massa maken

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

massa maken

Berichtdoor kokkie » 17 maart 2008, 22:51

Omdat ik slechte massa heb bij mijn antenne vraag ik mij af,
Kan je ook massa maken bij de bak of is het echt noodzakelijk dat er massa bij de antenne is? :roll:
kokkie
 

Re: massa maken

Berichtdoor Hét Drentse Station » 18 maart 2008, 09:01

De antenne heeft de massa nodig. eventueel als laatste redmiddel kan je een kunstmatige massa gebruiken...


President heeft ooit een kunstmatige massa gemaakt. Deze plaats je tussen de antennekabel en de bak in. Ergens op het forum is er al eens wat over geschreven. Of het werkt weet ik niet. Geen ervaring mee. Is het geen oplossing om een wilson little will magneet antenne te kopen voor op de vrachtwagen ?
Hét Drentse Station
 

Re: massa maken

Berichtdoor Super Top » 18 maart 2008, 14:06

Ik kamp ook met een massaprobleem. Zie ook dit topic http://www.cbforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=2382. Ook over de kunst massa van president de SPA01.
Super Top
 

Re: massa maken

Berichtdoor Jarno » 10 apr 2008, 20:04

even een vraagje: moet je bij mobiele antennes met magneetvoet ook een massa hebben? of zit die in de voet verwerkt? want ik heb een mobiele magneetvoet antenne (Astatic) op zolder in de hanebalken staan, zonder een plaat metaal o.i.d. eronder. ik heb echter geen problemen met zenden.
Wel is mijn vorige bak op een mysterieuse manier kapot gegaan, deze zat aan dezelfde antenne(ik vermoed dat de adapter die ik als voeding had de oorzaak was) Ik wil niet weer het risico lopen van een kapotte bak, dus vandaar de vraag: moet je bij een magneetvoetantenne ook een massa monteren?
Jarno
 

Re: massa maken

Berichtdoor beemer320i » 10 apr 2008, 20:19

Uiteraard!
Ik zou er maar heel snel een ijzeren plaat onder maken van een 50 op 50 of groter (of metalen velg of iets dergelijks)en je antenne afstellen met een swr meter anders zal deze bak ook op mysterieuze wijze overlijden...
beemer320i
 

Re: massa maken

Berichtdoor Hét Drentse Station » 11 apr 2008, 08:41

op een radiator van de centrale verwarming werkt ook prima !
Hét Drentse Station
 

Re: massa maken

Berichtdoor Jarno » 11 apr 2008, 20:50

oké bedankt voor de snelle reacties, dan zal ik de antenne maar gauw op de radiator zetten. ik hoef toch geen aparte coax naar de radiator te laten lopen? gewoon met de magneet eropzetten en klaar is kees?
Jarno
 

Re: massa maken

Berichtdoor kenwood » 11 apr 2008, 21:01

bij gebrek aan een radiator op zolder, had ik de little will op de strijk plank staan werkten ook wonderbaarlijkgoed!
groeten. (en inderdaad magneet erop en klaar!)
kenwood
 

Re: massa maken

Berichtdoor Jarno » 11 apr 2008, 21:16

Ik wist dat cb universeel was, maar er mee strijken? :wink:
Ik heb de antenne nu op een plaat metaal in de hanebalken staan, ben nog opzoek naar iets beters, is even een tijdelijke oplossing. nu maar hopen dat ik mn eindtrap nog niet heb ********...
Jarno
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten