Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor loodsleper » 15 feb 2008, 20:13

Hi allen,

Team binkey gaat voor het goede doel naar dakar rijden. Mag je zelf verzinnen wat het goede doel is ;-)

http://dakar.binkey.net

We gaan met een mitsu L300 4x4 door de duinen duiken, en een serieus bedrag bij merkaar sprokkelen voor ons goede doel. Computer onderwijs mogelijk maken daar, ze moeten zelf maar eens wijzer worden.

Voor de communicatie onderweg willen we CB gaan gebruiken, we rijden namelijk met groepjes van 4 tot 6 voertuigen met elkaar op.

Ik had het volgende in gedachten:

wilson 1000 magneetvoet icm een alan 48 + eventueel aangevult met 25 watt.

De gedachten is dat ik wel een gat in de l300 wil boren maar niet in zijn opvolger......
en dat dit een betaalbare oplossing is met een goede mix tussen budget voor antenne en bak.

Graag een onderbouwde mening hierover....... sugesties zijn welkom

ps, wat zijn de mogelijkheden om via ssb grotere afstanden te overbruggen, van die theorie kan ik niet veel vinden.

grtn Loodsleper van team binkey
loodsleper
 

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor Thijs » 15 feb 2008, 20:36

Dat is een goede combinatie hoe grotere de antenne hoe beter.
Dat je met SSB grotere afstanden kunt afleggen klopt wel maar is voor auto naar auto comunicatie niet interresant omdat dit te conditie afhankijk is.

Of het verstandig is om met vermogen door afrika te gaan rijden.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor Hét Drentse Station » 15 feb 2008, 20:42

Wilson 1000 ? Prima keus...maar waarom niet met magneetvoet, dan kan je hem makkelijk overzetten op een andere auto.

Midland 48+ ...hmmm de één is lovend...de ander kritisch. Het is mij te kwetsbaar in ruig terrein. Koop een 2e hands president Jackson, daar heb je meer plezier van denk ik. SSB kan je grote afstanden mee afleggen...maar alles is afhankelijk van de omstandigheden (bergen, weersomstandigheden en zonnevlekcyclus). In principe kan je met SSB wereldwijd contact maken...zie lijstje bij mijn onderschrift...

Met 50 watt uit de auto kom je zo'n 30 kilometer onder ideale omstandigheden op fm (zoals de midland 48+) in combinatie met de wilson 1000 als deze goed staat afgesteld.

Ik zou gaan voor een ssb transceiver. Je hebt dan in ieder geval de keus wat je wilt gebruiken. Wil je een bakkie met alleen am/fm kijk een naar een president johnson I, deze zijn degelijk en betrouwbaar en hebben niet zo'n kwetsbaar lcd display.

Goede reis !
Hét Drentse Station
 

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor Columbus » 15 feb 2008, 23:01

Of je gebruik mag maken van de CB-band in de landen waar je doorheen rijdt moet je natuurlijk nog even uitzoeken.

Ik weet niet wat je precies bedoeld met "met elkaar oprijden"? Als je bedoelt dat je maximaal 10 kilometer uit elkaar zal rijden, dan heb je aan een gewone CB-zender meer dan voldoende. Een dure (maar goede!) Wilson-antenne heb je dan ook niet persé nodig, een simpele DV-27 voldoet dan ook. De modulatiesoort SSB biedt voor jou doel geen toegevoegde waarde.

Stof en zand zijn dodelijk voor electronica, dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Een beetje robuust "bakkie" lijkt dan ook noodzakelijk. Misschien is een President JFK wel een goed alternatief. (zag ze laatste in de aanbieding voor 125 euro NIEUW bij Jacobs Breda (http://www.jbe.nl). Tweedehands zie je soms al duurder!

Veel succes met het goede doel!
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor Tincu » 16 feb 2008, 13:22

Columbus schreef:Of je gebruik mag maken van de CB-band in de landen waar je doorheen rijdt moet je natuurlijk nog even uitzoeken.


Zie hiervoor het topic "Regelgeving in het buitenland"
Tincu
 

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor loodsleper » 16 feb 2008, 15:36

Thanks voor de reacties,

Een alan 48 leek mij dus makkelijk om aan de regels in de eu te voldoen. Eenmaal in de zandbak van africa zien we wel, ruim voor de grens ff de antenne er af en de rest uit direct zicht.....
ssb gaan we vergeten. Wat is dan een robuste bak am/fm met net als de 48 de mogelijkheid europa te doorkeuzen binnen de regels.
De President heb ik nieuw niet kunnen vinden voor 125, wel voor 225. En we moeten binnen budget blijven dat zit er niet in dusss.

Ter bepaling, we gaan het vooral gebruiker voor comminicatie als we onderweg zijn dus enkele kilometers van elkaar verwijderd. Maar het is handig bij pech etc als we ook een kilometer of dertig kunnen halen. En het terrein kan tegen zitten, bergen en duinen zodat je niet altijd een zicht verbindig hebt. Daarom dacht ik aan een ietsie meer vermogen 25 watt of zo.

De lengte van de antenne is geen beperking. We komen geen garages tegen en zonder antenne kom ik toch al niet binnen (2,15 hoog zo wie zo). Maar is een antenne van 2 meter niet kwetsbaar icm 4x4 gebruikt? OK bij 120 staat er ook een orkaan aan te rukken maar toch.....

grtzz loodsleper
loodsleper
 

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor Thijs » 16 feb 2008, 17:52

een wilson verlies je met 180 nog niet dus dat komt wel goed. maar een evengoede maar goedkopere oplossing is een santiago 1200 of turbo 5000 op een flinke magneet voet.

De JFK staat bij http://www.jbe.nl in de opruiming voor maar 129 euro dat is een koopje.
Meienen heeft geloof ik de oudere johnson voor ongeveer ook die prijs op de site staan.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor Columbus » 16 feb 2008, 17:54

...je moet wel even goed zoeken bij jbe, maar hier staat ie:

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/Pr ... Apparatuur

...en ja, voor 129 euro is dat echt een koopje!

Suc6
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor Hét Drentse Station » 16 feb 2008, 21:13

Inderdaad een koopje voor zo'n legendarisch apparaat !
Hét Drentse Station
 

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor uniden2830 » 18 maart 2008, 23:19

je mag in de meeste landen wel gebruik maken van cb en in sommige landen moet je e'm verbergen.
ik zou uitkijken met ssb.
in sommige landen maakt de sterke arm der wet namelijk ook gebruik van de 27mc band.
ik denk dat arthur van adam dakar daar ook wel antwoord op weet.
uniden2830
 

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor desperado » 19 maart 2008, 13:30

Wil niet vervelend doen, maar "Parijs - Dakar" is afgelast wegens dreigende terroristische gevaren. Men kon de veiligheid niet garanderen, dus ik zou wel heel erg oppassen met wat je doet.
desperado
 

Re: Amsterdam Dakar: een goede 4x4 combi gezocht

Berichtdoor uniden2830 » 20 maart 2008, 12:09

desperado schreef:Wil niet vervelend doen, maar "Parijs - Dakar" is afgelast wegens dreigende terroristische gevaren. Men kon de veiligheid niet garanderen, dus ik zou wel heel erg oppassen met wat je doet.


inderdaad ik ken een aantal mensen die dit jaar niet meedoen omdat het in o.a. mauretanie niet erg veilig is en je wel degelijk een risico loopt.
maar vorlopig is het nog niet het eind van het jaar dus je kan nog even afwachten.
maar daar gaat dit topic niet over.
uniden2830
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten