Zend/ontvangst probleem Emperor Samuraï in Colt Super Top

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Zend/ontvangst probleem Emperor Samuraï in Colt Super Top

Berichtdoor Super Top » 22 feb 2008, 00:43

Ik weet niet precies waar ik het probleem waarmee ik mee kamp moet plaatsen, hier of in Bakkie's President (Emperor is toch ook van President?) of bij antenne's.

Mijn Emperor Samuraï met Alan Charly 17 en Sirio Super Carbonium 27 setje heb ik al een poos en heb ik ook in een vorige auto (Suzuki Swift GS) van mij ingebouwd gehad waar deze het prima in deed.
Bijna een jaar geleden kocht ik een andere auto en leek het me een goed idee om het setje weer in te bouwen. Dat was bij deze auto (Mitsubishi Colt GLXi Super Top) wat lastiger dan ik had verwacht. In het dak heb ik namelijk 2 dakramen zitten achterelkaar die op elkaar aansluiten. Alleen helemaal achteraan het dak zit nog wel een stuk plaatwerk wat zichtbaar is van het dak. Ik dacht dan gebruiken we dat toch gewoon om de antenne op te zetten. Maar helaas van binnenuit eens gekeken blijkt er een 6 dubbel dikke verstevigingsbalk te zitten voor het dak. Kom je dus nooit doorheen met je plug. Uiteindelijk een oplossing gevonden op de kunstof windgeleider die helemaal vooraan het dak zit. Aan de andere kant van de windgeleider zit de radio antenne bevestigd. Ik heb een draad getrokken van de 27mc voet naar een massapunt van de radioantenne omdat ik dacht anders geen massa te hebben.

Foto van mijn oude Swift met de Sirio op het dak.
Afbeelding

Foto Colt met de Alan Charly 27 (rode ovaal) en de autoradio antenne (gele ovaal)
Afbeelding

Mijn probleem is als volgt.
Het begon allemaal dat ik de SWR bijna niet omlaag kreeg. Zit tegen de 1:1,6 en heel af en toe 1:1,4 op kanaal 1. Op kanaal 20 is dit al 1:2 en op kanaal 40 is het 1:2,5. Ik weet dat dit verre van ideaal is voor o.a. mijn eindtrap. Zenden ben ik achter gekomen gaat totaal niet. Kom nog geen 3 meter ver. Ontvangen gaat nog wel een beetje maar slaat ook nergens op als ik achter de auto rij die aan het zenden is komt het heel gebroken door. Kon met de zelfde spullen in de Swift zeker 10km halen met de standaard 4watt en kon het toen perfect verstaan.

Hier nog een paar foto's van het voetje op de windgeleider. (heb voor de duidelijkheid de taxi antenne er even op gezet)
Afbeelding

Afbeelding

Kan het komen doordat ik geen grondplaat heb en de voet aan een kunstof deel zit bevestigd? Ik heb gehoord van camper en boot antennes maar is dat wat? En zou dat in dit geval helpen? Zou eigenlijk graag van mijn huidige antennes gebruik willen blijven maken.

Wel heb ik dit stukje apparatuur gevonden. President SPA-01 Kunstof massa.
Afbeelding
Conrad Site schreef:Dit is de oplossing voor kunststof carrosserieën, zoals bijv. campers. Wordt eenvoudig tussen CB-apparaat en antenne gemonteerd en garandeert daardoor een betere ontvangst.

Het zegt dat het een betere ontvangst garandeert maar is dit ook een oplossing voor mijn zend probleem? Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het uberhaupt de moeite waard om zo'n ding er tussen te zetten of is het waardeloos en kan ik mijn geld beter aan andere dingen uitgeven.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem. Zodat ik mijn bakkie weer kan gebruiken.

Mvg. Tjalling
Super Top
 

Re: Zend/ontvangst probleem Emperor Samuraï in Colt Super Top

Berichtdoor Hét Drentse Station » 22 feb 2008, 09:27

Je lost het probleem denk ik op door de antenne te verplaatsen van een kunststof deel naar een metalen deel. Ik begrijp dat dat lastig is, maar goed je vraagt om een oplossing. Kijk eens naar de auto's van het Agentschap telecom...zijn wel foto's te vinden op http://www.etherpirateninfo.net Zij hebben de antenne aan de zijkant van de auto gemaakt boven de voorwielen. Is niet de ideale plaats, maar in ieder geval op metaal. Een andere oplossing is om de antenne achter de auto te plaatsen op de achterklep (gatmontage of via magneetvoet).

Die kunstmatige massa van president zie ik niet zoveel in. Je gebruikt krukken als je last van je benen hebt en niet om er harder mee te gaan lopen...
Hét Drentse Station
 

Re: Zend/ontvangst probleem Emperor Samuraï in Colt Super Top

Berichtdoor desperado » 22 feb 2008, 13:14

Beste Amateur,

Dit "probleem" is bij mij ook bekend, ik heb namelijk al eens een antenne moeten plaatsen op een kunststoffen dak. Waarschijnlijk is de tegencapaciteit onvoldoende. (Ik heb dit toen opgelost met kippengaas aan de binnenkant van het dak). Het is in jouw situatie mogelijk op te lossen door te kiezen voor een antenne die ze op polyester boten gebruiken. Die hebben geen tegencapaciteit nodig. Wat je ook nog kunt proberen is om een draad van ongeveer 2,45 meter in het kunststoffen deel weg te werken en dit aan de massa van je antennevoet te monteren. Wel recht leggen en niet oprollen of langs dezelfde weer terughalen, anders werkt het nog steeds niet. Deze draad gaat als radiaal werken, dus zal de antenne wel enigszins richtingsgevoelig worden. Wat me opvalt is de geringe afmetingen van je antenne, daar moet je denk ik geen DX afstanden van verwachten. Dat hij het goed deed op je vorige autodak, kwam waarschijnlijk door de goede tegencapaciteit van dat dak. Nog een optie is, om de kunststoffen spoiler aan de binnenkant te voorzien van een metalen vlak. Denk aan aluminium folie (gaat wel snel stuk), fijnmazig kippengaas of zoiets dergelijks. Maar het zal nooit zo goed werken als een volmetalen dak. Ik hoop dat je wat bruikbaars uit mijn verhaal kon halen en wens je veel succes met de antenne.

73,

De Desperado.
desperado
 

Re: Zend/ontvangst probleem Emperor Samuraï in Colt Super Top

Berichtdoor Super Top » 22 feb 2008, 17:59

Hoi Hét Drentse Station en Desperado

Het is wel duidelijk dat ik niet de meest handige dakconstructie heb om 27mc in te bouwen.
Het verplaatsen van een kunstof naar een metalen deel wordt inderdaad lastig. Dat zou betekenen dat de antenne zou verhuizen naar onder de raamlijn. Komt ie dan niet te laag te zitten? Zit gewoon erg weinig direct metalen oppervlak op de auto boven de raamlijn.
In één van de spatborden zie ik niet zo zitten, zeker als het niet de ideale plaats is voor de antenne (nu zal ik die ook wel niet krijgen in mijn geval). Wil de zijkanten van de auto zoveel mogelijk vrijhouden. Maar het is in elk geval een oplossing. Omdat er op de windgeleider/spoiler vooraan het dak al de autoradio antenne zat en er al een gat zat aan de andere kant heb ik de antenne daar geplaatst (mede wegens het gebrek aan plaats op het dak).
De oplossing van Desperado zie ik wel wat in. Met het fijnmazige kippengaas. Alleen wordt de antenne dan ook niet richtingsgevoelig? omdat de antenne aan 1 kant van de spoiler zit? Ik zal dan namelijk het gaas aan de gehele binnenkant van de spoiler maken over de gehele breedte. Heeft het nut om dan een paar lagen gaas erin te maken? Langs de dakramen lopen 2 kunstof kappen met klepjes erin waarin dakdragers geschroefd kunnen worden. Zou het zin hebben om vanaf het gaas 2 of 4 2,5 of 3 kwadraats draden te trekken naar deze boutgaten zodat het gaas ook nog massa maakt op de carrosserie van de auto? Of is dat onzin?

Verder ben ik wel benieuwd naar de werking van die speciale Camper en Boot antennes die kunnen werken zonder tegencapaciteit. En doet dat apparaatje van President nu het zelfde als dat die speciale "polyester"antennes doen?

Die kleine antenne die op de close-up foto's erop zit is niet de antenne die ik gebruik voor de 27mc. Ik had er geen antenne op zitten en heb er even snel een antenne op gezet voor de duidelijkheid. Aangezien dit taxi antennetje de enige is die op de auto past als deze onder de carport staat heb ik deze er even op gezet. Als ik de bak weer in gebruik neem komt de Alan (Super) Charly 27 (+/- 80cm lang) of de Sirio Super Carbonium (+/- 150cm lang) er weer op.
Was me al duidelijk dat, dat kleine antennetje niet zou gaan werken.

Ik weet dat ik nogal wat vragen in dit bericht heb staan (laatste stuk 1e alinea). Misschien denken jullie wat zijn dat voor stomme vragen, dat slaat nergens op. Zeg het maar. Ik hoop dat jullie er een antwoord op weten.
En als er nog meer mensen zijn die misschien een oplossing weten zijn die natuurlijk ook van harte welkom. Valt wellicht uit te proberen.

dank jullie wel voor het helpen bij dit probleem, Groeten Tjalling
Super Top
 

Re: Zend/ontvangst probleem Emperor Samuraï in Colt Super Top

Berichtdoor desperado » 25 feb 2008, 14:13

Beste Tjalling,

Dat apparaat van President is niet nieuw, het werd vroeger voor kamerantennes gebruikt. Ik ken de werking niet, maar zou me kunnen voorstellen dat het een soort hoogohmige aanpassing is. Het zal experimenteren worden, want een standaard "goede oplossing" bestaat helaas niet. Over dat kippengaas kan ik je de tip geven zeker geen meerdere lagen te gebruiken. Je wil het aantal wrijvende contactpunten zoveel mogelijk vermijden. Elke metaalovergang kan namelijk als diode gaan werken, als het een beetje gaat corroderen. Een diode werkt weer als detector en kan op zijn beurt weer allerlei vervelende storingen opleveren. Als je een heel fijnmazige gaas structuur neemt, wat niet is gevlochten, maar uit één stuk, heb je het beste resultaat. Bij de ijzerhandel is dit meestal op de rol verkrijgbaar en als je geluk hebt, nog van aluminium ook. Misschien zou groen geplastificeerd hekwerk gaas ook werken, de overgangen maken dan geen contact, maar daar heb ik nooit mee geëxperimenteerd. Zorg er wel voor dat het gaas goed contact maakt met de antennevoet. De voet daarna goed met een vochtwerend middel inspuiten, spreekt natuurlijk voor zich. De overgang van de antennevoet naar het metaal van de tegencapaciteit is het meest kritisch. Komt daar vocht tussen, krijg je galvanische verschillen en is ellende bijna gegarandeerd.
Met richtingsgevoeligheid zal je zeker rekening moeten houden. De meest ideale (theoretische) opstelling is midden op het dak. Dit zou rondstralend moeten zijn. (maar dat is in de praktijk altijd net weer anders) Wijk je af van de ideale situatie, zal het stralingspatroon ook niet rond zijn.
Tot slot heb je gemerkt, dat ik de woorden "misschien", "waarschijnlijk", "zou kunnen dat" gebruik. Waar je mee bezig bent is allemaal erg experimenteel, dus een kant en klare oplossing is er niet. De (boeken) theorie geeft wel een koers die je kunt varen, alleen is de praktijk vaak net even anders.

Veel succes en 73,

De Desperado.
desperado
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten