! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne...?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne...?

Berichtdoor Supervlieg. » 16 apr 2019, 20:53

Ik heb een pmr 446 walkie talkie van 0.5 watt en die op deze frequentie geen storingsbronnen (moderne elektronica apparaten... ) ontvangen zoals op de cb-banden wel het geval is. En daarom zou ik heel graag daar een pmr 446 basis antenne willen aansluiten of ik zou heel graag een mobiele pmr 446 bakkie willen kopen om gezellige ongestoorde communicatie te kunnen doen en dit bijna niet meer mogelijk is aan worden op de CB-banden!

Maar volgens de pmr 446 wetgeving is het verboden om een pmr 446 basis antenne aan te sluiten op een pmr 446 walkie talkie of op een mobiele pmr 446 zendontvanger. Waarom mogen we volgens de pmr 446 wetgeving hier geen pmr 446 basis antenne aansluiten op een pmr 446 walkie talkie of een mobiele pmr 446 zendontvanger kopen?


Want is het niet tijd dat er in het jaar 2020 ook pmr 446 basis antenne of mobiele pmr 446 antenne en pmr 446 zendontvanger 0.5 watt toegelaten geworden? Om van die storingsbronnen...!
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor ODR » 16 apr 2019, 21:09

Er is maar 1 antwoord mogelijk..
Ga leren en je machtiging halen, dan kun je overal
(waar dat is toegestaan) praten.
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor Wimpie » 16 apr 2019, 21:24

Vergunningsvrije PMR 446 is in Europa ingesteld voor een heel ander doel dan CB 27 MHz. In eerste instantie was het bedoeld voor de meer professionele gebruiker om over korte afstand te communiceren, bijvoorbeeld op een bedrijfsterrein, verkeersregelaars, etc. Je hebt echt goede PMR portofoons die tegen een stootje kunnen, en (spat)waterdicht zijn, maar natuurlijk ook de "speelgoed"porto's.

Er waren maar 8 kanalen beschikbaar voor analoge PMR 446, sinds kort dacht ik 16 kanalen. Als men buitenantennes toestaat, en het bereik dus veel groter wordt, ga je elkaar veel sneller hinderen. Er is wel een Midland GB1 te koop. Daar zit vast op aangesloten een kleefvoet antenne met 4 m kabel, zodat mobiel gebruik beter gaat (antenne buiten op het dak van de auto) Die antenne mag je niet vervangen door een andere met gain of door een langere kabel met een andere antenne.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor Supervlieg. » 17 apr 2019, 08:00

ODR schreef:Er is maar 1 antwoord mogelijk..
Ga leren en je machtiging halen, dan kun je overal
(waar dat is toegestaan) praten.




Bedankt ODR voor je antwoord reactie.

Maar mijn interesse is in of voor de buitenkant van een zendontvanger en ook van een antenne en niet de binnenkant van een zendontvanger en van een antenne. En dat is het verschil tussen een radiozendamateur met een Basisvergunning en een cb-amateur vergunningvrij.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor Supervlieg. » 17 apr 2019, 08:26

Wimpie schreef:Vergunningsvrije PMR 446 is in Europa ingesteld voor een heel ander doel dan CB 27 MHz. In eerste instantie was het bedoeld voor de meer professionele gebruiker om over korte afstand te communiceren, bijvoorbeeld op een bedrijfsterrein, verkeersregelaars, etc. Je hebt echt goede PMR portofoons die tegen een stootje kunnen, en (spat)waterdicht zijn, maar natuurlijk ook de "speelgoed"porto's.

Er waren maar 8 kanalen beschikbaar voor analoge PMR 446, sinds kort dacht ik 16 kanalen. Als men buitenantennes toestaat, en het bereik dus veel groter wordt, ga je elkaar veel sneller hinderen. Er is wel een Midland GB1 te koop. Daar zit vast op aangesloten een kleefvoet antenne met 4 m kabel, zodat mobiel gebruik beter gaat (antenne buiten op het dak van de auto) Die antenne mag je niet vervangen door een andere met gain of door een langere kabel met een andere antenne.





Bedankt Wimpie voor de informatie over PMR 446.


Want wij als cb-amateur zitten nu met de wetgeving voor het plaatsen van een antenne ( basis cb ) tegen een gevel of op het dak en op een antenne mast in de tuin waar ik nooit meer een oplossing kan vinden voor de storingsbronnen ( moderne elektronica apparaten... ).

En daarom was mijn vraag oplossing over PMR 446 de enige oplossing + de antenne is ook een heel pak kleiner dan de CB antenne.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor 19RE000 » 18 apr 2019, 16:49

27mhzband schreef:
Wimpie schreef:Vergunningsvrije PMR 446 is in Europa ingesteld voor een heel ander doel dan CB 27 MHz. In eerste instantie was het bedoeld voor de meer professionele gebruiker om over korte afstand te communiceren, bijvoorbeeld op een bedrijfsterrein, verkeersregelaars, etc. Je hebt echt goede PMR portofoons die tegen een stootje kunnen, en (spat)waterdicht zijn, maar natuurlijk ook de "speelgoed"porto's.

Er waren maar 8 kanalen beschikbaar voor analoge PMR 446, sinds kort dacht ik 16 kanalen. Als men buitenantennes toestaat, en het bereik dus veel groter wordt, ga je elkaar veel sneller hinderen. Er is wel een Midland GB1 te koop. Daar zit vast op aangesloten een kleefvoet antenne met 4 m kabel, zodat mobiel gebruik beter gaat (antenne buiten op het dak van de auto) Die antenne mag je niet vervangen door een andere met gain of door een langere kabel met een andere antenne.





Bedankt Wimpie voor de informatie over PMR 446.


Want wij als cb-amateur zitten nu met de wetgeving voor het plaatsen van een antenne ( basis cb ) tegen een gevel of op het dak en op een antenne mast in de tuin waar ik nooit meer een oplossing kan vinden voor de storingsbronnen ( moderne elektronica apparaten... ).

En daarom was mijn vraag oplossing over PMR 446 de enige oplossing + de antenne is ook een heel pak kleiner dan de CB antenne.


Zelfs als PMR446 goedgekeurd zou zijn met externe antennes zou het jou nog niet helpen.
Redenen:
1) PMR446 gebruikt een dermate hoge frequentie dat jij geen behoorlijke afstand kunt halen.
2) PMR446 frequentie valt of staat met een vrijstaande antenne, op een hoge mast of dak, en omdat jijzelf schrijft dat jij geen hoge antennes mag plaatsen geeft dat extra verlies.

De enige oplossingen zijn nu nog voor jou:
A) Zello. Zoek maar eens op en dan heb jij zelfs geen antennes meer nodig.
B) Hamsphere en ook daar heb jij geen antenne voor nodig.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor Wimpie » 18 apr 2019, 17:06

@19RE00:

Op zich heb je gelijk dat het bereik van 446 MHz in principe minder is dan voor CB. Maar er is een grote maar.

Het ruisniveau op CB is bij veel mensen erg hoog. Dan moet je denken aan tientallen dB's in verhouding tot UHF (bijv 70 cm en PMR). Dat verschil in ruis voor CB en UHF, compenseert de hogere demping voor UHF ten opzichte van CB. Voorts kun je op UHF nog gebruik maken van tropo-openingen.

Daarbij komt ook dat als je de vergunningsvrije hoogte aanhoudt, een UHF antenne een hoger stralingscenterum heeft. Stel je pakt een colinear 3 elementen gestapeld. Die is zo'n 1.4 m lang en heeft een gain van zo'n 4.5 dBd (6.5 dBi), en het stralingscentrum zit 60 cm onder te top, tegen 2.7 m onder top voor de halve golf CB antenne.

Voorwaarde, zoals je reeds aangegeven hebt, is dat hij wel vrij staat. Vandaar dat ik even uit ging van vergunningsvrij hoogte op en dak. Je kunt dan zeker meters boven je dak uit komen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor Supervlieg. » 21 apr 2019, 11:27

Dan stel ik mij de vraag Wimpie en 19RE000 over lijnbussen die je nooit hoort klagen over basis antenne met 4xx,xxxx mhz vhf frequentie?


Hoe komt het dan dat de openbare busvervoer ( lijnbussen ) al jaren met frequentiebanden tussen 400 MHZ-band en 430 MHZ gebruiken en daar wel heel goed kunnen zenden en ontvangen tot ongeveer 30 km a 40 km afstand? En die werken toch ook met een basis antenne ( hoofdkantoor... ) en die staat op ongeveer een 30 meter hoog en een klein antenne op de lijnbussen?

Als je nu een antenne versterker met Variabele Gain: -10dB to +20dB mag gebruiken op zo een pmr 446 mhz colinear 3 elementen gestapeld antenne, dan gaat dit ook een heel groot verschil moet maken? En als je dan nog een 5 watt walkie talkie of een 5 watt mobiele radio mag gebruiken, dan gaat dit ook een heel groot verschil moeten maken in de pmr 446 mhz wereld? Dan moet je toch gemakkelijk 15 km a 20 km kunnen zenden/ontvangen?


Want vroeger in de jaren 1980 tot de jaren 1990 konden wij als cb'ers ook niet verder dan 20 km a 25 km zenden en ontvangen als je een goedgekeurde cb toestel en antenne gebruikte!
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor 19RE000 » 21 apr 2019, 11:40

27mhzband schreef:Dan stel ik mij de vraag Wimpie en 19RE000 over lijnbussen die je nooit hoort klagen over basis antenne met 4xx,xxxx mhz vhf frequentie?


Hoe komt het dan dat de openbare busvervoer ( lijnbussen ) al jaren met frequentiebanden tussen 400 MHZ-band en 430 MHZ gebruiken en daar wel heel goed kunnen zenden en ontvangen tot ongeveer 30 km a 40 km afstand? En die werken toch ook met een basis antenne ( hoofdkantoor... ) en die staat op ongeveer een 30 meter hoog en een klein antenne op de lijnbussen?

Als je nu een antenne versterker met Variabele Gain: -10dB to +20dB mag gebruiken op zo een pmr 446 mhz colinear 3 elementen gestapeld antenne, dan gaat dit ook een heel groot verschil moet maken? En als je dan nog een 5 watt walkie talkie of een 5 watt mobiele radio mag gebruiken, dan gaat dit ook een heel groot verschil moeten maken in de pmr 446 mhz wereld? Dan moet je toch gemakkelijk 15 km a 20 km kunnen zenden/ontvangen?


Want vroeger in de jaren 1980 tot de jaren 1990 konden wij als cb'ers ook niet verder dan 20 km a 25 km zenden en ontvangen als je een goedgekeurde cb toestel en antenne gebruikte!


In al jouw betogen merk ik dat jij allerlei zaken door elkaar blijft halen.

1) Lijnbussen zijn professionele gebruikers en die werken volgens andere normen.
Deze werken met 25 Watt en antennegain op Basispost wordt bepaald door BIPT omdat ze een bepaald gebied moeten bereiken. Ze willen zelfs niet verder komen omdat ze dan signalen van andere gebruikers gaan horen wat alleen maar
overlast geeft.
2) Nog eens: PMR446 is bedoeld voor portofoon gebruik en de wet schrijft nu een maal voor dat deze met vaste antennes uitgerust moeten zijn.
Je kunt dus wel dromen over externe antennes, 5 watt etc. maar dat is volkomen zinloos.
Zelfs als het toegestaan zou worden zitten die paar kanalen zo vol.
3) 27 MHz is bedoeld met externe antennes en PMR446 500 mWatt met vaste antennes!
4) 27 MHz voor lokaal verkeer haalt zo'n 25 km maar met condities ook Australië, Amerika etc.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor Supervlieg. » 21 apr 2019, 15:46

19RE000 schreef:
27mhzband schreef:Dan stel ik mij de vraag Wimpie en 19RE000 over lijnbussen die je nooit hoort klagen over basis antenne met 4xx,xxxx mhz vhf frequentie?


Hoe komt het dan dat de openbare busvervoer ( lijnbussen ) al jaren met frequentiebanden tussen 400 MHZ-band en 430 MHZ gebruiken en daar wel heel goed kunnen zenden en ontvangen tot ongeveer 30 km a 40 km afstand? En die werken toch ook met een basis antenne ( hoofdkantoor... ) en die staat op ongeveer een 30 meter hoog en een klein antenne op de lijnbussen?

Als je nu een antenne versterker met Variabele Gain: -10dB to +20dB mag gebruiken op zo een pmr 446 mhz colinear 3 elementen gestapeld antenne, dan gaat dit ook een heel groot verschil moet maken? En als je dan nog een 5 watt walkie talkie of een 5 watt mobiele radio mag gebruiken, dan gaat dit ook een heel groot verschil moeten maken in de pmr 446 mhz wereld? Dan moet je toch gemakkelijk 15 km a 20 km kunnen zenden/ontvangen?


Want vroeger in de jaren 1980 tot de jaren 1990 konden wij als cb'ers ook niet verder dan 20 km a 25 km zenden en ontvangen als je een goedgekeurde cb toestel en antenne gebruikte!


In al jouw betogen merk ik dat jij allerlei zaken door elkaar blijft halen.





Bedankt 19RE000 voor je opmerking reactie en terecht dat ik alles doorheen slag enzovoorts. Misschien is dat ik radeloos ben geworden door al die wet/art enzovoorts. :oops:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor 19RE000 » 22 apr 2019, 10:03

Bedankt 19RE000 voor je opmerking reactie en terecht dat ik alles doorheen slag enzovoorts. Misschien is dat ik radeloos ben geworden door al die wet/art enzovoorts. :oops:[/quote]



Zie deze video hoe je ook veel plezier kunt maken als je thuis geen antennes neer wil of kan zetten.
https://www.youtube.com/watch?v=X2-Y13t ... e=youtu.be
Jij kunt hetzelfde doen door naar de Ardennen of zee te rijden, alleen of met een stel vrienden radiohobbyisten.
Concentreer je niet op wat niet kan maar wat nog wel de mogelijkheden zijn.
Onze radiohobby is te mooi om je te laten blokkeren door allerlei wetgeving.
Veel DX gewenst.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor pino » 22 apr 2019, 13:36

de betekenis van PMR is Personal Mobile Radio en bedoelt voor mobiel gebruik dus niet basis
je kan een midland gb1 pmr446 radio kopen daar zit wel een antenne aan met een stukje coax van een meter of 4 .
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor Supervlieg. » 22 apr 2019, 20:21

Bedankt 19RE000 voor de tip... Daarom hebben ik mijn oude mobiele cb Midland... in de auto geplaatst.

Bedankt pino voor de informatie over Midland gb1 pmr446 met vaste antenne.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor haab » 27 apr 2019, 15:52

De reden dat je op een PMR apparaat geen vaste antenne mag aansluiten is redelijk simpel. De wetgever wil storingen door PMR beperken en daarom werd bepaald max 0,5 watt en een vaste antenne. Een andere antenne zou kunnen betekenen dat er door die antenne versterking van het uitgezonden signaal is waardoor het uitgezonden vermogen effectief hoger is dan 0,5 watt en dus ook meer kans op storingen/gebruikers die elkaar dwars zitten. (Als de verkeersregelaars aan de andere kant van de stad door jou “koffiegesprekje” weggeblazen worden is dat niet ok)

De wetgever maakt het zo voor de controlerende instanties ook eenvoudiger om te handhaven. Bij het Duitse freenet gebruiken ze hetzelfde beperkende principe.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: ! Waarom volgens de wetgeving geen pmr 446 basis antenne

Berichtdoor 13WO03 » 08 jan 2023, 21:35

Even een reactie op een oude topic.
Ik heb lang lang geleden ooit Finnen of Zweden gezien die hun portofoon in een 70cm yagi gemonteerd hadden. Precies op de plek waar de straler ooit zat. Met die paar mW en wat tropo werden toch mooie afstanden behaald. Om deze afstanden te behalen moesten er wel hoge plekken gezocht worden. Tja het is maar een idee. Het is niet legaal maar ook niet illegaal, beetje een grijs gebied. De porto is immers inductief gekoppeld maar niet fysiek op een buiten antenne aangesloten.
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten