Vuurbaak

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vuurbaak

Berichtdoor vuurbaak » 25 jul 2020, 15:49

Hoi,

Ik ben de Vuurbaak, Robin lokatie in de regio Waddenzee/Ijsselmeer kust en ben 16 jaar oud.

Zendend nog niet actief, daar ben ik mij nog aan het oriënteren, heb belangstelling voor een President Mc kinley

Ontvangstmatig wel al enkele jaren actief gebruik hier voor 2 icom r20 ontvangers 1tje gebruik ik voor de marifoon band en met de andere luister ik naar de luchtvaart band.
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Vuurbaak

Berichtdoor Wimpie » 25 jul 2020, 19:36

Hallo Robin,

Ik had verwacht dat je dan ook weleens naar zendamateurs zou luisteren (tussen 144 en 146 MHz en 430 en 440 MHz mode FM).

CB is leuk, mits je een antenne neer kunt zetten met de de voet boven de obstakels. Een antenne laag aan de schuur, of binnenshuis is gerantie voor teleurstelling. Als je dicht bij het water zit, is het nog leuker vanwege het bereik. Over water komen radiogolven verder, dus kun je grotere afstanden overbruggen.

Zo'n President Mc Kinley is aardig aan de prijs (maar dat geldt voor een IC R20 ook). Heb je met je R20 al eens geluisterd op CB (en dan vooral of er USB/LSB actititeit in de buurt is)? Zo ja, dan zul je wellicht ook stations gehoord hebben van buiten Nederland.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vuurbaak

Berichtdoor vuurbaak » 25 jul 2020, 21:20

Wimpie schreef:Hallo Robin,

Ik had verwacht dat je dan ook weleens naar zendamateurs zou luisteren (tussen 144 en 146 MHz en 430 en 440 MHz mode FM).

CB is leuk, mits je een antenne neer kunt zetten met de de voet boven de obstakels. Een antenne laag aan de schuur, of binnenshuis is gerantie voor teleurstelling. Als je dicht bij het water zit, is het nog leuker vanwege het bereik. Over water komen radiogolven verder, dus kun je grotere afstanden overbruggen.

Zo'n President Mc Kinley is aardig aan de prijs (maar dat geldt voor een IC R20 ook). Heb je met je R20 al eens geluisterd op CB (en dan vooral of er USB/LSB actititeit in de buurt is)? Zo ja, dan zul je wellicht ook stations gehoord hebben van buiten Nederland.


Heb daar nog nooit geluisterd denk dat mijn antennes daar niet geschikt voor zijn, heb als antennes 1 sirio gpa 108-136 en 1 sirio sb1-s voor 156-162 mhz.
Ze staan op 12 meter hoog.

Beide ontvangers komen uit een erfenis.

Heb op de marifoon kanaal 16 bij zeer dichte mist wel al de Duitse, Deense, Zweedse en Noorse kustwacht kunnen ontvangen.
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Vuurbaak

Berichtdoor Wimpie » 25 jul 2020, 21:47

Ik denk dat beide antennes nog wel een stuk 2m amateurband pakken (dus 144..146 MHz). Stel een eens een search in die deze band bestrijkt, en zeker weten dat je wat hoort.

met search bedoel ik dat je de R20 tussen 144 en 146 MHz laat scannen met stapjes van 12.5 kHz. FM (dezelfde FM die je voor marifoons gebruikt). Als dan wat hoort, wissel dan even van antenne om te zien welke de beste ontangst geeft. Die 12 m hoogte is niet verkeerd.

Waarom heet het de twee meter band?
gewoon omdat de golflengte ongeveer 2 m is ( golflengte (m) = 300 / freq(MHz) = 300*10^8 / freq(Hz) ). 300/145 = iets meer dan 2 m.

300/27 = 11 m plus een beetje. Vandaar dat de 27 MHz CB band ook wel 11 meter band wordt genoemd.

Gezien jouw beschrijving zit je ergens tussen Makkum en Harlingen.

Onder andere hier:
https://hamnieuws.nl/repeaters/vhf-repeaters-144-mhz/
kun je een lijstje vinden met locaties en frequenties van amateur repeaters. Kijk eens of je (af en toe) wat hoort op een repeater bij jou in de buurt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vuurbaak

Berichtdoor 19SC001 » 27 jul 2020, 15:20

Welkom Vuurbaak.

Wat leuk om zo'n jong persoon interesse te zien hebben in de hobby :)
CB hier lokaal is wat makjes, maar DX-en wil met goede condities zeker wel.

Zelf ben ik aan het kijken naar het oprichten van een DX club, maar dan naast CB ook voor PMR en LPD.
Met 100mWatt is het wat behelpen, maar heb al leuke verbindingen mogen maken her en der.

Wellicht horen we elkaar in de toekomst wel op 11M of elders.
Avatar is eigen ontwerp en mocht je deze willen gebruiken, graag eerst pm-en.
19SC001 - Captain & Founder of Sierra Charlie
CB, PMR & LPD DX-ing is een hobby.
Avatar gebruiker
19SC001
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 20 jul 2020, 16:21
Woonplaats: Steenwijk

Re: Vuurbaak

Berichtdoor vuurbaak » 31 jul 2020, 20:10

19SC001 schreef:Welkom Vuurbaak.

Wat leuk om zo'n jong persoon interesse te zien hebben in de hobby :)
CB hier lokaal is wat makjes, maar DX-en wil met goede condities zeker wel.

Zelf ben ik aan het kijken naar het oprichten van een DX club, maar dan naast CB ook voor PMR en LPD.
Met 100mWatt is het wat behelpen, maar heb al leuke verbindingen mogen maken her en der.

Wellicht horen we elkaar in de toekomst wel op 11M of elders.


Dankje ik vindt het wel leuk om naar de beide scanners te luisteren, dat leeft teminste en ben ook wel aan het prutsen met raspberries en robotica, gamen etc doe ik soms ook wel maar mag ook graag knutselen en prutsen met elektronica, die kant wil ik ook wel op als opleiding.
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Vuurbaak

Berichtdoor vuurbaak » 31 jul 2020, 20:16

Wimpie schreef:Ik denk dat beide antennes nog wel een stuk 2m amateurband pakken (dus 144..146 MHz). Stel een eens een search in die deze band bestrijkt, en zeker weten dat je wat hoort.

met search bedoel ik dat je de R20 tussen 144 en 146 MHz laat scannen met stapjes van 12.5 kHz. FM (dezelfde FM die je voor marifoons gebruikt). Als dan wat hoort, wissel dan even van antenne om te zien welke de beste ontangst geeft. Die 12 m hoogte is niet verkeerd.

Waarom heet het de twee meter band?
gewoon omdat de golflengte ongeveer 2 m is ( golflengte (m) = 300 / freq(MHz) = 300*10^8 / freq(Hz) ). 300/145 = iets meer dan 2 m.

300/27 = 11 m plus een beetje. Vandaar dat de 27 MHz CB band ook wel 11 meter band wordt genoemd.

Gezien jouw beschrijving zit je ergens tussen Makkum en Harlingen.

Onder andere hier:
https://hamnieuws.nl/repeaters/vhf-repeaters-144-mhz/
kun je een lijstje vinden met locaties en frequenties van amateur repeaters. Kijk eens of je (af en toe) wat hoort op een repeater bij jou in de buurt.


Ben ff aan het prutsen geweest en aan de midden pen van een verloop stekker een lange draad gemaakt en uit het raam gehongen, en hoor s’avonds als het afkoelt zo rond 27.555 veel spaans/italiaans maar ook wel rond 27.375 usb veel duits, nederlands nog niet gehoord. En op 430.275 heb ik al iemand gehoord vanaf terschelling maar verder de repeaters is het behoorlijk stil
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Vuurbaak

Berichtdoor Wimpie » 31 jul 2020, 22:16

@Vuurbaak:
Wat leuk, gisterenavond heb ik ook nog op PI2NON gezeten (430.275 MHz), als PA3DJS. Zonder het te weten heb je naar het Noord-Oost Nederland repeaternetwerk geluisterd! Daarna verder gegaan op PI2NOS (430.125 MHz), en daarna de ogen dichtgedaan, na eerst te gaan liggen natuurlijk.

Die buitenlanders op de CB kun je horen op de meest onvoorspelbare momenten gedurende de zomer. De propagatiemode heet "sporadische E-laag" (= golfoverdracht via de Es laag). Het verschijnsel is heel sterk variabel in de tijd. Je kunt ze bijna metervast horen, vervolgens krijg je even een telefoontje, je komt terug en alles is weg. Dit is typerend voor sporadische E-laag propagatie.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vuurbaak

Berichtdoor vuurbaak » 08 aug 2020, 22:28

19SC001 schreef:Welkom Vuurbaak.

Wat leuk om zo'n jong persoon interesse te zien hebben in de hobby :)
CB hier lokaal is wat makjes, maar DX-en wil met goede condities zeker wel.

Zelf ben ik aan het kijken naar het oprichten van een DX club, maar dan naast CB ook voor PMR en LPD.
Met 100mWatt is het wat behelpen, maar heb al leuke verbindingen mogen maken her en der.

Wellicht horen we elkaar in de toekomst wel op 11M of elders.
waarom een appart clubje als ik vragen mag, he hebt toch de Veron en Vrza die zich richten op de mensen die graag zenden/ luisteren mogen.
Ben zelf sinds kort vrza lid
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Vuurbaak

Berichtdoor Paula Bean » 18 sep 2020, 13:39

Wat is het verschil tussen Veron en Vrza? Waarom heb je gekozen voor Vrza?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Vuurbaak

Berichtdoor vuurbaak » 26 sep 2020, 16:06

Paula Bean schreef:Wat is het verschil tussen Veron en Vrza? Waarom heb je gekozen voor Vrza?



Bij de keuze van de club waar ik lid van wilde worden heeft de uitgifte van het magazine die beiden uitgeven de doorslag gegeven.

De Vrza heeft een handige digitale magazine die ik kan downloaden op mijn gsm en overal kan lezen, zonder dat ik een hoop papier mee moet sleuren, want de magazine van de Veron is alleen op papier, wat zeer onhandig is.

En je kan de magazine van de Vrza handig op een usb stickje bewaren, zonder een boeken kast inelkaar hoeven timmeren.

Op dit gebied vindt ik de Veron zeer ouderwets.
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten