Nieuw oudje

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Nieuw oudje

Berichtdoor Marcinoss » 29 jan 2021, 13:52

Goedemiddag allemaal!

In de jaren 80 had ik een "bakkie". Een basisbak die ik ook wel eens mobiel gebruikte. Een hoop gedoen natuurlijk maar wel leuk.
In die tijd had mijn bak 20 kanalen en een half watt.

Vorig jaar uit nostalgie een bakkie gekocht (Midland Alan 48 plus multi) maar eigenlijk niks mee gedaan. Nu het thuiszitten wel erg lang duurt én mijn hond er niet meer is heb ik de bak toch maar eens aangesloten. Ik woon in Oss vlakbij de snelweg en ik moet zeggen... er is nagenoeg niks te horen in de lucht.

Dus... een en ander uitzoeken want a)deze bak is toch wel iets moderner dan de mijne indertijd en b)door mijn leeftijd (54) eigenlijk wel vergeten wat alles betekende en hoe het werkte :-)

Wellicht kan iemand bevestigen (hopelijk niet en doe ik gewoon iets verkeerd) dat in de omgeving van Oss weinig gesprekken gevoerd worden!
Ik scan nu tussen kanaal 14 en 19 omdat ik verwacht daar het eerste iets op te horen :-)

Alvast prettig weekend aan allen!

Groet,
Marc
"BEPO"
Marcinoss
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 jan 2021, 13:18

Re: Nieuw oudje

Berichtdoor Snof » 29 jan 2021, 19:56

Welkom Marc,

Veel kun je niet verkeert doen wat betreft de ontvangst, schakelaar op dx en de rf gain helemaal rechtsom draaien (met de klok mee).
Welke antenne gebruik je, en op welke hoogte staat hij.
Hoeveel geeft je S meter aan als je enkel ruis hoort, als die bv al op S7 of meer staat kun je enkel de stations die heel dicht in de buurt zitten horen (als die er zijn) ik hoor richting Oss zeer weinig, alleen 1 station uit Berghem maar die zit vaak op kanaal 87.

Van Maandag tot vrijdag hoor ik de trucker hier in de buurt dagelijks op 1 van de 40 kanalen, 14 of 19 is dus niet meer zoals in de jaren 80-90.

Voor het zenden moeten de meeste antennes wel afgesteld worden zodat de swr niet te hoog is anders wordt de eindtrap te warm en gaat daardoor kapot.

Je radio is trouwen heel simpel om te zetten naar 400 kanalen als je dat wilt. 1 brugje desolderen.

Als je wilt kijken of je mij daar kunt ontvangen, laat maar weten dan spreken we een tijd en kanaal af....ik heb hier minimaal een S5 tot S7 ruis-storing dus denk niet dat ik jouw hoor.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten