dx

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

dx

Berichtdoor 153-ir-012 » 12 nov 2007, 23:43

hallo
ik denk dat er niet veel amateurs actief op 10 meter zijn de meeste
gebruikte band is 20 of 40 80 meter en nog meer diverse banden.
ik heb jaren een amateur 2 straten verder gehad dan mij en die
heeft nog nooit last gehad dat hij mij hoorde op de amateur band
met door speteren of zo iets dus ik denk dat dit wel losloopt.
ook niet als de beam zijn richting uit stond.
maar goed ik denk dat er gauw wordt gezegd op de toegestane
kanalen mag natuurlijk ook ssb gewerkt worden nu is dat natuurlijk
hinderlijk als je op fm werkt op deze kanalen maar het is wel toe
gestaan met de legale aparatuur en als je niet in een drukke stad woont zal dat denk ik wel gaan er wordt aleen erg weinig ge bruik
van gemaakt volgens mij.maar goed je weet nooit wat de toekomst brengt misschien nog wel eens een vrij 11meter band
en wat storing op 10 meter betreft denk eens aan de engelse band fm grenst ook aan de 10 meter band .gaat ook goed dacht ik
73 105 19ir012 andre
153-ir-012
 

Re:

Berichtdoor andre-cb » 13 nov 2007, 01:04

Columbus schreef:
.....nou ja. We hebben toch op 11-meter de komende jaren geen echte DX-mogelijkheden dus we hebben nog een paar jaar om een goede oplossing te vinden.



zal wel los lopen toch ?
15 jaar geleden ging het ook op en neer, en dan wel weer ontvangst dan weer bijna niets.
maar met een goede antenne gevoelige ontvanger kom je al een eind.
want ik geloof niet dat alles valt en staat met goede of slechte jaren :)
want wat is nu meer een uitdaging dan in de "slechte" jaren een goede DX te maken ?

en over zendamateurs, ik praat over me zelf dan ik persoonlijk ben niet jarloers op een "piraat" of zal het ooit worden.
met of zonder licentie ik vind we willen allemaal leuk een hobby hebben.
en als je dit nu als "piraat" doet of met licentie en alles wat er bij hoord.
belangrijker is respect voor elkaar, zowel vanaf de amateur kan als de piraat kant.
dus hou rekening met vermogen wat je gebruikt, vooral als je in een bepaalde straal van aan amateur zit die ook gebruikt maakt van de kg.
dan zal het allemaal wel los lopen.

Ik zou nooit een piraat aangeven, als ik last van iemand heb zou ik die vriendelijk melden.
en samen een oplossing zoeken, en andersom ook als de "piraat" last van mij heeft.
dan met alle respect kan deze bij mij komen.

PFF oke genoeg piraat/amateur wij zijn ALLEMAAL amateurs !!
je hebt de zelfde interesse en zelfde doel toch :?:

Andre
andre-cb
 

Berichtdoor PsynceFiction » 13 nov 2007, 23:14

Eergisteren nog een leuk contact gehad met 74div. Namibië. En dat bij zéér weinig propogatie.

Engelengeduld, dat is de sleutel tot leuke contacten. ;)
PsynceFiction
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 13 nov 2007, 23:37

Ben toch regematig actief op 10 meter (ik heb wel een licentie hoor) .En er is inderdaad vanaf 2008 alleen een registratie plicht voor amateurs ,het examen gaat er (nog) niet af .Een N vergunning is redelijk te halen hoor .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor andre-cb » 13 nov 2007, 23:49

19-AT-068 Frank schreef:Een N vergunning is redelijk te halen hoor .


klopt ieder die licentie wil halen een N licentie is in mijn ogen best wel makelijk.
ik heb pas een examen van voorjaar 2007 (was het geloof ik) bekeken en die was zeer goed te doen.

maar nog staan er vragen in over de wel bekende laag freq versterker en Blokschema superheterodyne ontvanger.
en nog een paar vragen die ik persoonlijk niet bij een N amateur thuis vind horen.
maar goed dat is de wel bekende al oude discussie :wink:

voor de mensen die examen eens willen maken :
http://ham-radio.nl/examens/Nvoorjaar2007/Nvoorjaar2007leeg.html

veel suc6 :D

Andre
andre-cb
 

Re:

Berichtdoor Macgyver » 29 nov 2007, 21:56

cq dx cq dx this is the 19rb007 calling from amsterdam i,am qsw to 27.605 :D :D :D :D :D
Macgyver
 

Re:

Berichtdoor Macgyver » 29 nov 2007, 21:56

cq dx cq dx this is the 19rb007 calling from amsterdam i,am qsw to 27.605 :D :D :D :D :D
Macgyver
 

Berichtdoor Columbus » 29 nov 2007, 22:41

......? Bijna goed, maar toch nog even blijven oefenen Ricoboy, je bedoelt denk ik QSY (kjoe-es-waai) en niet QSW (kjoe-es-debbeljou?

......op de bijgaande link vind je een mooi overzichtje met o.a. een aantal Q-codes

......als je dit documentje nou alvast goed bestudeerd dan kan je de eerste vijf vragen van het N-examen alvast foutloos maken

http://www.agentschaptelecom.nl/pdf/ver ... en/942.pdf
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re:

Berichtdoor groene seat » 29 nov 2007, 23:00

andre-cb schreef:
19-AT-068 Frank schreef:Een N vergunning is redelijk te halen hoor .


klopt ieder die licentie wil halen een N licentie is in mijn ogen best wel makelijk.
ik heb pas een examen van voorjaar 2007 (was het geloof ik) bekeken en die was zeer goed te doen.

maar nog staan er vragen in over de wel bekende laag freq versterker en Blokschema superheterodyne ontvanger.
en nog een paar vragen die ik persoonlijk niet bij een N amateur thuis vind horen.
maar goed dat is de wel bekende al oude discussie :wink:

voor de mensen die examen eens willen maken :
http://ham-radio.nl/examens/Nvoorjaar2007/Nvoorjaar2007leeg.html

veel suc6 :D

Andre


heb net dus ff het examen gedaan weet niet wat de scores zijn of hoeveel punten je per vraag krijg maar ik had er 23 goed
groene seat
 

Berichtdoor Columbus » 29 nov 2007, 23:17

......bij N mag je maximaal 11 fout hebben (dus 29 goed = geslaagd)

......dus, even studieboekje erbij pakken en in april examen doen of oude examens oefenen op http://www.ham-radio.nl , als je er nu al 23 goed hebt moet het een eitje voor je zijn
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor groene seat » 29 nov 2007, 23:19

ik vond het nou niet echt moeilijk
maar wat moet ik nou met die licentie ik vos alleen maar en wat lokale tokel ben niet meer van plan te gaan doen
groene seat
 

Berichtdoor Columbus » 29 nov 2007, 23:25

......persoonlijk heb ik veel van de techniek opgestoken in de cursussen, met name ook over de bouw van antennes en de manier waarop radiogolven zich verplaatsen

......maar ik had dan ook geen enkel benul van elektriciteit en geen natuurkunde in mijn schoolpakket (ik heb zeker geen 1040 uur per schooljaar gevolgd, hihi)

......ik kan me voorstellen dat die kennis je bij het vossen ook van pas kan zijn, zeker als je de ideale peilantenne zou willen krijgen

......maar je hebt gelijk, daarvoor hoef je geen examen te doen. Dan kan je beter die 5 tientjes in je zak houden
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re:

Berichtdoor Macgyver » 29 nov 2007, 23:58

cq dx cq dx cq dx cq dx this is 19rb007 calling from amsterdam the 19 division i,am qsy to 27.605 zo wel goed ? :D
Macgyver
 

Berichtdoor peewee » 30 nov 2007, 00:14

Zeer goed rico, ook niet vergeten van naar het betreffend kanaal te gaan na uw oproep :wink:


Mvg,
Peewee
peewee
 

Re:

Berichtdoor Macgyver » 30 nov 2007, 00:23

:D ik weet het alleen maar afwachten dan of ze er ook naar toe komen :D mvg:Riccardo.
Macgyver
 

Vorige

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 134 gasten