Stop FM radio

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Stop FM radio

Berichtdoor Opa Gerrit » 08 aug 2021, 09:47

Men wil FM-radio eruit hebben en DAB+ in de plaats, heeft dat nog gevolgen voor de 27mc.

Opa Gerrit
Opa Gerrit
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 aug 2021, 13:02

Re: Stop FM radio

Berichtdoor 19DT2120 » 08 aug 2021, 10:09

Nee,heeft alleen maar gevolgen voor de FM luisteraars en dus ook de gebruikers van die mooie dure home cinema receivers!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Stop FM radio

Berichtdoor Opa Gerrit » 08 aug 2021, 10:24

19DT2120 schreef:Nee,heeft alleen maar gevolgen voor de FM luisteraars en dus ook de gebruikers van die mooie dure home cinema receivers!

Dankjewel, dus ik kan met een gerust hart een 27mc aanschaffen.
Opa Gerrit
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 aug 2021, 13:02

Re: Stop FM radio

Berichtdoor 19DT2120 » 08 aug 2021, 10:31

Het enige probleem wat we tegenwoordig wel hebben is dat er tegenwoordig veel elektronica zoals converters voor zonnepanelen en powerline adapters ,de boel aardig kunnen verstoren !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Stop FM radio

Berichtdoor Opa Gerrit » 08 aug 2021, 10:37

Oei, we hebben wel zonnepanelen op ons dak en ook bij de buren is tegen deze storingen nog apparatuur te koop?
Opa Gerrit
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 aug 2021, 13:02

Re: Stop FM radio

Berichtdoor Ernst » 08 aug 2021, 15:22

Nee,heeft alleen maar gevolgen voor de FM luisteraars en dus ook de gebruikers van die mooie dure home cinema receivers!


@19DT2120


https://www.coolblue.nl/fm-transmitters/dab+-ingebouwd

5 tienjes weet je alles


Oei, we hebben wel zonnepanelen op ons dak en ook bij de buren is tegen deze storingen nog apparatuur te koop?


Beste Opa Gerrit

Als eerste welkom op het forum

Als 2e is er wel een optie ... een dure dat wel maar geeft geen garantie

Verhuizen :?
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Stop FM radio

Berichtdoor CB-Rik » 08 aug 2021, 17:17

DAB+ is een mooie uitvinding ...
Maar de digitale ontvangst valt weg in de tunnels (in Belgie toch)
Je zal maar net naar de nieuwsberichten of de verkeersinformatie aan het luisteren zijn als je een tunnel in moet.
Hopelijk gaan ze dit oplossen.
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: Stop FM radio

Berichtdoor coszmo » 08 aug 2021, 21:06

Ik heb hier in het Noorden van Duitsland nergens geen last van . Ik rijd iedere morgen en avond door een tunnel op de autoweg maar de ontvangst van Radio 2 (DAB+) valt hier niet weg .
Oorzaak : België ??? geintje
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Stop FM radio

Berichtdoor CB-Rik » 08 aug 2021, 22:50

coszmo schreef:Oorzaak : België ??? geintje

Is misschien wel de waarheid ...
In de 4-armen tunnel (Brussel) valt de DAB+ weg ...
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: Stop FM radio

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 aug 2021, 07:22

In de meeste tunnels zijn voorzien van FM-dekking. Door middel van een lekkende coax wordt het FM signaal in de tunnels uitgezonden.
Voor DAB+ is er in de meeste tunnels ( nog ) geen voorziening hiervoor.
De Willem Alexandertunnel in Maastricht heeft ook nog geen DAB+ voorziening. Ik vond dat maar raar.
Toen de tunnel werd gebouwd was al bekend dat FM het zou gaan afleggen tegen DAB+ op den duur,
en DAB+ wordt zo gepromoot dat het bijna niet anders kon dan dat DAB+ ook in de tunnel werd aangelegd.
Als ze dit nu, naderhand moeten gaan doen, moet de hele tunnel dan weer worden aangepast en tunnelbuizen afgesloten voor de werkzaamheden?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Stop FM radio

Berichtdoor Toontje » 09 aug 2021, 10:27

19DT2120 schreef:Nee,heeft alleen maar gevolgen voor de FM luisteraars en dus ook de gebruikers van die mooie dure home cinema receivers!

En iedereen met een auto? (ik heb 5 auto's, de oudste 48 jaar oud, de jongste 24, allemaal alleen AM/FM radio).

Daarnaast begrijp ik de push naar DAB sowieso niet. Er is niemand die mij overtuigend kan uitleggen waarom DAB beter zou zijn dan FM (behalve dan dat de infrastructuur wellicht goedkoper is dan FM).
Wat zijn de plannen in de toekomst met het stukje 88-108MHz? En wanneer wil men trouwens definitief afscheid nemen van FM?
Toontje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 23 dec 2016, 16:24
Woonplaats: Midden vh land

Re: Stop FM radio

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 aug 2021, 21:55

De geluidskwaliteit is beter, je hebt geen ruis meer, je hoeft geen frequenties meer af te zoeken want je kunt alle zenders op naam selecteren,
je kunt van Groningen naar Maastricht rijden zonder dat de radio over hoeft te schakelen naar een andere frequentie ( want alle DAB+ zenders met dezelfde zenders werken op dezelfde frequentie ),
de keuze aan radiozenders is stukken groter omdat er meer zenders op minder frequenties passen, om er maar eens een paar op te noemen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Stop FM radio

Berichtdoor Robber57 » 10 aug 2021, 12:53

19-DT-170 schreef:De geluidskwaliteit is beter, je hebt geen ruis meer, je hoeft geen frequenties meer af te zoeken want je kunt alle zenders op naam selecteren,
je kunt van Groningen naar Maastricht rijden zonder dat de radio over hoeft te schakelen naar een andere frequentie ( want alle DAB+ zenders met dezelfde zenders werken op dezelfde frequentie ),
de keuze aan radiozenders is stukken groter omdat er meer zenders op minder frequenties passen, om er maar eens een paar op te noemen.


Ik kan voor vrijwel al die argumenten een tegenhanger vóór fm radio op tafel gooien, rds is er eentje van, de geluidskwaliteit van dab+ is waardeloos op 96 kbs en ondanks de "vrijwel volledige dekking" valt het met grote regelmaat uit als ik een huurauto heb waar het inzit en zo kris kras door het land rijd op weg naar een camping, iets wat met mijn goede fm radio in de auto vd baas vrijwel nooit gebeurt ondanks dat ik ook daar mee het hele land doorkruis.
Die vermeende hogere kwaliteit is 1:1 ingeruild tegen meer zenders op een kleinere bandbreedte net zoals we ondanks steeds betere batterijen en zuinigere processoren nog steeds smartphones hebben die niet meer dan 1 dag op de batterij doen, ze zijn erg duur, plat en licht geworden, dat wel ja.
De vermeende voordelen van nieuwe techniek worden doorgaans als de commercie de mogelijkheid heeft 1:1 ingeruild tegen meer verdiensten.
Zoals theoretisch de cd en digitale streaming betere geluidskwaliteit bied maar praktisch gezien de apparatuur van tegenwoordig nauwelijks/niet beter geluid bied dan een vinyl lp of cassette bandje, goedkope (troep) da converters, switchmode (troep) amplifiers en een doosje (bluetooth speakertjes) wat geen basreflex kan bieden maar wel lekker compact is, het is allemaal niet veel soeps wat er te koop is en kan vrijwel niet op tegen een ordentelijke radio cassette recorder uit de jaren 80-90 voor wat betreft geluidskwaliteit, wel lekker veel knipperende lampjes en gadgets, dat wel ja.
Ja er passen wel meer radio zenders in zodat de overheid meer kan cashen op al die licenties, dat wel ja.
Vooruitgang is leuk maar dab+ gaat nergens over behalve over geld verdienen en straks miljarden fm radios op de immer groeiende afvalberg storten en zo ook heel wat nieuwe dab+ action radiootjes verkopen.

Godzijdank is de korte golf te weinig bandbreedte om iets anders mee te kunnen doen anders waren we die ook kwijt geweest :?
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Stop FM radio

Berichtdoor Wintertje » 11 aug 2021, 07:36

+1 voor het betoog van Robber.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Stop FM radio

Berichtdoor 19-DT-170 » 11 aug 2021, 09:06

RDS wordt gewoon meegestuurd met het DAB+ signaal.
En waar DAB+ uitvalt ( en het dus heel stil wordt ) heb je met FM ook op sommige plekken geen ontvangst, alleen dan ontvang je ruis.
Omdat de boel stil valt, valt het ook meteen op. Bij FM heb je dat minder en accepteer je de ruis.
En blinde vlekken zijn op te vangen door een extra zender bij te plaatsen.
Wat de kwaliteit betreft, voor zover ik het kan beoordelen hoor ik geen verschil. 96kbps lijkt veel te weinig, maar er wordt wel MP4 codering gebruikt,
en hier is minder bandbreedte voor nodig.
Maar dan nog. Omdat iemand ervoor kiest om met lagere bandbreedte uit te zenden, betekent dat nog niet dat DAB+ waardeloos is.
Ik kan ook een AM signaal op de FM band in mono uitzenden. Dat maakt FM niet waardeloos maar de ongelukkige keuze om met minder zwaai uit te zenden wel.
Ik denk dat mensen zich wel kunnen verzetten tegen het nieuwe, ik denk dat het op den duur onoverkomelijk is.
Ik heb de eerste digitale uitzendingen via satelliet meegemaakt. Vele kenners verzetten zich tegen digitaal. Het is gecomprimeerd, dus er is kwaliteitsverlies,
en bij snel bewegende beelden vervormd het beeld.
Wij zijn nu 20 jaar later en velen kijken nu met een HD toestel TV. Ik zie niet hoe het analoge signaal dezelfde HD kwaliteit zou kunnen leveren als nu digitaal.
Ik denk dan ook dat DAB+ nog in de kinderschoenen staat, en er meer mogelijkheden zijn dan met FM.
Zo zouden ze in de toekomst in DD 5.1 kunnen gaan uitzenden om maar een voorbeeld te noemen, of extra datadiensten mee uit te zenden.
Op het moment worden al foto's mee verstuurd met het DAB+ signaal.
Ik denk overigens dat radiostations wel blij zijn met DAB+.
In plaats van één dure FM zender te moeten bekostigen kunnen ze de kosten delen met andere partijen die gebruik maken van dezelfde zender.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten