Beginnerset aangeschaft.

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor stef_r » 27 feb 2008, 17:49

Diablo schreef:...als ik hem na het afstellen weer mee naar binnen neem moet ie dan niet alsnog worden afgesteld?...


Klopt!
Zodra je ook maar iets veranderd aan de opstelling, zou je opnieuw de SWR moeten meten / afregelen.
Dus als je een linear er tussen zet, of de antenne onder een hoek zet ipv recht, op een andere plaats, noem maar op; altijd daarna even de SWR meten!

Als je hem op de auto wel 1:1 krijgt, weet je in ieder geval dat jij niets fout doet en dat het ook niet aan je spulletjes ligt.
stef_r
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Diablo » 27 feb 2008, 20:48

Hallo,

Ik geloof dat mijn SWR nu redelijk geregeld is. Toch gewoon binnen in de bestaande opstelling gedaan.
Het volgende:

Kanaal 1: +- 1
Kanaal 20 +- 2
Kanaal 40 +- 3 (nog net niet in het rode).

Ik denk dat dit voor mij opstelling wel goed is, aangezien ik binnen zit met een plakvoet antenne.
Correct me if i'm wrong.
Diablo
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor PUMA » 27 feb 2008, 22:06

Correct me if i'm wrong.


Lijkt wel of je hem op kanaal 1 ipv. op kanaal 20 hebt afgeregeld.
Als dat inderdaad zo is, dan begrijp ik waarom hij op kanaal 40 ''net niet in het rood staat''.

Een heel leuk ''beginners-setje'' heb je trouwens. Daar ga je heel veel plezier aan beleven.

:lol:
PUMA
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Diablo » 27 feb 2008, 22:14

nee dahct echt dat ik m op 20 had afgesteld,

Maar ik heb net even gezonden. ging goed kom best een eind met dat sprietje op de radiator IN huis.
Maar tis echt leuk man!
Diablo
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor stef_r » 27 feb 2008, 22:25

Diablo schreef:...Maar tis echt leuk man!


Ha ja zeg dat wel! :mrgreen:
Hoewel ik hier in de omgeving al wel veel écht slap geouwe... heb gehoord, en een paar babyfoon's (leuk om n's uit te peilen trouwens hi hi 8) :lol: ) heb ik de smaak toch ook al wel te pakken ja!
Ik gebruik hem dan alleen in de auto, maar gebruik nu echt elk excuusje om maar 'even' in de auto te kruipen!
stef_r
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Equinox » 27 feb 2008, 23:01

Hm.. maar uhm.. "net niet in het rode" (dus iets onder 3) is heel erg slecht..
En zeker niet verstandig om daarop (zeker voor langere momenten) te zenden..
Equinox
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Diablo » 27 feb 2008, 23:27

Equinox schreef:Hm.. maar uhm.. "net niet in het rode" (dus iets onder 3) is heel erg slecht..
En zeker niet verstandig om daarop (zeker voor langere momenten) te zenden..


Nee klopt maar hij staat alleen zo hoog bij 30 t/m 40.
1 t/m 10 blijft ie onder de 1 en 10 t/m 20 blijft ie onder de 2 dus daar kan ik wel op zenden.

Moet ik nu dan de antenne opnieuw afstellen zodat ik niet op de 3 raak op bijv. kanaal 40?
Diablo
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor 19DT2120 » 27 feb 2008, 23:40

Je antenne staat dus op Kanaal 1 1:1 en kanaal 40 1:3? dat betekent dat je antenne te lang is!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Diablo » 27 feb 2008, 23:45

oooh zal morgen opnieuw even instellen en dan moet ie dus korter, thnx!

Ik zal mn bevindingen daarna laten weten
Diablo
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor 19DT2120 » 27 feb 2008, 23:56

Hoog in op deFrequentie/Kanalen betekend een kortere/kleinere antenne!
Laag in op de Frequentie/Kanalen betekend een grotere/langere antenne!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Diablo » 28 feb 2008, 00:10

Bedankt voor de info.

Ik heb mn antenne toch nu maar opnieuw ingesteld.
Ik zit nu op kanaal 40 net iets voorbij de 2.
Dat lijkt me voor mijn opstelling de beste instelling, gezien de antenne niet korter kan. Hij is nuop zn kortst.
Diablo
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Hét Drentse Station » 28 feb 2008, 11:04

Als hij 1 op 1 staat, dan is het goed. Binnen zal je waarschijnlijk minder massa hebben en wat "storingselementen" je krijgt de antenne daar dan nooit beter als buiten op de auto. Er is voor die antenne, maar 1 goede afstelstand.

Omdat je antenne binnen minder goed staat heb je dus meer kans op schade aan je bakkie. Kijk dus uit met zenden.
Hét Drentse Station
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor RamsesIV » 28 feb 2008, 13:07

Hét Drentse Station schreef:Als hij 1 op 1 staat, dan is het goed. Binnen zal je waarschijnlijk minder massa hebben en wat "storingselementen" je krijgt de antenne daar dan nooit beter als buiten op de auto. Er is voor die antenne, maar 1 goede afstelstand.

Omdat je antenne binnen minder goed staat heb je dus meer kans op schade aan je bakkie. Kijk dus uit met zenden.

Inderdaad, als je vraag nog open staat over welk type antenne je hebt en eventueel specs dan kan ik je dit wel vertellen: Sirio Mini Mag 27
Wij gebruikten als regel onder 1,7 swr moet lukken en afstellen in het midden van de kanalen die je wil gebruiken. Binnenshuis is CB niet zo interessant, zal je het idd moeilijk hebben je swr binnen veilige normen te houden. Denk eraan: op de CB-frequentie heb je nood aan een "vrijstaande" antenne, dus als je dat kan gedaan krijgen...
RamsesIV
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor Diablo » 28 feb 2008, 22:50

RamsesIV schreef:
Hét Drentse Station schreef:Als hij 1 op 1 staat, dan is het goed. Binnen zal je waarschijnlijk minder massa hebben en wat "storingselementen" je krijgt de antenne daar dan nooit beter als buiten op de auto. Er is voor die antenne, maar 1 goede afstelstand.

Omdat je antenne binnen minder goed staat heb je dus meer kans op schade aan je bakkie. Kijk dus uit met zenden.

Inderdaad, als je vraag nog open staat over welk type antenne je hebt en eventueel specs dan kan ik je dit wel vertellen: Sirio Mini Mag 27
Wij gebruikten als regel onder 1,7 swr moet lukken en afstellen in het midden van de kanalen die je wil gebruiken. Binnenshuis is CB niet zo interessant, zal je het idd moeilijk hebben je swr binnen veilige normen te houden. Denk eraan: op de CB-frequentie heb je nood aan een "vrijstaande" antenne, dus als je dat kan gedaan krijgen...


Bedankt voor de info, momenteel zit ik op geen 1 kanaal bij de 3 in de buurt dus dat lijkt me opzich veilig toch ? of zie ik het verkeerd ?
Bedankt ook voor het type, daar was ik nog steeds naar op zoek inderdaad.
En wat bedoel je met een "vrijstaande" antenne? de mijne it momenteel op de verwarming.
Als ik mijn bak gebruik heb ik verder wel andere apparaten (tv, monitor ect) uitstaan.

Ik zal proberen te overleggen op ik een balkon antenne mag hebben en deze buiten te plaatsen (op mijn dakkapel bijvoorbeeld).
Maar ik woon momteel nog thuis, dus vandaar.
Diablo
 

Re: Beginnerset aangeschaft.

Berichtdoor RamsesIV » 03 maart 2008, 16:59

Diablo schreef:Bedankt voor de info,

Geen probleem!
Diablo schreef: momenteel zit ik op geen 1 kanaal bij de 3 in de buurt dus dat lijkt me opzich veilig toch ? of zie ik het verkeerd ?

Is al randje. Niet boven de 1/2 gaan, 1/1,7 daar zou je hem toch onder moeten krijgen.
Diablo schreef:En wat bedoel je met een "vrijstaande" antenne? de mijne it momenteel op de verwarming.
Ik zal proberen te overleggen op ik een balkon antenne mag hebben en deze buiten te plaatsen (op mijn dakkapel bijvoorbeeld).

Dat bedoel ik met vrijstaand, zonder obstakels in de buurt. Je gaat onmiddellijk merken dat je niet alleen verder komt, maar ook beter "hoort". Zou mooi zijn!
RamsesIV
 

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten