Superstar 3900 black geen vermogen.

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor wls » 12 feb 2008, 14:18

Hoi, ik heb hier een superstar 3900 liggen waar ik geen vermogen meer uit krijg.

Ik heb de eindtor (2sb754) er uit gehaald (was geimplodeerd) en vervangen door een tip 36c. (werkt dit wel ??)
Tegen de eindtor stond ook nog een kleine condensator (zo'n kleine bruine ronde) welke ik ook heb vervangen.

Sluit ik nu de ss aan, en luister ik op een ander bakkie (zonder ant) hoor ik heel in de verte een klein signaaltje met het kenmerkende rogerpiepje. Dan lijkt de stuurtrap mij nog in orde ???

Iemand dit al eens meegemaakt en iemand nog een zinnig idee ???
wls
 

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor jcva » 12 feb 2008, 20:08

die TIP 36C is een laagfrequent transistor, voor een audio versterker, die andere vermoed ik ook maar dat type ken ik niet uit mijn hoofd.

Pak er eens een schema bij want ik denk niet dat je goed zit.

Wat ik zo aan schema tegenkom zit er gewoon een 2sc1969 in de eindtrap en een 2sc2166 in de driver.
Die 2sb745 word hier als schakeltor gebruikt volgens mij

Schemalink : http://www.cbtricks.com/radios/supersta ... 00_sch.gif

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor wls » 13 feb 2008, 02:13

Hoi, volgens mij heb je gelijk en zoek ik iets in een verkeerde hoek.

De zichtbare schade in de superstar was bij tr51. Het enige wat nog leesbaar is op de tor is een 5.

Daarop had ik aangenomen dat dit een 2sb754 moest zijn..Geprobeerd te bestellen bij een electronica winkel en die kwam met een vervanger...de tip36c.

Deze heb ik er weer netjes ingesoldeerd en tegelijk de defecte condensator vervangen. Je raadt het al: geen power...

Ligt dit dan aan de tip36, dat daar toch een andere in moet ? of kan het ook nog aan de 2sc1969 liggen omdat de rest van de bak het prima doet...

Ik snap er zo ongeveer niks meer van... :D :D
wls
 

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor jcva » 13 feb 2008, 20:50

http://members.tripod.com/~malzev/cb-funk/ept3600.htm

Op deze link meer info alhoewel het schema niet zo duidelijk is.
Er kan een vervanger voor de 1969 ingezeten hebben, een 2sc2312 en mogelijk kun je er een dual eindtrap inzetten, heb je meer power.
Hangt een beetje van het type af, ik ken hem ook niet uit mijn hoofd.

Die transistor die je vervangen hebt zal wel goed zijn maar het is eerst zaak te weten waar hij recies voor diende, mogelijk is er meer stuk.

Kun je aangeven wat er mee gebeurt is of weet je dit niet??

Google eens met je gegevens, ook eens met "2sb754 replacement" er gaat een wereld voor je open, mogelijk verklaart het ook jouw probleem.
enne, meten is weten, de gemiddelde eindtor is met een ohmmeter na te meten en dan kun je met 99% zekerheid zeggen of hij stuk is

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor jcva » 13 feb 2008, 20:55

Even ter aanvullng, bj gelegenheid zal ik die 2 torren eens opzoeken in het databook en kijken of die tip de andere wel kan vervangen.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor wls » 15 feb 2008, 15:36

Hoi, ik heb vandaag weer eens wat geprobeerd met de ss3900...

De tip36c er uit gehaald (origineel zat er een 2sb754) en vervangen door een 2sb827.

Voor de zekerheid heb ik de eindtor (2sc1969) ook maar vervangen...

Alleen komt er nog steeds geen vermogen uit...(slechts een heel klein signaaltje waarneembaar).

Ik weet het ff niet meer...
wls
 

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor jcva » 15 feb 2008, 20:04

Voor de 2sb754 kun je als vervanger plaatsen de BD 246A en de TIP 34A
Voor de 2sb827 kun je als vervanger plaatsen de BD 246A en de TIP 34A

TIP 34 A BD 246
TIP 36 C BD 250

Voor de BD 246 kun je weer als vervanger de BD 250, TIP 34.

Kortom allemaal ongeveer dezelfde transistoren en dat is in de specs ook te zien,

Dat word dus meten, heeft de eindtrap spanning etc, weet je zeker dat de transistor goed is enzovoort.

Is een hele uitdaging maar moet te vinden zijn, begin eerst met een duidelijk schema als je dat nog niet hebt en probeer dingen uit te sluiten.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor wls » 15 feb 2008, 20:50

Jcva, bedankt voor het meedenken...

Ik zal, mocht ooit in de toekomst iemand dit topic nog van pas komen, alles nog even kort samenvatten.

Bij het openen van de superstar was TR51 (2sb754) kapotgebrand, en tevens een condensator van 47uf

Hiervoor in de plaats heb ik nu een (nieuwe) Tip36c geprobeerd en een (nieuwe) 2sb827....beiden gaven geen enkel verschil...

Voor de zekerheid heb ik de eindtor (2sc1969) ook maar vervangen voor een nieuw exemplaar...geen verschil...

Het zag er dus uit als een makkelijk klusje, maar dat viel ff tegen... :D

Zal er nog eens mee gaan stoeien...Dat ding zal het niet van me winnen... :D

P.S. Bij het bestuderen van de blokschemas (van hierboven) concludeer ik dat TR51 helemaal niks nodig heeft met ssb zenden. Dus op ssb getest en ook geen vermogen.

Kan dus nog eens proberen om tr43 en tr56 (2sc3212) te vervangen (mits verkrijgbaar).


@jvca: staat er nou een tikfoutje bij je vervangers of klopt het wel, voor allebei de bd 246 als vervanger ???
wls
 

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor jcva » 16 feb 2008, 00:38

Die gegevens kloppen, komen uit een transistor handboekje en waar het eigenlijk om draait is dat het LF transistoren zijn die ook in audiotoepassingen gebruikt kunnen worden.
Meestal rond de 60V max, 7A en een watt of 60 dissipatievermogen.
Sommige iets zwaarder.
Bij de BD series kun je dat mooi zien de A voor 45V, de B voor 60V, de C voor 80V.

Probeer eerst eens het eea te meten want alleen maar solderen lost het niet altijd op.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 3900 black geen vermogen.

Berichtdoor wls » 01 maart 2008, 21:14

Zo, ben inmiddels een paar stappen verder, en heb er weer een paar miliWatt uit. Het is zelfs even gelukt er dik 1 watt uit te krijgen maar dat wil op 1 of andere manier niet meer.

Eindtor, driver, zo goed als alles is vervangen en was ook stuk... :(

Weet iemand nog een geschikte vervanger voor een 2sc173 ?

Dat is de enige tor die ik er nog van verdenk stuk te zijn...
wls
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten