Bakkies benodigd

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Bakkies benodigd

Berichtdoor tkteun » 16 jan 2008, 17:42

Ik ben me een beetje aan het orienteren op de verschillende 27MC apparatuur en ik ben de rode draad een beetje kwijt...

Ik ben verkennerleider van een scoutinggroep en wij waren ons aan het afvragen of het niet gewoon mogelijk zou zijn om allemaal een bakkie in de auto te hangen om hands-free boetes en buitenlandse telefoonrekeningen te voorkomen. Er zijn op dit moment al zo'n 5 geinteresseerden, maar dit zouden er zomaar 15 kunnen worden.

De eisen:
- Gemiddelde prijs zou zo'n €150,- mogen zijn per auto, ik geloof dat ik dat wel aardig goed gegokt had.
- Zendbereik moet goed zijn, 10km geen probleem en 30km moet eigenlijk ook nog wel mogen.
- Als het kan... redelijk onopvallende (niet vandalisme gevoelige) antennes, voor permanente bevestiging.


Nu begon ik natuurlijk te kijken bij de standaardgrossiers (reichelt.de en conrad.nl), bij conrad zag ik de Midland Alan 121 voor €100,- staan. Dit lijkt mij zo op het eerste gezicht wel een afdoend stuk elektronica.

Het valt me alleen op dat hier geen melding wordt gemaakt van antenne's, antennekabel of SWR meters. Ik gok dat dit toch ook wel flink bij gaat dragen aan de kosten.

Kunnen jullie ons dit sowiezo aanraden?
Is er een plek (webshop) waar we makkelijk verschillende en geschikte antennes kunnen uitzoeken en kopen (voor verschillende auto's)?
En waar moet ik nog meer aan denken?

PS. Ow jah, we hebben geen van allen nog ooit dit soort apparatuur in bezit gehad, onze ervaringen zijn voornamelijk beperkt tot de JOTA apparatuur en de goedkope 'family band' portofoontjes.
tkteun
 

Re: Bakkies benodigd voor jeugdwerking

Berichtdoor RamsesIV » 16 jan 2008, 18:04

Daarvoor wijs ik je door naar onze hofleveranciers:
viewtopic.php?t=295&highlight=leverancier

Maar het beste zou zijn als je een goed 2dehandse set kan overkopen van met alles op en aan. Maar voor 15 man zal dit wel niet zo eenvoudig liggen. Voor communicatie onder elkaar heb je enkel nood aan een antenne met voet en kabel, een cb-toestelletje met mike en een spanningskabeltje eventueel via de sigarettenplug.
Al de rest is optioneel, bijvoorbeeld voor vossenjacht heb je iets meer nodig. Lengte van de antenne maakt hoe ver je komt. En als iemand van jullie een swr heeft/koopt kan je hem een keer uitlenen aan elkaar voor het afstellen van de antenne.
Info bekom je zeker bij de leveranciers. Informeer je eerst op voorhand, want het idee is leuk maar je hebt er wel wat voor nodig. Al de rest van je vragen kan je zeker hier kwijt.
Misschien als je samenlegt en in 1 keer besteld krijg je wel korting :lol:
Hee maar welkom op de cb-frequenties!!
RamsesIV
 

Berichtdoor Bimmer » 16 jan 2008, 18:22

Neem eens een kijkje bij Jacobs Breda (JBE) http://www.jbe.nl

Een van de betere, dan niet beste zaak in Brabant. Hele scherpe prijzen en in de winkel meer dan genoeg ervaring.
Laatst bijgewerkt door Bimmer op 17 jan 2008, 00:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Bimmer
 

Berichtdoor tkteun » 16 jan 2008, 21:06

Jah, inderdaad, die hebben hem voor €69.. :)

Maar stel nu, ik koop er deze antenne bij:

Alan Funk 90 T638.04
CB 27Mhz antenne 90cm/200Watt

Afbeelding

Voor €30.00 en die zet ik netjes midden op het dak van m'n auto neer.

Wat voor bereik heb ik dan gemiddeld? Geen zonnevlekkengedoe, maar gewoon realistisch...

Is dat 5Km? of kan ik wel zeggen dat dat 25Km kan worden?
tkteun
 

Berichtdoor Bimmer » 16 jan 2008, 22:01

De meningen over diverse antennes zijn nogal verschillend; de een zweert bij antenne X, terwijl een ander weer enkel antenne Y wilt hebben.

Ik denk dat het veilig is te stellen dat hoe langer de antenne is, hoe beter de ontvangst en het zendbereik is.

Zelf ben ik een fanatiek aanhanger van het merk Wilson (1000/5000), deze komt op een prijs van ca. €80, vaste montage (antenne is makkelijk los te draaien om hem vervolgens in de achterbak te bewaren). Je hebt dan wel een antenne van 1.70m op je dak staan.

25Km hemelsbreed van mobiel naar mobiel is denk ik te hoog gegrepen bij het gebruik van 4watt maar uiteraard zijn er uitzonderingen. Over wat je bereik zou zijn durf ik geen uitspraken te doen. Wellicht dat anderen dat reeds getest hebben.
Laatst bijgewerkt door Bimmer op 17 jan 2008, 12:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Bimmer
 

Berichtdoor hullepim » 16 jan 2008, 23:05

Dile heeft geloof ik pas een keer een truck bedrijf voorzien van nieuwe apparatuur. Als je zoveel in 1 keer afneemt, dan zullen ze vast een hele leuke prijs voor je kunnen maken.
http://www.dile.nl
hullepim
 

Berichtdoor Thijs » 16 jan 2008, 23:12

Een leuk en goedkoop bakkie is de TTI TCB-660
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor NL1ZZE » 17 jan 2008, 02:48

Wat erg belangrijk is is dat je een goeie antenne hebt.... bakkie maakt niet zoveel uit.. die zou ik zo goedkoop mogelijk nemen.

Bij http://www.dile.nl heb ik laatst de Team TS-TwoWay gekocht.. dat was de goedkoopste die er was.. was iets ronde de 65 Euro. als antenne kan ik je de Little Wilson aanraden. is een magneet voet antenne dus je hoeft dan geen gaten te boren en is betaalbaar.. ik dacht ronde de 35 Euro. eenigste wat je dan nog nodig hebt is een aanstekerplug die je op de voedingskabel van het bakkie moet aan sluiten en je hebt dan een prima setje in de auto.. (name door de antenne)


Ps: wel moet de antenne uitgedipt worden (SWR) maar dat moet bij elke antenne

grtz,
Martijn..!
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

Berichtdoor Hét Drentse Station » 17 jan 2008, 08:56

Om die afstanden van 10 tot 30 kilometer te halen heb je denk ik tussen verschillende auto's wel iets meer dan standaard vermogen nodig. Op de antenne zou ik niet gaan bezuinigen. Er zijn verschillende goede antenne's. Wilson vind ik de beste, maar veel mensen zijn ook tevreden over sirio. Nadeel van deze antenne's is dat ze niet \"onopvallend\" zijn.

Ononpvallende antenne's zie je niet, maar ze werken vaak ook niet...

Ik zou kopen...

- Een 40 kanalen bak 4 watt bak (bijvoorbeeld danita of albrecht)
- 25-50 watt kacheltje/versterker
- wilson antenne

1 swr meter om alle antennes eenmalig af te stellen !!!

Voor je budget per auto moet dit makkelijk kunnen !

Succes.
Hét Drentse Station
 

Berichtdoor hullepim » 17 jan 2008, 10:10

Thijs en ik zijn minder te spreken over de Little Will. Ik en Thijs hebben er beide 1 gehad, maar hij is lastig 1 op 1 te krijgen zonder te knippen. De Sirio stond van de fabriek af al direct 1 op 1 en is volgens mij nog goedkoper ook.
hullepim
 

Berichtdoor Thijs » 17 jan 2008, 14:26

Niet te veel spreken is te veel gezegd maar ze komen wel lastig 1 op1 inderdaad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor tkteun » 18 jan 2008, 12:56

Okay, geweldig :D

Ik denk dat we maar eens een keer naar Breda gaan rijden, altijd leuk.


Hoe zit het eigenlijk met die antennes zonder massa? Ik ben er al een aantal tegengekomen die pretenderen zonder metalen oppervlak te werken.

We hebben namelijk een leeg kratje blauw, omgebouwd tot mobiel muzieksysteem met een 12V accu, mengpaneeltje, versterker en speakers.
Als we er hier ook een inbouwen zijn de postzitters ook te bereiken. Dit ding staat op kampen ook altijd in de ge-pionierde keuken en dan zouden we de antenne makkelijk 4-5 meter hoog op kunnen knopen.

[edit]Ow, en AM???
tkteun
 

Berichtdoor groene seat » 19 jan 2008, 21:04

ff off topic (sorry hoor)

little will lekker laag in de magneet steken staat hij bij mij 1 op 1
wilson 500 idem dito zover mogelijk naar bendenschuifen 1 op 1
wilson 1000 het zelfde verhaal
wilson 5000 nog steeds het zelfde verhaal

siro antennes niet 1 op 1 te krijgen bij me auto

(ps wilson antenne`s Nooit maar dan ook Nooit afknippen)
groene seat
 

Berichtdoor Hét Drentse Station » 21 jan 2008, 11:41

afknippen van de wilson antenne kan je perfect doen. Staat zelfs beschreven in de handleiding van Wilson !!!

Bij de little will is dit vaak nodig om hem 1 op 1 te krijgen. Bij de wilson 1000 is het volgens mij niet nodig.

Je kan ook eens kijken op www-mega-com.nl
Hét Drentse Station
 

Bakkies voor jeugdwerking operationeel?

Berichtdoor RamsesIV » 25 feb 2008, 16:01

tkteun schreef:Okay, geweldig :D
Ik denk dat we maar eens een keer naar Breda gaan rijden, altijd leuk.
Hoe zit het eigenlijk met die antennes zonder massa? Ik ben er al een aantal tegengekomen die pretenderen zonder metalen oppervlak te werken.
We hebben namelijk een leeg kratje blauw, omgebouwd tot mobiel muzieksysteem met een 12V accu, mengpaneeltje, versterker en speakers.
Als we er hier ook een inbouwen zijn de postzitters ook te bereiken. Dit ding staat op kampen ook altijd in de ge-pionierde keuken en dan zouden we de antenne makkelijk 4-5 meter hoog op kunnen knopen.
[edit]Ow, en AM???

Veel reacties hier uiteindelijk, maar wat was het resultaat eigenlijk? Hebben jullie nu een aantal van die 27mc dingen in gebruik?
RamsesIV
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten