Gebruik van websdr voor DX

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Gebruik van websdr voor DX

Berichtdoor 19RE000 » 30 nov 2019, 12:10

Hier een onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn.

1) Ik gebruik WEBsdr's heel veel.
2) Wanneer ik niet in de buurt van mijn apparatuur maar wel voor een PC/Laptop etc zit deze van de Universiteit Twente heel veel http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Deze ontvanger heeft wel niet de beste 27MHz antenne maar geeft een goede indruk of er überhaupt condities zijn.
Twente heeft het grote voordeel dat de ontvanger over Squelch beschikt dus in de tijden dat er niets te horen is staat hij gewoon "stil" standby.
3) Daarnaast gebruik ik WEBsdr's van http://sdr.hu want op http://websdr.org (de hoofdpagina van WEBsdr Twente) zijn weinig ontvangers met 27 MHz.
Nadeel is dat bij sdr.hu er maar 4 gebruikers tegelijk kunnen/mogen luisteren,dat er geen Squelch is en na een half uur de verbinding verbreken.
Deze gebruik ik dan ook, in de buurt van mij, om (nieuwe) antennes te testen en voor DX om te kijken waar ik te horen ben.
Vaak valt mij op dat je niemand hoort uit een bepaald land maar dat je zelf daar wel S9 te horen bent.

Dus na wat langer roepen komt er vanzelf dan wel activiteit :)
Vaak werk ik dan stations die niet in de buurt van deze WEBsdr's, dus ze op die ontvanger ook niet kan horen, zitten maar wel in dat land waar dan propagatie heen is.

Ja ik weet dat velen van jullie WEBsdr's geen "echte" ontvangers vinden en het allemaal zelf willen werken door te roepen.
Het valt mij dan op dat de stations hier in de buurt altijd maar twee of drie keer roepen en als er dan niets terugkomt naar een lokaal kanaal gaan en zeggen:
Er zijn geen condities!
Tegen mij zeggen ze dan: Hoe kan het toch dat jij zoveel werkt want ik hoor niets.
Ik heb echter veel interessante (ei)landen kunnen werken wegens het gebruik van WEBsdr's landen kunnen werken, omdat ik dan weet dat er wel degelijk condities zijn.
Roep vaak en lang en dat brengt dan die mooie verbindingen.

Misschien toch iets voor jullie? :D
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Gebruik van websdr voor DX

Berichtdoor supervlinder » 30 nov 2019, 12:31

Als we nu allemaal ( cb'ers ) een RTL-SDR-dongles installeren die een RF-signalen heeft tussen 500 kHz en 28,8 MHz en online plaatsen en gratis! Dan kunnen wij als CB'ers in België en Nederland terug kijken en luisteren waar nog cb'ers zitten in u regio... :wink:

Hoe moet je nu zo een RTL-SDR-dongles online op internet plaatsen ? Welke stappen moet je daarvoor ondernemen? En welke buiten antenne moet je daarvoor gebruiken?
:roll: Ik hou van Nederland maar woont in België.
Ik heb geen heimwee naar 1970, 1980 en 1990 CB communicatie, maar wel naar hier en nu CB communicatie.
Vroeger hadden we CB knijpers en nu hebben we elektrische apparaten storingen... op de CB.
Avatar gebruiker
supervlinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 nov 2019, 18:18
Woonplaats: België

Re: Gebruik van websdr voor DX

Berichtdoor 19RE000 » 30 nov 2019, 15:05

supervlinder schreef:Als we nu allemaal ( cb'ers ) een RTL-SDR-dongles installeren die een RF-signalen heeft tussen 500 kHz en 28,8 MHz en online plaatsen en gratis! Dan kunnen wij als CB'ers in België en Nederland terug kijken en luisteren waar nog cb'ers zitten in u regio... :wink:

Hoe moet je nu zo een RTL-SDR-dongles online op internet plaatsen ? Welke stappen moet je daarvoor ondernemen? En welke buiten antenne moet je daarvoor gebruiken?


1) Het online zetten is niet zo moeilijk.
Neem contact op met websdr.org en hij zal je helpen.
2) Buitenantenne dan heb jij de keuze:
A) Wil jij maximaal voor 27 MHz laten horen dan je GPA27.5 o.i.d.
B) Wil jij ook andere banden laten horen dan een actieve antenne zoals de MiniWhip of Actieve Loopantenne.

LET OP:
De Standaard SDR Dongle werkt maar vanaf 25 MHz.
Wil jij dus vanaf 0 tot 30 MHz willen laten horen dan zal jij een andere SDR ontvanger moeten gaan gebruiken.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten