Antenne hoogte voor DX

Alles over DX

Moderator: Thijs

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor Peter-dx » 31 jan 2012, 23:20

Ik zou zeggen voor DX- de antenne's omlaag voor afstanden binnen NL mast omhoog :wink:

@ vincent heb je dan ook nog speciale grond coax nodig ? :D
Peter-dx
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor dxmuis » 31 jan 2012, 23:24

aircell 7 iets beter dan RG213U
dxmuis
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor Peter-dx » 31 jan 2012, 23:42

ik gebruik h1000 coax van Belden
Peter-dx
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor vincenttor » 01 feb 2012, 01:40

Peter, hiervoor gebruik je normaal gesproken Belden H125 coax maar dit wilde ik eigenlijk niet verklappen aan DX muis want de specificaties zijn vele malen beter als de meeste kabels. ( voor een nette prijs)
Hij is dan wel 75Ohm maar als je een dubbele knoop op het begin en het eind van de kabel maakt dan ontstaat er een knoopCokeBallun en dan is die 50Ohm.
Dit scheelt je zo een slok op een borrel ;)

En dan nog niet eens gesproken over de versterkings winst, zo een slordige 6 Dbi komt erbij, stel je wikkelt hem nog 2 keer om een hooibaal heen.
Man man man, je hebt geen eens meer een antenne nodig zoveel versterking :shock:
vincenttor
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 feb 2012, 11:05

Met DX werk je inderdaad via reflecties.
Alleen maakt de antennehoogte wel uit.
Want hoe lager je antenne, hoe steiler de opstraalhoek, des te meer hops heb je nodig om je tegenstation aan de andere kant van de wereld te werken. Meer hops=meer verlies, en meer fading.
Heb je je antennes hoger staan, is de opstraalhoek lager, en kun je het redden met minder hops, en minder fading (en met slechtere condities).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1990
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor tjebbe » 01 feb 2012, 18:53

soms komt 2 div stations binnen via hoge opstraling, dus dan moet je de antenne laag hebben.
en soms komt het via lage opstraling binnen, dus dan moet je de antenne hoog hebben.

het aller beste is 2 antennes te plaatsen in de mast en mooi kunnen schakelen tussen de 2.
tjebbe
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor Henry hpsd » 01 feb 2012, 22:53

Hallo,

Mijn excuses voor de vertraging.
Mijn zoon heeft longontsteking (4 maandjes oud ...in het ziekenhuis etc) maar goed...alles ziet er weer wat beter uit.
Dus komt goed.

Er staan al super antwoorden bij daarboven..dus puur ter aanvulling..

Eerst even iets stellen:
Voorop gesteld, nee het is niet altijd zo...maar wel bijna altijd.

Voor de `lange afstanden` binnenlands....plaats de antenne zo hoog mogelijk.
zo dat was makkelijk onderdeel...dat was dat.

Over naar het DX werk...

1- Het maakt niet uit als je tegen station horizontaal of verticaal gepolariseerd zit bij een verbinding op grote afstand.
Zodra een signaal de antenne verlaat en in de lagen komt waar hij terug gekaatst word naar de aarde ontstaat er een draaiing van de polarisatie. Hij wisselt zo snel dat het geen hol uit maakt.
Deze "draaiing" word beinvloed door het aardmagnetisch veld.
Das allemaal moeilijk, als je maar weet dat het niet overal hetzelfde is.
En ik weet het fijne daar ook niet, maar goed daar hebben we gelukkig vrienden voor.

Wat je dus wel eens hoort:..
Hello ! oke ! you have a vertical antenna, i have a horizontal antenna.
Thats probarbly why you are so weak ... Dat is dus onzin.

2- Op 27 Mhz werken we voornamelijk met 2 verschillende vormen van propagatie.
waarvan de ene de F2 is (die met die zonnevlekken) en de andere de Sproadische E
(die in de zomer maanden dat je allemaal Europeese stations hoort, en ook nog verrekte sterk!
Beide vormen vragen om het maximale er uit te halen (grootste afstand) verschillende opstralings hoeken
De F2 (waarmee je dus met Australie kunt praten) vraagt om een lage opstralingshoek
De Sproadische E (waarmee je dus voornamelijk met heel Europa kunt praten) vraagt om een hogere opstralingshoek.

Dan als we kijken naar de antennes....dan hebben we twee hoofd vormen :

1- Horizontaal
2- Verticaal.

Bij de horizontale antenne is het voor grote afstand (die F2 propagatie) eigenlijk zo dat : hoe hoger hoe beter.
Door de antenne hoger te plaatsen breng je de opstralingshoek naar beneden.

Verticale antennes hebben van "huize uit" een lage opstralingshoek.
Nou, dan kiezen we toch altijd voor een verticale antenne.....nee...dat doen we niet.
Omdat:

horizontale antennes hebben meer groundgain dan een verticale antenne EN DAT IS EEN ENORME PLUS !
Verrek..ground gain ?, Ja.
Je moet niet denken dat je antenne signaal alleen maar vanaf je antenne "opgebouwd word.
De grond rond je antenne (klopt niet helemaal maar vooruit) reflecteert je signaal nog eens.
De aarde is ook een soort spiegel. Dus dan heb je een signaal vanaf je antenne en de reflectie van de aarde.
Deze beide kunnen elkaar versterken.
Bij horizontale antenne gebeurt dit meer dan bij verticale antennes.
Dit heeft te maken met hoe het elektro magnetisch veld t.o.v. de aarde staat.
Dat "grond" gebeuren is de reden dat ik verhuist ben naar een moerassig gebied.
Een bouwval van een huis, maar perfect voor DX.

De grond omstandigheden is natuurlijk ook van belang bij een verticale antenne.
wij allen kennen waarschijnlijk wel dat bootje op de oceaan met maar een simpel sprietje.. en toch komt die knakker nog zo goed door. Dat komt door de zee: Hele goede grond omstandigheden.
De zee reflecteert als een jekko! Een woestijn is daar heel slecht in.

Dus zit je midden in de stad...tja ...das minder briljant voor het DXen.

Voor onze DXers...let eens even op uit welke hoek de backscatter altijd heel sterk is en doe ff denken.

En tja..terug naar die verticaal, er is op een gegeven moment niet zoveel voordeel meer te halen uit een verticale antenne en hoogte.
De "verschillen" zijn vaak eerst zichtbaar bij de eerste meters. En daarna verandert dat patroon eigenlijk niet zo heel veel.
Dat is ook de reden dat Erik geen verschil ziet tussen een verticaal op 14 of 17 of 20 meter hoogte...dat valt wel mee.
Ik kom er nog wel eens op terug qua ideale hoogte per type verticale antenne.

Oke, horizontaal hoog is dus beter als een verticaal voor echte DX ....maar vanaf welke hoogte is dat dan ?
Dat is vanaf zo'n metertje of 8 (mij niet op vast pinnen...het is geen precisie werk.'
Globaal kun je stellen dat vanaf 8 meter hoogte op de 27Mhz je beter af bent met een horizontale antenne voor echte DX.
Ik heb wel eens een klant gehad die had de antenne op 4 meter hoogte. Die wou graag een nieuwe beam, hartstikke mooi.
Maar eerst hebben we maar afgesproken dat hij zijn geld in een nieuwe mast gaat doen. Dat helpt dan veel meer dan een nieuwe beam.
Nog een voorbeeld.. Er komen een aantal DX expedities aan die gaan landjes activeren die nog nooit eerder geactiveerd zijn op 11 meter. Ze kunnen helaas geen mast mee nemen, daarom zijn we nu iets verticaal gepolariseerd aan het maken voor hun.

En ja, Je gaat altijd...altijd mensen horen die de hele wereld hebben gewerkt met een beam of breinaald tegen de dakgoot aan. Das allemaal mooi, en het kan ook wel....dat komt omdat de propagatie af en toe zo goed is op 11 meter.

Als je gaat kijken naar de beter DXers..en even weer een paar voorbeelden pakken..
Dan zijn er zelfs mensen in Nederland die de afgelopen maanden mobiele stations in Alaska hebben gewerkt, of een mobiel station in nieuw zeeland via het lange pad. Of bv jan in thailand (en ik geloof ook andre in thailand via het lange pad)
Kijk eens naar de jongens die altijd alles als eerste horen..dat zijn jongens die een hele goede locatie hebben en dat gecombineerd met hoogte maakt dat je hoort bij de Top Dxers.

Probeer eerst eens te kijken naar de top in Nederland
Kijk dan eens naar de Top van Europa.

Dan krijg je vanzelf de conclusie..Bigguns hebben hoge masten met grote horizontale beams.

Ik hoop dat het zo een beetje helpt.

Vr. gr,

Henry 19SD348
http://www.hpsd.nl
Laatst bijgewerkt door Henry hpsd op 02 feb 2012, 00:22, in totaal 2 keer bewerkt.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor dxmuis » 01 feb 2012, 23:25

Dat is eindelijk duidelijk voor mij, merci, zal dan toch goed gekozen hebben.
dxmuis
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor peter stardust » 02 feb 2012, 11:08

Kijk dit is duidelijke taal van henry. hier kan ik mee uit de voeten. Ik weet nu dat ik op de goede weg ben. Nog even geduld voor de nieuwe antenne..
peter stardust
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor tjebbe » 02 feb 2012, 19:03

mooi uitgelegd Henry :!: heb ik weer iets geleerd :arrow: 1- Het maakt niet uit als je tegen station horizontaal of verticaal gepolariseerd zit bij een verbinding op grote afstand.

beterschap..
tjebbe
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor vincenttor » 02 feb 2012, 19:50

Dat wist ik inderdaad ook niet, ik vond het wel logisch klinken als iemand met vert of hor zit dat het signaal minder is.
Op korte afstand is dat wel en daarom dacht ik dat het het zelfde zou werken op lange afstand.
Hoor je inderdaad veel because i am on vertical antenna the signal is lower ;)

Mooi om te horen dat alles er weer beter uit ziet met je zoon.
vincenttor
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor JesseN » 03 feb 2012, 02:28

vincenttor schreef:ik had hier wat geschreven maar ik val.in herhaling..de starter doet toch niks.met voorgaande reacties blijkbaar dus waarom nog een bericht plaatsen. . . .


Voor mij, bijvoorbeeld :D :D :D
Dit zijn nou net van die topics die ik volg. Of de topicstarter er nou wat mee doet of niet. Dat moet ie zelf maar weten maar ik vind het wel degelijk interessant.

Dus, bedankt voor je bijdrage. En de anderen ook, natuurlijk :wink:
JesseN
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor Gizmo4real » 03 feb 2012, 05:09

JesseN schreef:
vincenttor schreef:ik had hier wat geschreven maar ik val.in herhaling..de starter doet toch niks.met voorgaande reacties blijkbaar dus waarom nog een bericht plaatsen. . . .


Voor mij, bijvoorbeeld :D :D :D
Dit zijn nou net van die topics die ik volg. Of de topicstarter er nou wat mee doet of niet. Dat moet ie zelf maar weten maar ik vind het wel degelijk interessant.

Dus, bedankt voor je bijdrage. En de anderen ook, natuurlijk :wink:

Daar heb je een punt JesseN, ik vind dit ook interessant om te lezen, en denk wel veel meer.
Reacties plaats je gelukkig nooit voor de bloempotten :mrgreen:
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor vincenttor » 03 feb 2012, 10:46

JesseN schreef:
vincenttor schreef:ik had hier wat geschreven maar ik val.in herhaling..de starter doet toch niks.met voorgaande reacties blijkbaar dus waarom nog een bericht plaatsen. . . .


Voor mij, bijvoorbeeld :D :D :D
Dit zijn nou net van die topics die ik volg. Of de topicstarter er nou wat mee doet of niet. Dat moet ie zelf maar weten maar ik vind het wel degelijk interessant.

Dus, bedankt voor je bijdrage. En de anderen ook, natuurlijk :wink:


Dan heb jij blijkbaar ook de andere topics niet gelezen die over exact het zelfde gaan en dan wel niet meer uitgebreid waren.

Als je dit soort info interessant vind kan je ook Henry zijn naam aanklikken en ZOEK ALLE BERICHTEN, dan vind je meer dan genoeg duidelijke en simpel verwerkbare informatie.
Ook oude topics doorbladeren wil helpen, niet alleen maar "Toon Nieuwe Berichten" aanklikken dat je alleen het meest recente krijgt.
ZOEK EN GIJ ZULT VINDEN,het doet geen pijn.

Mag toch wel enige moeite worden gedaan of zijn we allemaal zo lui als het achter end van een varken ?

Vind het erg knap van Henry dat hij telkens het geduld weet op te brengen om nagenoeg het zelfde uit te leggen in jip en janneke taal Afbeelding
vincenttor
 

Re: Antenne hoogte voor DX

Berichtdoor Henry hpsd » 03 feb 2012, 11:09

Ik deel de mening van vincent wel.

Een forum is om standpunten duidelijk te maken, de discussie aan te gaan etc.
Dan mag je wel verwachten dat er "moeite" gedaan word op voorhand.
De vraagsteller vraagt immers tijd en kennis van een ander waar hij ook moeite voor gedaan heeft.

Pak bv het onderwerp mantelstroom filter. Die duikt ook elke keer weer op.
Als de vraag een aanvulling is of een ter verduidelijking prima !
Probeer dat erbij te zetten.
Ierts in de zin van: Ik heb zus en zo gelezen... Toen werd er verwezen naar een link ... Maar tja. Die is in het duits en daar snap ik niets van.
Prima... Dan helpen er genoeg mensen.

Kortom een beetje eigen initiatief is wenselijk.

Nou, niet te veel verzanden in off topic dingetjes hi hi

Groet H
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

VorigeVolgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten