Superstar 3900 Aardings probleem?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Superstar 3900 Aardings probleem?

Berichtdoor ZitterdOnAir » 15 apr 2008, 17:02

Hallo allemaal,

Eerst even een korte situatieschets:
- Superstar 3900 Black (Volledig gemodificeerd)
- Lineair PA 150 (zonder ontvangsversterker maar weet het type ff niet)
- Boomerang antenne aan balkon bevestigd
- Antenne af kunnen stellen tot 1 op 1.4, maar heb hem nog niet stabiel gekregen, 1 op 2,5 gaf hij laatst ook weer aan....

Het probleem wat ik ervaar is dat als ik de lineair met meer dan ongeveer 2 of 3 wat instuur het rood/groene zendledje van de CB geel wordt!? Als ik dan op de kruismeter kijk zie ik dat het uitgaande vermogen heel laag is. Als ik dan met mijn hand in de buurt van de kruismeter kom of hem erop leg gaat hij volle kracht zenden! Als de lineair uit staat kan ik het vermogen van de bak vol open draaien tot 7 a 8 watjes zonder dat hij lastig doet. Als ik het vermogen (met lineair ingeschakeld) terug draai tot 1 of 2 watt gaat het redelijk zonder de kruismeter aan te raken, maar dan komt er maar 30 of 40 watt uit...

Zelf heb ik het vermoeden dat dit een aardingsprobleem betreft, komt iemand dit bekend voor?

Grtz
ZitterdOnAir
 

Re: Superstar 3900 Aardings probleem?

Berichtdoor Hét Drentse Station » 15 apr 2008, 20:36

Heb je de tussenkabels van de lineair naar de kruismeter en van de bak naar de antenne goed aangesloten en zijn deze zonder draadbreuken en netjes gesoldeerd ?
Hét Drentse Station
 

Re: Superstar 3900 Aardings probleem?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 15 apr 2008, 21:36

Eerst er voor zorgen dat de antenne 1:1 staat voor dat je gaat zenden ,en als er dan nog een lineair achter zit kan het helemaal fout gaan .Zoals bij jou het geval is. Alles goed nakijken, kabels pluggen is alles op de juiste manier aangesloten ? is dit ok dan je ant. 1:1 zetten .En vervolgens nog eens proberen . 8)
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Superstar 3900 Aardings probleem?

Berichtdoor Johanh2o » 15 apr 2008, 23:41

LOL KLINKT BEKEND !


toen ik zonder vemogen vos stond had ik nergens last van maar zodra er vermogen door heen ging gebeurde er de gekste dingen (ook met superstar 3900 f )

bij mij zat het in een plug aan me coax kabel
Johanh2o
 

Re: Superstar 3900 Aardings probleem?

Berichtdoor ZitterdOnAir » 16 apr 2008, 10:12

Thnx voor de reacties!

Heb gisteren de antenne verplaatst zodat hij niet langs de verticale alu balk van de balkonreling stond en nog wat afgesteld. 1:1.2 heb ik kunnen halen, daarna niet beter dan 1:1.3 tot 1:1.4 kunnen krijgen :-(
Straks weer verder afstellen, moet iedere keer de onderste radiaal los schroeven om erbij te komen.... Moet wel zeggen nu de antenne verplaatst is (Heb reling schoon gemaakt voor goed contact) het probleem zich niet meer heeft voorgedaan :D Stekkertjes had ik overigens reeds allemaal los gesoldeerd, kabel opnieuw gestript en met goede aarding en voldoende tin vast gemaakt. Lineairtje duwt 100w met 2 watt insturing en max 200 watt met 7 watt insturing, maar dat doe ik liever niet te lang gezien ik langer plezier ervan wil hebben :D (en ik bij de omliggende buren geen storing op de TV wil veroorzaken, zie je bij mij op de TV al :P )
Valt me wel op dat de SWR een beetje beter is als ik MET vermogen zend :S

Weet iemand overigens waar het voor kan dienen als je de kabel vlak voor de antenne oprolt op (bijvoorbeeld) een lege rol brede plakband zodat je ongeveer 5 wikkelingen hebt? Leek erop dat de SWR er beter van werd.... Heb dr iets van gelezen ergens op internet maar snap het nog niet helemaal....

Grtz
ZitterdOnAir
 

Re: Superstar 3900 Aardings probleem?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 16 apr 2008, 12:15

Door je coax onder de antenne een stuk op te rollen voorkom je dat je coax gaat stralen .Dit noemen ze een mantelstroom filter. :arrow: http://www.hamuniverse.com/balun.html
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Superstar 3900 Aardings probleem?

Berichtdoor ZitterdOnAir » 16 apr 2008, 14:48

Kijk daar kan ik wat mee :D

Ik ga het staks weer proberen

Thnx !
ZitterdOnAir
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten