Mag ik mij voorstellen.

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Thunderbroek » 30 apr 2022, 17:52

Ik ben Rob en woon in de regio west Friesland.
Ongeveer 40 jaar geleden 😜 ben ik actief geweest met de 27mc in Den Haag.
Mijn roepnaam was toen the Thunderbird mobiel/basis.
Als alias was ik Jean Piere de masseur 😂🤣 jaren deze alias en mijn originele naam gebruikt .
Ik gebruikte toen een Ham internationaal en een kacheltje erachter icm een Big Stick.
Nu wil ik de hobby weer oppakken, en heb een President jackson gekocht.
Nu op het forum aan het inlezen over de nieuwere antennes.
Dank voor de acceptatie , ik hoop op leuke weetjes en tips .
Groet Rob
Thunderbroek
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 30 apr 2022, 08:05
Woonplaats: Grootebroek

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Snof » 30 apr 2022, 18:42

Welkom Rob,
Geen idee of je de hogere kanalen gaat gebruiken omdat er vaak veel storing op de std 40 kanalen zit, wil je bv op de hogere kanalen ook kunnen kletsen dan moet je rekening houden met de bandbreedte van de antenne anders loopt de swr aardig op.

Ik gebruik zelf een Sirio Gain Master 5/8 omdat die een hele grote bandbreedte heeft en geen radialen waar de vogels op kunnen gaan zitten, deze https://www.handelsondernemingveenstra. ... aster.html
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Thunderbroek » 30 apr 2022, 20:04

Hallo Snoof .
Dank voor je reactie.
Is de Antron a99 voor de hogere kanalen?
Gezien de prijs is deze in het begin wat betaalbaarder.
Er moeten nog wandbeugels aangeschaft en geplaatst worden , coax ,dun of dik ?
Ik lees graag je antwoord.
Groet Rob
Thunderbroek
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 30 apr 2022, 08:05
Woonplaats: Grootebroek

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor FvF » 30 apr 2022, 20:53

Het idee van een gainmaster kun je ook zelf voor een 5 tientjes maken icm een telescoop hengel van marktplaats of zo. Kijk eens op https://www.hfkits.nl die heeft ook beugels en leuke Endfed draadantennes die je recht omhoog langs een hengel kunt geleiden of wat je wilt horizontaal of diagonaal. Leuke hobby in de hobby zeg maar. Ik hoor op een draadje van 12m hier in het Westland geregeld in de avond zuid-Amerika binnen knallen op 11m terwijl die daar niet op getuned staat, maar mijn draad is meerbands voor mijn transceiver natuurlijk. Voor 11m is die veel korter te maken.
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Wimpie » 30 apr 2022, 21:48

Die A99 is op zich een prima antenne, maar die 26..30 MHz haalt hij niet in een keer. Je zult een stuk uit die band moeten selecteren en hem daar op af moeten stellen. De Sirio Gain Master 5/8 is theoretisch iets beter v.w.b. gain dan de A99, maar in de praktijk ga je dat niet merken bij gelijke tophoogte van de antennes. De bandbreedte (zonder tunen) is wel een stuk groter vergeleken met de A99. Je zou ook voor een Sirio GPS halve golf kunnen gaan. Ze zullen minder lang meegaan dan de A99, maar scheelt wel in de prijs.

Jij (Thunderbroek) zit in een compleet andere windzone dan Snof. Dan heb ik wat bedenkingen bij een ongetuide Sirio GM 5/8.

Kabel
Als het <15 m is, kun je gewoon RG58 van een goed merk gebruiken. Je bent dan iets meer dan één dB kwijt (20% van je vermogen). Het grote voordeel van RG58 is dat het erg vergevingsgezind is. Die moderne kabels met foam isolatie zijn wat kwetsbaarder. Als het niet te lang buiten hoeft te staan, en je hebt geen goed gevoel bij die één dB, zou je voor grijze H155 kunnen gaan. Zelfde dikte als RG58, maar minder demping en mechanisch wel wat kwetsbaarder. Er is tegenwoordig ook zwarte H155, en die blijft wel lang goed buiten.

@FvF: De sirio GM 5/8 is geen eindgevoede antenne, maar een middengevoede dipool met een dikke choke onderin. Zo'n end fed als jij bedoeld, is v.w.b. gedrag wel nagenoeg gelijk aan de sirio GPS, maar dan wel smalbandiger vanwege dat het een dunne draad is in plaats van alu pijp.

Beetje OT: ik geef de voorkeur aan een losse SWR meter die in het zicht staat. Als er dan iets mis gaat met de antenneinstallatie, dan zie ik dat meteen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Snof » 01 mei 2022, 12:53

Als je een auto hebt is dit wel te doen.
https://www.marktplaats.nl/v/telecommun ... -antron-99
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Thunderbroek » 03 mei 2022, 19:34

dank allen voor de antwoorden.
Hebben jullie nog tips met welke voeding qua amp ik het spul zou kunnen kompleteren?
Thunderbroek
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 30 apr 2022, 08:05
Woonplaats: Grootebroek

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor jcva » 03 mei 2022, 22:25

Thunderbroek schreef:dank allen voor de antwoorden.
Hebben jullie nog tips met welke voeding qua amp ik het spul zou kunnen kompleteren?


Ik kan even zo snel niks vinden in de manual van de Jackson maar als ik kijk in de manual van de Lincoln (die hebben vergelijkbare eindtrappen) dan geeft men op max 4.5A
Dan zou een 5-7A voeding genoeg zijn maar helaas zijn de goedkopere soms wat instabiel (spanning zakt bij belasting)
Ik zou zelf een wat zwaardere nemen. En die kosten de wereld ook niet.
Wil je nieuw kopen dan zou ik voor een schakelende voeding gaan, er zijn er die roepen dat ze storen maar dan is zeker niet altijd het geval.
De meeste zijn 20a 25A, kun je er later als je wil ook nog een eindtrap achter zetten.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Thunderbroek » 04 mei 2022, 11:02

Wederom dank voor deze weetjes
Thunderbroek
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 30 apr 2022, 08:05
Woonplaats: Grootebroek

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Snof » 04 mei 2022, 12:51

Je kunt ook voor weinig geld een voeding van een server kopen als je een weerstandje kunt solderen, modificeren naar 13,8 volt is niet echt nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=rpO_gli ... kleineWelt
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Wimpie » 04 mei 2022, 18:55

Een servervoeding is in mijn beleving leuk voor mensen die wat kennis hebben van elektrotechniek en veiligheid. V.w.b. EMC (storing van de servervoeding) gaat het weleens niet goed. Het hangt sterk af van hoe al je kabels lopen (zowel coaxiaal als 230V), en natuurlijk van de omgevingsruis die je al hebt.

Als je een lichtgewicht voeding wilt voor een aardige prijs kun je zoiets als dit kopen:
https://www.hamshop.nl/radio-amateur/vo ... ps-10.html

Ik gebruik zelf deze (ik heb er 3 of meer):
https://www.hamshop.nl/radio-amateur/vo ... -8230.html
Deze worden ook verkocht onder andere merken met vergelijkbare prijs. Nog nooit storing ondervonden tijdens het gebruik van deze schakelende voedingen (zowel thuis als op lage QRM locaties). Deze voeding is natuurlijk niet nodig voor een PJ.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mag ik mij voorstellen.

Berichtdoor Thunderbroek » 05 mei 2022, 08:27

Blij met jullie tips.
Dank
Thunderbroek
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 30 apr 2022, 08:05
Woonplaats: Grootebroek


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron