! :evil:
praatjes vullen geen gaatjes,ze hadden gelijk de deur dicht moeten smijten vanwege deze broddelzooi,niks overleg want je ziet,ze pakken je hele hand als je de deur op een kiertje houd.
nee tot nu toe blijft het doodstil,maar ik hoop dat er nog flink herrie word geschopt om dit voornemen tot op de markt brengen van....
ik ben zelf ook licentiehouder(N)maar als dit gewoon word toegestaan zonder flink de kont tegen de spreekwoordelijke krib te zetten,dan zeg ik per direct mijn lidmaatschap van de VERON op,ik wil dan geen deel uit maken van een club die niet de belangen behartigt van amateurs.

27mc gebruikers en amateurs hebben straks het nakijken als dit word toegelaten,het grote smerige geld heeft het voor het zeggen!
ps:
ik hoop dat er nog eens zo`n kpn verkoper hier aan de deur zijn waar komt verkopen,die moet heeel rap zien dat hij weg komt,want deze frustratie gaat heel diep,en vast alleen niet bij mij vrees is.. :wink:

vr groet:
pd3jme
mijn shack:
icom 475E voor 70cm met desktop sm-20 +mirage d1010n eindtrap
yeasu ft 7900 en ft1900
midland 8001 allmode met a99
antennes:
een 6el flaxa yagi(vertikaal) voor 2 mtr
een 13el flexa yagi(vertikaal)voor 70cm



gr epke PD3JME[433.1875-145.2375]
Avatar gebruiker
mebo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 07 feb 2010, 21:51
Woonplaats: bergum

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor Abt » 04 sep 2013, 21:26

Denk dat alle fabrikanten van HF apparatuur eens de koppen bij elkaar moeten steken en wat van zich moeten laten horen tegen de PLC - storing.
Het stoort immers hún apparatuur, die straks niet meer of minder verkocht gaat worden.
Abt
 

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 05 sep 2013, 17:02

Ja ik dacht ook al iets dergelijks en meteen een stukje verder.
Weten de fabrikanten van HF en zend apparatuur in het algemeen wel hiervan? als het zich uitbreidt tot boven de 2 meter band zoals in engeland, zijn ook fabrikanten van audio apparatuur betroffen.
Die kunnen dan de verkoop van tuners wel vergeten.....
Dan zijn er nog tal van winkels en verenigingen (zoals veron en vrza) die in de toekomst kunnen sluiten (en stoppen), ook in nederland.
Maar ik heb nog niet de indruk dat Yeasu, kenwood, icom, zetagi, enz enz echt op de hoogte zijn van wat er gaande is en dat dit zonder tegenstand zich gaat uitbreiden tot buiten europa. Dan kunnen al die fabrikanten hun handel wel vergeten....
Als die allemaal samen er tegen op de klippen springen wordt er zeker wat bereikt...
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 05 sep 2013, 17:12

Ik lees trouwens net het volgende bericht op het zend amateur forum:

Ik hoor net van Thilo Kootz DL9KCE (EMC werkgroep IARU) dat de nieuwe norm voor PLC EN-50561-1 al van kracht is:
http://www.hd-plc.org/modules/standards/cenelec.html
Dit betekent dat goedgekeurde PLC units genotched *moeten* zijn.
De PLC industrie zelf heeft deze norm, mét amateurband notches, geaccepteerd.

Nog groter is dus mijn verbazing dat Veron meewerkt aan de "KPN klachtenlijn" voor ongenotchde PLC.
Veron zou simpelweg aan KPN moeten melden dat ongenotchde PLC onder EN-50561-1 NIET TOEGESTAAN is.

Het lijkt mij niet passend om amateurs door te verwijzen naar de eigen klachtenprocedure van een illegale vervuiler...

73
Paul
PD0PSB


Dus er is weer hoop.... en nu ga ik toch echt kijken naar zoveel mogelijk uitfilteren van dit gedoe.....
wat ik weet dat helpen kan is:
    DC Power line filter. (zodat het signaal niet daar al naar binnen kan).
    QRM filter. (met een 2e kleine antenne het stoor signaal ontvangen - omdraaien en het negatieve signaal wordt dan weer bijgemengd, waardoor de storing van het totaal wordt afgetrokken.)
    Zender met een noise canceller helpt ook.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor vincenttor » 05 sep 2013, 17:28

ja kijk maar naar het filmpje dat ik even eerder geplaatst had.
Ik kon tot voor kort niet meer echt met de beam richting oosten luisteren,
sinds ik een redelijk goede en instelbare noiseblanker heb kan ik tenminste weer stations horen en de zwakkere die ik helemaal niet meer hoorde.
Nu hebben zat mensen ook dat de noiseblanker het niet weg weet te filteren of iets er van kan onderdrukken, misschien dat de storingsbron dan een stuk dichterbij zit.
Dit is wel een mooi "dwang" middel om mensen hun licentie te laten halen om op de andere banden te mogen komen, of het brengt de 11"piraten" naar een andere hf band die wel in de notch valt.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 05 sep 2013, 17:50

Ja, voor alle mensen op 11M blijft alleen een filter voor de spanning (vooral als deze dichterbij zitten) dan komt het signaal ook binnen op je eigen stroom leiding, een erg goed mantelstroom filter kan dit uit je voeding houden dan is dat in ieder geval al niet zo een punt.
Verder kunnen ze het proberen met een QRM filter zoals deze, en hij schijnt erg goed te werken: http://dh9sb.dx-info.de/2008/08/x-phase-the-noise-killer/
En verder is het op 11M zoeken naar een transciever met noise blanker, gezien schema's heeft een ham jumbo er een in zitten, maar hoe sterk deze is weet ik niet.
Dan zal werken wel weer mogelijk moeten zijn...
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor 19-DT-170 » 05 sep 2013, 18:28

Ik weet niet of een NB het PLC geratel weg kan filteren.. Het zou wel mooi zijn natuurlijk..
En meestal werkt de NB niet in FM, enkel in AM/SSB...
Wat betreft de fabrikanten van radio's en tuners.. In Nederland wordt nu op grote schaal DAB+ uitgerold.
In 2014 moet DAB+ operationeel zijn..
In Zuid-Limburg ontvang ik al 15 Nederlandse zenders in DAB+,
buiten de Belgische en Duitse DAB-zenders die al langer te ontvangen zijn..
Frequentie >220MHz... Dat is dus een mooie gelegenheid om DAB+ te promoten,
en het gebruik van de huidige radio's 88-108MHz te ontmoedigen....
Ja, want niemand heeft recht op ongestoord ontvangst... Staat al jaren in de brochures van het AT...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 125 gasten