GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor DX...

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor DX...

Berichtdoor Supervlieg. » 03 jan 2019, 21:33

Ik heb mijn oude GPA antenne vervangen door een nieuwe GPA antenne. En omdat er toch niet meer veel te horen is op de am en fm ga ik mijn nieuwe GPA antenne niet meer terug op dezelfde plaats plaatsen.
Nu wil ik meer op de usb DX gaan luisteren. Doen dacht ik opeens, als ik nu mijn nieuwe GPA baisis antenne in het midden van de tuinvijver plaats en de onderkant van de antenne staat dan zo een 3 meter van het water en zo staat de antenne op een 9 meter top hoogte. tuinvijver is 3 meter lang en 2 meter breed en ongeveer 1 meter diep.

Ga ik dan een beter DX ontvangst krijgen door het tuinvijver water :?:


73...
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor D

Berichtdoor president- mckinley » 04 jan 2019, 10:05

Nee dat ga je niet.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor D

Berichtdoor Supervlieg. » 04 jan 2019, 10:37

Bedankt voor de informatie.

Ik heb totaal geen ervaring in USB DX. Dit is voor mij een totaal ander CB wereld dan op de am en fm wereld. Daarom had ik eerst wat informatie gelezen op internet over DX ontvangst en doen kwam ik dit verhaal tegen. Als je op zee ben dat je veel beter DX signaal kan ontvangen... en daarom dachte ik opeens aan mijn klein tuinvijver.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor D

Berichtdoor 19DT2120 » 04 jan 2019, 11:58

Basis principe op FM is het zelfde als SSB alleen heeft SSB een smaller bandbreedte waardoor je vermogen efficiënter gebruikt word.
FM is gemiddeld 10Khz breed en SSB 2Khz (1,7<->2,7Khz) en waarbij je bij SSB vergeleken met FM een lager ruisniveau hebt .

Voordeel van op zee is dat het als een grote spiegel werkt en dat in 'principe' geen QRM hebt .Maar als je op land bent op een grote vlakte hebt je ook vaak een QRM arme omgeving waarbij de TX propagatie wat meer afhankelijker is van de grondsoort e.d. .
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor D

Berichtdoor Supervlieg. » 04 jan 2019, 17:24

19DT2120 schreef:Basis principe op FM is het zelfde als SSB alleen heeft SSB een smaller bandbreedte waardoor je vermogen efficiënter gebruikt word.
FM is gemiddeld 10Khz breed en SSB 2Khz (1,7<->2,7Khz) en waarbij je bij SSB vergeleken met FM een lager ruisniveau hebt .

Voordeel van op zee is dat het als een grote spiegel werkt en dat in 'principe' geen QRM hebt .Maar als je op land bent op een grote vlakte hebt je ook vaak een QRM arme omgeving waarbij de TX propagatie wat meer afhankelijker is van de grondsoort e.d. .



Bedankt voor de informatie.

Als ik het goed heb begrepen. Wanneer je op am en fm een ruisniveau hebt van een signaal 3, dan is er een ruisniveau signaal 1 op usb en lsb. Maar omgekeerd kan dat nooit voorkomen dat je een ruisniveau hebt van een signaal 1 op am en fm en een ruisniveau signaal 3 ontvangt op ssb :?:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor D

Berichtdoor cb1gwn » 12 jan 2019, 12:48

Als je een kortegolf radio hebt kun je die ook aansluiten op je 27mc antenne.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor D

Berichtdoor Wimpie » 18 jan 2019, 19:47

@27MHzband,

Theoretisch klopt het dat op SSB het ruis-S-punt minder is, maar je weet niet hoe de versterking in de elektronica is voor SSB en AM/FM. Dit verschilt per bakkie, waardoor het verschil tussen ruis-S-punt USB en FM kan varieren van niets tot enkele S-punten, terwijl het rond één S-punt zou moeten zijn.

Een goed ontworpen eindgevoede halve golf (zoals de halve golf GPA), heeft zeer beperkte ground (tegencapaciteit) nodig. Meer kan overigens geen kwaad. De mast of kabel is doorgaans voldoende. Eventueel een mantelstroomfilter een paar meter onder de antenne, en je bent klaar. Naarmate een antenne korter wordt dan 0.25 lambda, wordt een goede tegencapaciteit wel belangrijk, denk aan de kwart golf GP met drie of 4 naar beneden afhangende radialen.

Buitenland DX.
Voor DX met een verticaal gepolariseerde antenne is heel hoog niet nodig, maar wel vrij zicht naar de omgeving (horizon). Als je hem in de tuin hebt staan op de grond en je hebt de nodige gebouwen om je heen, neemt de straling onder lage elevatie af. Daardoor ga je achteruit v.w.b. DX met het buitenland.

De opstralingshoek van een verticaal gepolariseerde antenne wordt vooral bepaald door de omgeving op golflengten afstand van de antenne. Bij een antenne die met het voedingspunt op de grond staat, waarbij de bebouwing pas 20m verderop begint, kun je een lage opstralingshoek vergeten. Staat je antenne boven zeewater, of sterk vervuild/bemest binnenwater, dan heb je het echt goed voor elkaar. Je produceert veel signaal onder lage elevatie, en je RX ruisniveau zal ook laag zijn.

Als je de hoogte in kunt (dus behoorlijk boven de obstakels uit), kun je voor buitenland-DX beter horizontaal gepolariseerd gaan zitten. Alleen heb je daar voor lokaal verkeer niets aan, omdat bijna iedereen verticaal is gepolariseerd (v.w.b. antenne, hoe het met de mensen zelf zit, weet ik niet).

Afstanden via sporadische E-laag tot zo'n 500 km werk je wel met een laag opgestelde antenne, maar als je >1000 km wilt doen, heb je echt een lage opstralingshoek nodig. Dus antenne met zijn voet boven de opstakels uit.

Als we weer richting het zonnevlekkenmaximum gaan (duurt nog een jaar of 6), zal het hopelijk allemaal weer wat makkelijker gaan, omdat het dan via de F-laag kan. Een "hop" (zeg maar sprong van radiogolven) via de F-laag kan zo'n 3000...4000 km zijn, terwijl dat voor Es maar zo'n 1500 km is. Met twee F-hops zit je dan in bijvoorbeeld Oost Amerika en Canada. Met drie van die F-hops zit je in Zuid-Amerika.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: GPA basis antenne in het midden van de tuinvijver voor D

Berichtdoor Supervlieg. » 20 jan 2019, 11:50

Wimpie schreef:@27MHzband,

Een goed ontworpen eindgevoede halve golf (zoals de halve golf GPA), heeft zeer beperkte ground (tegencapaciteit) nodig. Meer kan overigens geen kwaad. De mast of kabel is doorgaans voldoende. Eventueel een mantelstroomfilter een paar meter onder de antenne, en je bent klaar. Naarmate een antenne korter wordt dan 0.25 lambda, wordt een goede tegencapaciteit wel belangrijk, denk aan de kwart golf GP met drie of 4 naar beneden afhangende radialen.

Buitenland DX.
Voor DX met een verticaal gepolariseerde antenne is heel hoog niet nodig, maar wel vrij zicht naar de omgeving (horizon). Als je hem in de tuin hebt staan op de grond en je hebt de nodige gebouwen om je heen, neemt de straling onder lage elevatie af. Daardoor ga je achteruit v.w.b. DX met het buitenland.

De opstralingshoek van een verticaal gepolariseerde antenne wordt vooral bepaald door de omgeving op golflengten afstand van de antenne. Bij een antenne die met het voedingspunt op de grond staat, waarbij de bebouwing pas 20m verderop begint, kun je een lage opstralingshoek vergeten. Staat je antenne boven zeewater, of sterk vervuild/bemest binnenwater, dan heb je het echt goed voor elkaar. Je produceert veel signaal onder lage elevatie, en je RX ruisniveau zal ook laag zijn.

Als je de hoogte in kunt (dus behoorlijk boven de obstakels uit), kun je voor buitenland-DX beter horizontaal gepolariseerd gaan zitten. Alleen heb je daar voor lokaal verkeer niets aan, omdat bijna iedereen verticaal is gepolariseerd (v.w.b. antenne, hoe het met de mensen zelf zit, weet ik niet).

Afstanden via sporadische E-laag tot zo'n 500 km werk je wel met een laag opgestelde antenne, maar als je >1000 km wilt doen, heb je echt een lage opstralingshoek nodig. Dus antenne met zijn voet boven de opstakels uit.



Dank je wel Wimpie voor je goede uitleg over DX... en over de basis antenne en cb zender.


Ik werk al jaren met een GPA baisis antenne en ben heel tevreden over deze antenne op een top hoogte van ongeveer 10 meter hoog, maar opgelet, ik doe meer aan cb luisteren dan praten en dit wil ik nu ook gaan doen met de DX luisteren en ben al heel blij als ik europa landen kan/wil ontvangen. :D

Mijn cb zender is altijd een Midland geweest en nu heb ik een Superstar 3900 waar meer ruis signaal is op de usb/lsb dan op am/fm. :cry:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten