Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor 19DT2120 » 13 jun 2021, 11:03

Nieuwe Allmode setjes zijn tegenwoordig stuk betaalbaarder dan vroeger ,voor +/_ €150,- kan je al iets nieuw aanschaffen .
Tip: hou wel het vermogen standaard ,want je ziet tegenwoordig wel vaak dat ze de eind-fets ed opblazen omdat ze de eidtrap hebben gemod !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Jaapie » 13 jun 2021, 11:34

19DT2120 schreef:Nieuwe Allmode setjes zijn tegenwoordig stuk betaalbaarder dan vroeger ,voor +/_ €150,- kan je al iets nieuw aanschaffen .
Tip: hou wel het vermogen standaard ,want je ziet tegenwoordig wel vaak dat ze de eind-fets ed opblazen omdat ze de eidtrap hebben gemod !

Best kans dat ik zoiets in de toekomst ga aanschaffen, maar ik heb eerst een verhuizing voor de deur. Zodra ik iets koop is dit forum de eerste plek waar ik het laat weten natuurlijk.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Vonkie » 14 jun 2021, 22:44

Voordat de nieuwe invoer belasting 1 juli en werking treed had ik toch even snel een NanoVNA besteld. En gelukkig op tijd binnen gekomen. :mrgreen:
Alleen nog even wachten op de SMA-PL plug... Dan kan ik mooi er even mee spelen in de mooie zomer maanden.
Vonkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 dec 2020, 22:25

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 15 jun 2021, 07:06

Vonkie schreef:Voordat de nieuwe invoer belasting 1 juli en werking treed had ik toch even snel een NanoVNA besteld. En gelukkig op tijd binnen gekomen. :mrgreen:
Alleen nog even wachten op de SMA-PL plug... Dan kan ik mooi er even mee spelen in de mooie zomer maanden.


denk om statische ontlading vd antenne, vna en sa zijn zo stuk, de ingang is min of meer een open mosfet en zeer gevoelig voor ontladingen, er schijnen nogal wat vna en sa te sneuvelen(de ingang trap) door statische ontlading.
Er zijn op google groups meerdere paginas met info voor de verschillende typen nano vna, als je ff lid word kun je al die info zien.
https://groups.io/g/nanovna-users/topics
https://groups.io/g/NanoVNAV2/topics

Het beste bestel je, ook in china, een paar attenuators erbij, verzwakkers die het signaal verzwakken.
Sma attenuators koop je op ali voor een paar euro per stuk, een goed begin is de -30, -20 en -10 dB.
Als je de -30 dB aan poort1/s11 hangt bij antenne metingen, vóór de meting de antenne signaal punt aan massa hangt en die er aan laat tot je de aansluiting gemaakt hebt en dan pas losmaken neem je het grootste risico weg.
Vna en sa hebben een ingang die je principieel niet meer dan 0 dBm voert, dat is 1 milliwatt of 0,2 volt@50 ohm, dat is niet erg veel, ik dacht dat de vna 10 dBm/10 milliwatt/0,7 volt kan verdragen, nog steeds niet erg veel.

De attenuator deelt niet alleen het signaal maar werkt ook als een demper die hele hoge pieken dempt en dat meer dan de dB waarde aangeeft, maw een -30dB attenuator dempt statische ontlading veel meer dan 30 dB omdat de ontlading voor een groot gedeelte een snelle puls is en dus zeer hoogfrequent( tientallen ghz) de attenuator gedraagt zich steeds meer als een hele hoge weerstand als de frequentie omhoog gaat.
De karakterisering short-open-load-through (solt) doe je mét de attenuator er aan.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Snof » 15 jun 2021, 20:05

De tinySA spectrum analyser maar eens besteld bij eleshop, kan ik eens wat ervaring op doen voor die paar tientjes.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor 19EK177 » 16 jun 2021, 01:22

Vonkie schreef:Voordat de nieuwe invoer belasting 1 juli en werking treed had ik toch even snel een NanoVNA besteld. En gelukkig op tijd binnen gekomen. :mrgreen:
Alleen nog even wachten op de SMA-PL plug... Dan kan ik mooi er even mee spelen in de mooie zomer maanden.


ik heb de complete set mogen ontvangen vanuit china, inclusief wat kabeltjes en plugjes en de set om te kalibreren, in een mooi zwart doosje. voor die paar tientjes echt geen miskoop als je met draadjes en loop-antennes bezig bent. had zelf al wat koppelstukjes naar pl259, dus kon zo aan de slag. mooi speelgoed, veel plezier met je aankoop!
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Gammapooka » 16 jun 2021, 07:36

Vonkie schreef:Voordat de nieuwe invoer belasting 1 juli en werking treed had ik toch even snel een NanoVNA besteld. En gelukkig op tijd binnen gekomen. :mrgreen:
Alleen nog even wachten op de SMA-PL plug... Dan kan ik mooi er even mee spelen in de mooie zomer maanden.


Gelukkig zetten de meesten een veel lager bedrag op de verpakking :):)
Mikey
Avatar gebruiker
Gammapooka
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 19 sep 2017, 05:47
Woonplaats: Andijk

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 23 jun 2021, 08:49

Een originele nagoya na-771r uitschuif spriet voor de baofeng.(11--->40 cm)
Lastig dat die dingen niet in europa te vinden zijn(wel imitatie), het word zo lastig en kostbaar en moet dan weer met amerikaanse amazon dollars etc
Deze kwam met verzend uiteindelijk op $28, met omwisselen zo'n €30.
Afbeelding

Ontvangst is beter dan de standaard rubber duckie, ik hoor nu de PI3ALK op 145.600 zonder ruis binnenshuis :)
Deze antenne is er ook als vaste flexibele spriet na-771 en een variant als driebander na-320a die nog iets langer is.
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00SCI0B ... asin_title
Nagoya zijn de betere antennes voor portos maar ze worden veel nagemaakt, als je een goede originele wil zit er niet veel anders op dan bij Btech in usa te kopen alhoewel Btech een aantal ook op amazon.nl verkoopt waaronder de flexibele vaste spriet na-771
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Snof » 24 jun 2021, 09:12

Dan is de antenne duurder dan de portofoon :mrgreen:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 24 jun 2021, 16:34

Snof schreef:Dan is de antenne duurder dan de portofoon :mrgreen:



Idd 😂, dat heb je al snel 😅

Ik blijf het ongelofelijk vinden dat ze voor dat geld zo'n product kunnen maken, net zoals die spectrum analyzer en vna maar nog veel meer, ik bestel met regelmaat ook wel van die printjes uit china, een signaal generator, een mini signaal versterker, lowpass filters etc etc, het kost allemaal niet meer dan een paar euro tot twee tientjes en werkt meestal eigenlijk prima, leuk voor een test of meet opstelling of gewoon een middagje leuk knutselen, meten, prutsen etc.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Erik » 26 jul 2021, 07:41

Hallo,

Mijn laatste aanwinst is de Kaiser KA9050 van omstreeks 1985.
Deze is conform de oude Duitse norm, met 40 kanalen FM (4 Watt) en 12 kanalen AM (1 Watt)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Erik » 01 aug 2021, 22:04

Gisteren weer een oude bak mogen ontvangen.
Betreft de Stabo XF4012 uit 1983.
Ook voor de Duitse markt gemaakt met 40 kanalen FM - 4 Watt en 12 kanalen AM - 1 Watt.
Heb deze gelijk gemodificeerd zodat hij nu ook 40 kanalen AM heeft.
Betreft een eenvoudige modificatie,
Op het extra printje wat is geplaatst achter de luidspreker even 2 pootjes van een transistor met elkaar verbinden.
Zie ook onderstaande foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Rene » 27 sep 2021, 20:36

Afbeelding
Afgelopen weekend dit bakje gekregen , kwamen mensen tegen bij een zolderopruiming.
Ding doet het ook nog goed..alleen geen originele microfoon bij maar who care's ;)
Hij doen 4 watt draaggolf op AM en FM..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Rene » 15 nov 2021, 16:45

Tijdje geleden deze superstar 2200 uit Drachten gehaald.
Dingetje was niet helemaal vlekkeloos bij aanschaf : de CEPT band stond er geheel naast en het lampje achter de s-meter deed het niet.
Lampje vervangen voor een led en parallel over de s-meter heb ik nog een klein elcootje gesoldeerd zodat die wat minder nerveus zijn werk doet.
Afregelen heb ik laten doen door Simon in Oudebildtzijl want de modulatie in SSB klonk ook wat crappy.
Vwb cept band : kristal stond te ver uit het lood , is een nieuwe ingezet en de bias stond niet goed..zaakje staat nu mooi op frequentie en de ssb modulatie klinkt nu wel goed...
Verder heb ik de FM zwaai zelf iets terug gezet want die stond in het toestel helemaal open..
Afbeelding

Het plan is om 'm in het onderste deel van de 10m band te gebruiken ( loopt tot 28305 ) in CW maar de piep komt tetterhard uit de luidspreker..
Ben al aan het zoeken geweest op het www hoe dat te veranderen maar niks gevonden..iemand tips??
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor George 68 » 22 nov 2021, 20:41

Goedenavond , ik heb laatst weer ff geleden 6mnd nu zo n beetje , een midland m88 aangeschaft , en een midland quarantotto (klassieke 48 ) met beide zeer tevreden , kleine aanpassing in de modulatie en de power , en werken beide top
basis president lincoln 2 , Grant 2 ,HyEndFet draadantenne ,Antron A-99 ,gainmaster, mobiel ,president thomas , little will , wilson 1000 , president virginia

19LV1968
George 68
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 jan 2012, 20:32
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten