Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie hulp

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie hulp

Berichtdoor Jaapie » 03 jun 2021, 07:05

Dit dus:
https://www.nu.nl/tech/6137144/zonnepanelen-van-grote-fabrikant-verstoren-communicatie-hulpdiensten.html

Zou leuk zijn als ze daar inderdaad wat aan gaan doen en ook aan andere storingsbronnen.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Snof » 04 jun 2021, 10:26

Als je kijkt hoe sommige bedrijven het aanleggen is het om te janken, daar gaat dus ook al heel veel mis.
Zweden wil zelfs optimizers gaan verbieden https://www.veron.nl/nieuws/zweden-drei ... nepanelen/
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Jaapie » 04 jun 2021, 14:55

Interessant artikel, blijkbaar dus een bekend probleem.
Wat ik nou niet helemaal snap. Er zijn toch eisen waar elk apparaat aan moet voldoen om goedgekeurd te worden? Als er niet aan die eisen voldaan wordt, dan moet het toch niet al te moeilijk zijn om af te dwingen dat de storende apparatuur verwijderd wordt? Met als gevolg dat een bepaald product een slechte naam krijgt waardoor de verkoop omlaag gaat en dus de fabrikant op die manier gedwongen wordt om zijn producten aan te passen. Of denk ik nu te simpel?
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Snof » 04 jun 2021, 17:21

Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Jaapie » 04 jun 2021, 18:32

Dat wist ik niet. Bizar verhaal.
Alle Chinese import verbieden zou ik zeggen :o Dat gaat ook niet zo makkelijk snap ik.
Ik moet wel zeggen dat mijn wasmachine laatst stuk was en dat ik een nieuwe moest kopen. Ik heb toen heel bewust geen Chinees merk gekozen. Aan de andere kant ontkom je er bijna niet aan en zijn er ook in mijn huis genoeg Chinese producten te vinden.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Snof » 04 jun 2021, 18:55

Ik wist het vorig jaar April ook niet, je komt er pas achter als je weer eens een bakje aansluit dat je op de zolder toevallig tegenkomt met het opruimen....daarna ben ik gaan zoeken waarom de s meter overspannen is :(
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Wimpie » 04 jun 2021, 19:44

Er zijn normen waarmee een importeur/producent/levernacier kan aantonen dat het apparaat waarschijnlijk aan de richtlijnen van de EU voldoet (hier de EMC directive). Dat er veel apparatuur op de markt is die niet aan een relevante norm voldoet, is een kwestie van gebrek aan handhaving. De handhaving voor EMC ligt dacht ik bij AT, en die hebben niet veel mensen voor handhaving.

Handhaven is ook best tijdrovend. AT zal moeten aantonen dat een apparaat of installatie niet voldoet. Dit betekent: rapporten opvragen van leverancier, zelf een apparaat verwerven en door een onafhankelijk instituut laten testen. één apparaat is daarbij waarschijnlijk niet genoeg. Vaak is de leverancier nodig om een testopstelling te bouwen/ voor te bereiden, of om een systeem aan de loop te krijgen.

Helaas is er een ander punt: ook als apparatuur wel voeldoet aan een relevante norm, is het geen garantie op storingsvrij gebruik van je apparatuur. De normen (en vooral de limieten) lopen gewoon achter. Velen kennen hier die PLC zooi, maar ja, daar zaten grote partijen achter.

EMC normen opstellen is een kwestie van commerciele belangen tegen andere belangen afwegen. Het verminderen van ongewenste emissie van apparatuur kost namelijk geld. Nu haalt het even het nieuws, maar het komt al jaaaren voor dat ook radio-ontvangst wordt gestoord. Alleen weten de meeste mensen niet waardoor het komt. Bij DAB is het nog lastiger om als gewone consument uit te zoeken of het een kwestie van te weinig signaal is, of te veel storing van allerhande zooi.

Bij mij is op CB PLC dé grote boosdoener, en op de 2m band de PV installaties die overal liggen. Buiten de HAM banden op HF is PLC ook een flinke stoorbron. Ik vermoed dat de PV installaties wel aan de EMC norm voldoet (EN 61000-6-3), dus het heeft voor mij geen zin om dit bij AT aan te kaarten. Op de HAM banden is het een veelheid aan stoorbronnen. Dat merk je goed als de netspanning in de wijk uitvalt (helaas de laatste jaren niet meer zo vaak).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Ernst » 05 jun 2021, 11:34

Het begint al met het kunnen herkennen van het logo CE https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/24 ... -ce-label/

https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering



In Nederland ligt alles vastgelegd in regeltjes.

NEN 1010
Zonne-energie installaties moeten voldoen aan de wettelijke norm NEN 1010. In deze norm staan in rubriek 712 aanvullende bepalingen voor fotovoltaïsche systemen. Er zijn ook praktijkrichtlijnen opgesteld voor zowel bouwkundige als installatietechnische richtlijnen.

Verder zijn de richtlijnen van de fabrikant ook van toepassing op CE gekeurd Materiaal.

Voldoe je hier niet aan de boven genoemde regeltjes dan ben je als installateur gewoon voor de wet strafbaar
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Wimpie » 05 jun 2021, 12:26

Het gaat meestal vóór het installatietraject al mis. NEN 1010 gaat vooral over veiligheid en biedt (helaas?) geen enkele garantie voor een EMC technisch goede installatie. V.w.b. bliksembeveiliging gaat het wel de goede kant op met de NEN1010.

Waarom gaat het ervoor al mis?
De installateur hoeft niet van elk component zelf te beproeven of het aan de CE richtlijn voldoet. Gebruikt hij het component/deelsysteem volgens de richtlijn van de leverancier, natuurlijk in combinatie met (hier in NL) de NEN 1010, dan heeft de installateur aan zijn plicht voldaan.

Een component dat v.w.b. EMC gewoon niet goed is, blijft zooi produceren al is het helemaal volgens NEN 1010 geinstalleerd.

Zeker op VHF en UHF (C2000 zit op UHF) red je het echt niet meer alleen met de kabels bij elkaar houden. De inverters, en in het algemeen ook andere apparatuur, moeten gewoon geen EM zooi naar buiten sturen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Ernst » 05 jun 2021, 15:06

weet je wel zeker dat het zonnepanelen betreft?
https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/13 ... s_via.html

:lol: :lol: :lol:
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Wimpie » 05 jun 2021, 17:04

@Ernst:
Een vossejacht ontvanger met loopantenne of yagi, en gelijkgestemden kunnen elkaar vinden. Dat is nu echt daten voor ingewijden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Snof » 05 jun 2021, 18:22

Ernst schreef:weet je wel zeker dat het zonnepanelen betreft?
https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/13 ... s_via.html

:lol: :lol: :lol:


Dan loopt hier in de buurt er waarschijnlijk 24 uur per dag met zo'n apparaat rond, zou verwachten dat het soms dan toch ff rustig is met de wissel van de batterijen :mrgreen:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Jaapie » 06 jun 2021, 18:33

Snof schreef:
Ernst schreef:weet je wel zeker dat het zonnepanelen betreft?
https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/13 ... s_via.html

:lol: :lol: :lol:


Dan loopt hier in de buurt er waarschijnlijk 24 uur per dag met zo'n apparaat rond, zou verwachten dat het soms dan toch ff rustig is met de wissel van de batterijen :mrgreen:


Draadloos opladen, voor de echte nymfomaan :mrgreen:
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Toontje » 07 jun 2021, 12:37

Zoals ieder weldenkend persoon al had kunnen voorzien (al was het maar door naar andere markten te kijken) is de poging tot zelfregulering door de markt volledig mislukt.
De markt laat zich leiden door commerciele belangen en regeltjes staan die belangen in de weg.

Dus, van een nieuw apparaat wordt een exemplaar zo voorbereid dat deze aan, in dit geval, alle EMC eisen voldoet. Dat exemplaar gaat naar een testlab dat netjes een 'Declaration of Conformity' maakt.
Vervolgens gaat het productontwerp naar de 'cost down' afdeling waar ze alle niet essentiele componenten verwijderen.
Het definitieve product dat vervolgens ontstaat gaat, incl. CE label, samen met de eerder verkregen 'Declaration of Conformity' naar de klant.

Omdat handhaving volledig ontbreekt wordt het vervolgens een grote puinhoop die te groot is om op te ruimen en wordt er, 'in het algemene belang' niets gedaan (en zitten wij met de gebakken peren).
Toontje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 23 dec 2016, 16:24
Woonplaats: Midden vh land

Re: Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie

Berichtdoor Robber57 » 10 jun 2021, 15:45

Toontje schreef:Zoals ieder weldenkend persoon al had kunnen voorzien (al was het maar door naar andere markten te kijken) is de poging tot zelfregulering door de markt volledig mislukt.
De markt laat zich leiden door commerciele belangen en regeltjes staan die belangen in de weg.

Dus, van een nieuw apparaat wordt een exemplaar zo voorbereid dat deze aan, in dit geval, alle EMC eisen voldoet. Dat exemplaar gaat naar een testlab dat netjes een 'Declaration of Conformity' maakt.
Vervolgens gaat het productontwerp naar de 'cost down' afdeling waar ze alle niet essentiele componenten verwijderen.
Het definitieve product dat vervolgens ontstaat gaat, incl. CE label, samen met de eerder verkregen 'Declaration of Conformity' naar de klant.

Omdat handhaving volledig ontbreekt wordt het vervolgens een grote puinhoop die te groot is om op te ruimen en wordt er, 'in het algemene belang' niets gedaan (en zitten wij met de gebakken peren).



Dat.
We zijn van actief kema keuren gegaan naar " als de markt het beloofd zal het wel goed zijn" met de komst van de eu.
Vroeger kwam er gewoon helemaal komma nul op de nederlandse markt als het niet gekeurd was, nu kan iedere chinees troep dumpen.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten