wat ben je nodig om te DXén

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

wat ben je nodig om te DXén

Berichtdoor bererend.j » 19 sep 2007, 17:57

hallo kan iemand mij vertellen wat je nodig hebt voor dx ik hoor er veel over maar weet niet of je nog andere antenne nodig hebt of een speciale bak?

'k heb geen bakkie!! dus ik zou wel weer mobiele bak willen maar goed ben bijna 17 dus nog meer dan 1 jaar wachten een bassis bak lijkt me ook goed alleen dan zit je weer met z'n hoge antenne mast :( wat te doen wat te doen
Laatst bijgewerkt door bererend.j op 23 sep 2007, 17:03, in totaal 1 keer bewerkt.
bererend.j
 

Berichtdoor NL1ZZE » 19 sep 2007, 18:35

Haai Berend,

het belangrijkste dat je nodig hebt is een goeie antenne..
ik weet niet welke antenne je op de auto hebt staan maar de beste antennes zijn toch degene die langer dan 1 meter zijn
liefst langer dan 1,5 Meter zodat je een perfecte afstraling hebt.


Qua Basis antennes is het beste voor DX een antenne met zijradialen.. Deze zorgen ervoor dat je een betere afstraling naar boven hebt.. (en minder signaal naar beneden word gestraalt omdat dat word gereflecteerd op de radialen)

Als je uitzend gaat er een hoop signaal de ruimte in.. maar als er condities zijn (propagatie) word je signaal rond 100 Km hoogte door de E laag (ionenlaag / atmosfeer) rond de aarde afgebogen terug naar beneden.. dat houd in dat jouw signaal via de luchtlagen ineens bijvoorbeeld 1000 Km verder weer te ontvangen zijn..

op die manier kan je dus verre contacten leggen via de 27 MC


met een simpel bakkie is dit dus mogelijk.. het ligt er alleen aan hoe goed de condities zijn.. als er maar een beetje condities zijn ontvangt je alleen de harde stations op de band die meestal met flinke vermogens zitten.. maar heb je echt goeie condities kan je met een half watt makkelijk een verbinding maken..

kanaal 31 (27.315MHz) op het bakkie word vaak als internationaal oproep kanaal gebruikt (in FM mode) en 30 en 32 hoor je vaak ook mensen roepen als het druk is op 31.. Alleen de echte DX'ers zitten meestal 1 band hoger.. 27.555 MHz (genaamd Trippel 5) is eigenlijk het echte internationale oproep kanaal wat in USB mode word gedraaid..

Op die frequentie kan je met een goedgekeurd bakkie niet komen..
hiervoor heb je dus een bakkie nodig met meedere banden + meedere modulatie soorten (FM, AM, USB, LSB)


Maargoed.. kanaal 31 zou ik ff in de gaten houden als er condities zijn..

Martijn..!
Laatst bijgewerkt door NL1ZZE op 21 sep 2007, 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

Berichtdoor kenwood » 19 sep 2007, 20:35

Ik heb erg veel informatie over dx -en van deze site,
http://www.27mhz-dxpagina.com
Staan nuttige dingen over apparatuur maar ook over het gebruikte taaltje ed.
maar zelfs met een mobiele spriet sta je soms versteld hoe ver je over de grens kunt lullen (mits goede condities) erg leuk :D
kenwood
 

Berichtdoor peewee » 19 sep 2007, 22:26

Zo zouden we eventueel eens kunnen afspreken om te testen vb, ik ben van belgie, U van Nederland, een kanaal, een uur, usb of lsb en we zouden eens kunnen proberen contact te maken met elkaar.

Voor mij is het dx gebeuren ook nieuw, luister voornamelijk maar zo zouden we eventueel kunnen testen en bij eventuele fouten of problemen kunnen we hier ons verslag plaatsen en eventueel een oplossing zoeken, terug afspreken,..............

Als er mensen intresse hebben, ik doe graag mee als datum en tijd past.
Indien geen goed idee, even dikke vrienden.

Door te doen leren we.

Mvg,
Peewee
peewee
 

Berichtdoor bererend.j » 20 sep 2007, 17:54

hartelijk bedankt voor de informatie zit hier nog maar een week en ben nu al een stuk wijzer geworden
bererend.j
 

Berichtdoor kenwood » 20 sep 2007, 20:55

nl1zze schreef: Als je uitzend gaat er een hoop signaal de ruimte in.. maar als er condities zijn (proagatie) word je signaal rond 100 Km hoogte door de E laag (ionenlaag / atmosfeer) rond de aarde afgebogen terug naar beneden.. dat houd in dat jouw signaal via de luchtlagen ineens bijvoorbeeld 1000 Km verder weer te ontvangen zijn..


Wanneer een station zich onder die boog bevindt (ook wel een hop genoemd)zit hij in een blinde hoek als het waren, belgie zit voor ons in zo'n dode zone en andersom net zo denk ik.
Ik heb zelf dan ook nooit een belgisch station gehoord.
Maar wie weet als de propagatie zo goed wordt kunnen we het zeker een keer proberen, mischien wat meer vermogen erbij, zou wel leuk zijn
gr eelco
kenwood
 

Berichtdoor peewee » 20 sep 2007, 21:56

We zullen het wel horen indien mensen intresse hebben om te proberen.

Mvg,
Peewee
peewee
 

Berichtdoor 19DT2120 » 21 sep 2007, 00:17

De frequenties waarbij ik met jou land genoten heb gesproken waren dermaten laag dat je niet met een cb kan werken.
Dat was nl op de 45M 6,635Mhz en de 85M 3,490Mhz.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: wat ben je nodig om te DXén

Berichtdoor 19JP072 » 24 sep 2007, 21:44

Beste Berend,

Ik draai zelf al zo'n 15 jaar mee, en heb al met meer dan 150 landen contact gehad op de zogenaamde 11m band. Als je zelf ook wilt gaan DX'en, heb je daar het volgende voor nodig:

- Bakkie met USB en LSB, en een reeks kanalen boven de normale 40 (dus ook van 27.405 tot 27.855 MHz). Hier speelt zich 90% van de DX af. OP marktplaats.nl of 2dehands.nl zijn vaak al goeie bakkies hiervoor te vinden voor 150 euro of minder. Let op dat jew toch wel een 20 watt vermogen hebt op SSB (is USB en LSB). Kijk naar merken als President, Alan, Ranger, Midland, Cobra of Lafayette.

- Degelijke antenne. Als basisantenne raad ik aan een antenne te nemen met een 5/8 golflengte, die zijn meestal tussen 6.20m en 6.75m lang. Prima antenne is bijvoorbeeld de Sirio 2008, 2012 of 2016 van aluminium met zijradialen. Maar ook de Imax 2000 van glasfiber zonder radialen doet het erg goed. Met de Sirio 2012 en 25 watt heb ik bijna alle continenten gewerkt. De enige 1/2 golf antenne (5.50m) die het goed doet voor DX is de Antron 99. Die koop je 2dehands wel voor 50 euro. Een richtantenne zoals een Yagi, Quad of Delta Loop is natuurlijk het mooiste, maar daar moet je wel wat ruimte voor hebben.

- Veel geduld. In de maanden december, januari en mei t/m augustus kun je altijd wel wat binnen Europa werken, door reflectie tegen de Es laag geioniseerde (luchtlaag op ±100km hoogte). Dit is wel beperkt tot afstanden van 500-1800km. Wil je verder, dan heb je de hogere F2 laag nodig (±500km hoogte). De kracht van de reflectie is afhankelijk van de zonne-activiteit, welke elke 11 jaar piekt. Op dit moment zitten we in een dal van zonneactiviteit , en echte goede condities om buiten Europa te werken, kun je eigenlijk pas weer eind volgend jaar verwachten.

Ik kan je in ieder geval vertellen dat je nog wel even de tijd hebt om een station te bouwen, voordat het DX geweld weer los barst. Maar als het zover is, en de piek in 2011 is weer bereikt, dan is het zelfs mogelijk om met een mobiel antennetje buiten Europa te werken!

Sluit je sowieso aan bij een club, voor een luttel bedrag kun je al een \"callsign'' oftewel een roepnaam krijgen, en dat DX't al een stukje makkelijker.

Als je meer wilt weten over DX, kijk dan ook eens op mijn website: http://psc.suijs.info

73

19AT072 Jean-Paul. :D
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: wat ben je nodig om te DXén

Berichtdoor Macgyver » 26 nov 2007, 16:15

hallo ik heb een vraag ik wilde even weten of ik ook een goede dx kan maken ik heb zelf een president george en een dikke coax kabel naar het dak toe en daar staat mijn gpa antenne van 5,50cm
en swr staat perfect 1op1 maar ik heb toen laatst toen zat ik op 27.555 op usb en daar hoorden ik heel veel mensen uit het buitenland praten maar zodra ik ga praten of ik zeg wat lijkt het als of ze mij negeren of zo of dat ze mij niet kunnen horen heeft iemand een idee? want met andere dx mensen uit nederland dus gewoon van hier daar kan ik wel mee praten heb laatst wel iemand gesproken die zat vlak bij e grens maar hij viel bij beide kanten weg om dat het niet lukte denk ik ik zou over dit graag wat meer informatie willen hebben alvast bedankt mvg:Riccardo te zaandam.
Macgyver
 

Berichtdoor Columbus » 26 nov 2007, 16:38

......met een George op USB kan je prima DX-en. Met een simpel GPA-tje en een minimum vermogen kan je de hele wereld al werken.

......wat wel belangrijk is zijn goede condities. Voor 11-meter (27Mhz) betekent dit dat je signaal gereflecteerd moet worden door de F-laag in de Ionisfeer (zoek maar even op op wikipedia, dan snap je wat ik bedoel).

......de zonnevlekcyclus kent een periode van ongeveer 11 jaar. We zitten op dit moment in een periode met weinig zonnevlekactiviteit. Zoals Jean-Paul terecht al aangaf op dit forum zal het vanaf 2008 weer wat beter gaan en gaan we richting 2013 weer naar een top. Dan kan je op sommige momenten zelfs met een half wattje en een simpel DV 27-tje Amerika bereiken.

......soms hoor je wel andere stations maar horen ze jou niet. Dat kan verschillende redenen hebben: het tegenstation heeft veel last van ruis (QRM/QRN), het stations werkt met een richtantenne die niet op jou signaal is gericht, het station werkt met veel meer vermogen (m.n. in Frankrijk en Italië en tegenwoordig ook in de oostbloklanden zitten echte kachelboeren).

......hou er ook rekening mee dat er mensen op USB zitten die het helemaal niet meer interessant vinden om een europees land \"te werken\". Mensen die al wat langer meedraaien hebben de gangbare landen allemaal al eens \"gewerkt\" en krijgen alleen nog een warm gevoel van moeilijk te draaien landen (vaak alleen te draaien via een DX-peditie).

......laat je hierdoor niet ontmoedigen. Wordt lid van een DX-club en schaf een aantal QSL-kaarten aan die je kan versturen als je een leuk contact hebt gemaakt. Veel clubs hebben ook een clubblad of internetsite en daar kan je ook veel informatie vandaan halen.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Thijs » 26 nov 2007, 16:39

De enige 1/2 golf antenne (5.50m) die het goed doet voor DX is de Antron 99. Die koop je 2dehands wel voor 50 euro.


Voor 60 euro heb je zelfs al een nieuwe niet veel duurder dan een GPA dus

Antron A-99
Basis antenne CB 27Mhz
Advies prijs € 67.50
JBE prijs € 59.50
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

dx

Berichtdoor 153-ir-012 » 26 nov 2007, 20:23

ok een idee voor dx meld je aan op http://www.cluster.dk
dan kan je ook zien waar stations gewerkt worden en of er propagatie is naar nederland.
en of er activaties actief zijn eerst goed luisteren en dan roepen
meestal een kort contact in log of je krijgt een prog nr maar je maakt wel contact met het land of eiland wat actief is
73 105 19ir012 andre
153-ir-012
 

Berichtdoor celicafreak » 26 nov 2007, 22:03

welke vergunning moet je daarvoor hebben en moet je schooling volgen daarvoor of kan je direct een vergunning krijgen om te dx -en
celicafreak
 

Berichtdoor Columbus » 26 nov 2007, 22:21

......DX-en is het over lange afstand maken van een verbinding.

......de term komt uit de amateurwereld. Om amateur te worden moet je een examen hebben afgelegd. In Nederland heb je de F- en de N-vergunning. N is de basisvergunning. Je mag hier al op erg veel banden met een maximaal vermogen van 25 Watt. Met F mag je nog meer en tot een vermogen van 400 Watt de lucht in.

......DX-en op de CB-band (27Mhz) mag alleen legaal in NL op de aangewezen 40 kanalen.

......alleen: als we het hier over DX-en hebben dan hebben we het over de contacten die we in de enkelzijband maken (USB/LSB) en in de frequenties boven de regulier 40 kanalen.

......dus nee, je hoeft geen opleiding te volgen. De beste leerschool is om in het begin veel te luisteren. Dat is de beste leerschool: spreken is zilver, luisteren in goud

......luister vooral op 27.555 Mhz, dat is het algemene oproepkanaal voor DX
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 133 gasten