Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor RX-TX-QRT-1980 » 19 aug 2019, 08:34

Klimaatverandering is de laatste jaren niet meer uit de media weg te denken en daarom deze vraag.


Er zijn DX'ers met ervaring die de "toekomst" in 27 mhz dx voorspellen ( DX propagatie voorspellingen ), maar ik heb geen ervaring in dx voorspelling!
Vraag: Gaat de 27 mhz DX condities in de toekomst voordelen en nadelen ondervinden van het klimaatverandering in België en Nederland ?
:roll:... Als de lengte van een 50 ohm coax kabel grote is dan de cb antenne dan is de golflengte... :?:
Avatar gebruiker
RX-TX-QRT-1980
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2019, 07:23
Woonplaats: België

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor 19RE000 » 19 aug 2019, 09:45

RX-TX-QRT-1980 schreef:Klimaatverandering is de laatste jaren niet meer uit de media weg te denken en daarom deze vraag.


Er zijn DX'ers met ervaring die de "toekomst" in 27 mhz dx voorspellen ( DX propagatie voorspellingen ), maar ik heb geen ervaring in dx voorspelling!
Vraag: Gaat de 27 mhz DX condities in de toekomst voordelen en nadelen ondervinden van het klimaatverandering in België en Nederland ?


Klimaat heeft niets te maken met propagatie.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor RX-TX-QRT-1980 » 19 aug 2019, 09:59

Dank je wel 19RE000 voor je reactie.
:roll:... Als de lengte van een 50 ohm coax kabel grote is dan de cb antenne dan is de golflengte... :?:
Avatar gebruiker
RX-TX-QRT-1980
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2019, 07:23
Woonplaats: België

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor haab » 20 aug 2019, 07:31

19RE000 schreef:Klimaat heeft niets te maken met propagatie.


Gezien ons klimaat, net als de propagatie, bepaald wordt door de zon en zijn activiteit (of gebrek hieraan) kun je dat niet zomaar zeggen....Klimaat beinvloed de propagatie niet, zou beter zijn :mrgreen:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor 19RE000 » 20 aug 2019, 11:47

haab schreef:
19RE000 schreef:Klimaat heeft niets te maken met propagatie.


Gezien ons klimaat, net als de propagatie, bepaald wordt door de zon en zijn activiteit (of gebrek hieraan) kun je dat niet zomaar zeggen....Klimaat beinvloed de propagatie niet, zou beter zijn :mrgreen:


Hier ben ik het duidelijk niet mee eens.
Op 27MHz hebben wij, voor DX, de Zonnecyclus nodig en Es.
Beiden hebben niets te maken met Klimaatverandering.
Zonneschijn is iets heel anders dan Zonnecyclus.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor haab » 20 aug 2019, 17:32

Mijn zinsnede: zon en zijn activiteit is iets anders dan zonneschijn, dat woord heb ik niet geschreven. De zon en zijn activiteit is niets anders dan de zonneactiviteit.... jaja, lezen is een kunst.

Als je zoekt op de definitie dan vindt je dit:

Zonnecyclus. De Zonnecyclus van Schwabe is de elfjarige cyclus van zonneactiviteit, en samenhangend daarmee de periode waarin het aantal zonnevlekken op de zon varieert. Gedurende de perioden met de meeste activiteit, bekend als de zonnemaxima (solar maximum), verschijnen zonnevlekken.

En zie daar... zij hebben het ook over de zon en zijn activiteit. (Zonneactiviteit)

Je bent het dus niet eens met jezelf... kunstig. :mrgreen:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor RX-TX-QRT-1980 » 20 aug 2019, 19:55

Dank je wel Haab voor je reactie.


En dan spreken we nog niet van satellieten in de ruimte?
:shock: Het zijn heel veel soorten satellieten : Communicatiesatellieten, Navigatiesatellieten, Observatiesatellieten, Spionagesatellieten, Weersatellieten, Onderzoekssatellieten, Ruimtetelescopen en Ruimtesonden https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... _22876.ogv
:roll:... Als de lengte van een 50 ohm coax kabel grote is dan de cb antenne dan is de golflengte... :?:
Avatar gebruiker
RX-TX-QRT-1980
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2019, 07:23
Woonplaats: België

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor cb1gwn » 24 aug 2019, 14:48

Trouwens iets wat nooit mee word genomen in de discussie over klimaat opwarming is de infrarood straling van de zon..
Ook het langzaam kantelen van de aarde word altijd vergeten.

Nee ik ben geen klimaat ontkenner.
Ik vind wel dat je het complete verhaal moet vertellen en niet dingen weg moet laten omdat het je niet uitkomt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor RX-TX-QRT-1980 » 24 aug 2019, 17:07

cb1gwn schreef:Trouwens iets wat nooit mee word genomen in de discussie over klimaat opwarming is de infrarood straling van de zon..
Ook het langzaam kantelen van de aarde word altijd vergeten.



Nou dat wist ik niet :shock: . Dank je wel daarvoor.
:roll:... Als de lengte van een 50 ohm coax kabel grote is dan de cb antenne dan is de golflengte... :?:
Avatar gebruiker
RX-TX-QRT-1980
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2019, 07:23
Woonplaats: België

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor Paula Bean » 24 aug 2019, 19:35

cb1gwn schreef:Ik vind wel dat je het complete verhaal moet vertellen en niet dingen weg moet laten omdat het je niet uitkomt.


Eén van de problemen tegenwoordig is, is dat als je kritisch bent op bepaalde aspecten van klimaatonderzoek of de conclusies die getrokken worden, je gelijk weggezet wordt als een 'climate denier', als was je een extremist die geen aandacht waard is, en het liefst in het gevang gesmeten moest worden.

Wat mijzelf mateloos irriteert is dat klimaatonderzoekers gegevens en simulatiemodellen gebruiken die niet 'open source' zijn en dus niet te verifiëren zijn. Moet ik klimaatwetenschapper X maar op zijn autoriteit geloven dat de Aarde tien graden warmer zal zijn volgende eeuw? Mogen anderen dat ook even narekenen, graag? Danku.

In de historie van de Aarde is het klimaat altijd al veranderlijk geweest. Ook in de honderden miljoenen jaren dat er nog geen mensen op Aarde rondliepen. Klakkeloos alle klimaatwijzigingen aan mensen toeschrijven is mij veels te kort door de bocht.

Kritische blog.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 aug 2019, 12:21

Het klimaat is altijd een mooi onderwerp geweest.
Wat ik mij kan herinneren is dat wij eerst zure regen hadden.
Toen die fabel was ontkracht toen hadden we opeens een gat in de ozonlaag.
Daarna kwam de CO2 uitstoot. "De aarde warmt op".
Vanaf het begin van de CO2 discussie had ik al gezegd, ik ben niet zo'n slimme jongen,
maar voor zover ik weet zetten planten en bomen CO2 om in zuurstof dmv fotosynthese.
Naar mijn idee: Hoe meer CO2 uitstoot, hoe groener onze planeet wordt.
Sinds dat wetenschappers een tegengeluid hebben ( https://nos.nl/artikel/2292132-plant-1-000-000-000-000-bomen-om-klimaatverandering-aan-te-pakken.html )
is het nu opeens de stikstof die teruggedrongen moet worden. Ik rust mijn koffer.

IIk ben overigens van mening dat de mens niet per sé hoeft in te grijpen in de natuur.
De natuur is sterker en krachtiger dan de hele mensheid. De natuur overleeft alles,
en de natuur zorgt zelf dat er een ecologisch evenwicht ontstaat.
Daar hoeven wij helemaal niks aan te doen.
Het enige waar wij voor moeten opletten is dat de mensheid zichzelf niet uitroeit.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor Paula Bean » 25 aug 2019, 13:36

Je vergeet de 'Ice Age Scare' uit de 70's van de vorige eeuw.

Door pollutie en aerosolen zou de Aarde afkoelen en een nieuwe IJstijd zou kunnen beginnen binnen 30 jaar. Men zag plaatjes waar gletsjers tussen wolkenkrabbers doorschoven.

Lees hier, bevat ook een aantal aardige links.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Klimaatverandering op de 27 mhz DX ?

Berichtdoor cb1gwn » 25 aug 2019, 15:13

Dat er een klimaat verandering en opwarming is staat vast. Dit ligt in ieder geval niet 100 procent aan de mens.
Dat CO2 een broeikas gas is is al sinds de industriële revolutie al bekend.
Ook is bekend dat Methaangas 5x schadekijker is dan CO2.

Wat mij in de hele discussie stoort is dat de burger tussen de 10 en 20 procent uitstoot afhankelijk wie het uitkerend, maar wel bijna alle lasten voorgeschoteld krijgt.
Biobrandstoffen stoten 4x meer CO2 uit dan gas en toch moeten we van het gas af.
Huurwoningen moeten aan warmtenetten gekoppeld worden. Die warmtenetten zijn gekoppeld aan de gasprijs..
Er zijn 2 soorten warmte netten met lade temperatuur en de ander met hoge temperatuur.
Als er gekozen word voor de lage temperatuur ben je niet blij. Hiermee kun je slecht je woning verwarmen (zeker in een koude winter) maar betaal je toch de hoofdprijs (gekoppeld aan de gasprijs)
Daarom moet er extreem geïsoleerd worden wat weer niet goed is voor je gezondheid (fijnstof, verhoogde co2 en andere gassen, enz).
Die koude winters komen er aan als de opwarming door zet! De oceaanstromingen van en naar de noordpool veranderen dan namelijk.
Iets dat nu zorgt voor een mild klimaat in Noord europa.
Dat betekend dat noord europa kouder gaat worden als de stroming omdraait!
https://www.scientias.nl/kans-warme-gol ... n-gedacht/
https://downtoearthmagazine.nl/warme-go ... tilvallen/
https://www.nu.nl/weekend/5863554/klima ... ering.html

Verder ben ik benieuwd in hoeverre de wandelende magnetische polen invloed hebben op het klimaat en of dit in verband staat met het kantelen van de aarde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omkering_ ... tisch_veld
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... ~a5d97d08/

PS
Door de maatregelen tegen het groter worden van het ozon gat is het kleiner geworden. (sf6 gas is nu bijvoorbeeld verboden)
Het enige wat je als burger gemerkt hebt is dat er andere gassen in je koelkast worden gebruikt.
Overigens groeit het gat nu door de uitstoot in China
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/09/ga ... e-a1609406

Ik heb de eerste de beste links over de onderwerpen er bij gezet.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten