hoe en wat

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

hoe en wat

Berichtdoor carlo » 30 sep 2007, 08:26

Ik heb in mijn jeugd ook een 27 mc gehad en was daar destijds best wel fanatiek mee bezig. Het merk mc wat ik toen had ( meen ik ) was een SKYLINE ??!! Ik herinner me nog termen als kachel en alpha kanalen.. , Tis allemaal wel ffetjes geleden :D .
Van uit de scouting groep hebben ze me gevraagd om op korte termijn weer een volledige 27mc lijn op te zetten.
Wat hebben we?? 3 27 mc's met allemaal 4 watt uitgangs vermogen. Merken moet ik even nog voor kijken. een antenne , type weet ik zo niet maar het is volgens mij een gp type. hij is 2 mtr lang met volgens mij 3 sprieten. en een hoop kabel.
Nou is het de bedoeling dat de antenne op 17 mtr hoogte komt te staan. ivm bomen die in de buurt staan. De wens is om echt een stukje buiten nederland te blazen hiermee. Nou zal die 4 watt dat niet gaan redden denk ik dus zal er een lineair moeten komen. Wat kan ik het beste nemen. Ook gezien het beschikbare budget van de scouting groep. Hoe zit het met de staande golf... t.a.v. die 17 mtr en het eventueel beschikbare vermogen. Kortom hoe kan ik dit het beste aanpakken. 1 bakkie gaat in de auto en 1 gaat er draaien op locatie. hoop dat jullie me ff uit de brand willen helpen.
gr carlo
carlo
 

Re: hoe en wat

Berichtdoor ben_01 » 30 sep 2007, 11:04

carlo schreef:Ik heb in mijn jeugd ook een 27 mc gehad en was daar destijds best wel fanatiek mee bezig. Het merk mc wat ik toen had ( meen ik ) was een SKYLINE ??!! Ik herinner me nog termen als kachel en alpha kanalen.. , Tis allemaal wel ffetjes geleden :D .
Van uit de scouting groep hebben ze me gevraagd om op korte termijn weer een volledige 27mc lijn op te zetten.
Wat hebben we?? 3 27 mc's met allemaal 4 watt uitgangs vermogen. Merken moet ik even nog voor kijken. een antenne , type weet ik zo niet maar het is volgens mij een gp type. hij is 2 mtr lang met volgens mij 3 sprieten. en een hoop kabel.
Nou is het de bedoeling dat de antenne op 17 mtr hoogte komt te staan. ivm bomen die in de buurt staan. De wens is om echt een stukje buiten nederland te blazen hiermee. Nou zal die 4 watt dat niet gaan redden denk ik dus zal er een lineair moeten komen. Wat kan ik het beste nemen. Ook gezien het beschikbare budget van de scouting groep. Hoe zit het met de staande golf... t.a.v. die 17 mtr en het eventueel beschikbare vermogen. Kortom hoe kan ik dit het beste aanpakken. 1 bakkie gaat in de auto en 1 gaat er draaien op locatie. hoop dat jullie me ff uit de brand willen helpen.
gr carlo


Hoi ,
Ik heb die 27 MC bakken daar vorig jaar nog aangesloten voor de jota samen met een vriend van mij ,,, naja de helft is gewoon troep , ze moeten is wat goeds aanschaffen , die coax kabels zijn verrot enzovoort , ze hebben niet eens een swr meter ,,, alle zendspullen zijn echt helemaal op , geldt ook voor bijna alle bakken , antennes , etc..

4 wattjes haal je makkelijk !!!
Ik zit hier met een basisstation op 9 Meter hoog , en kom met 4 watt bij gunstige condities heel nederland door , en je komt sowieso wel tot alkmaar en die kant op zonder liniair , tevens zijn ze verboden te gebruiken , dus ik heb het er niet zo op , als je een beetje een knappe antenne hebt , knappe kabel , knappe mast en een goede bak , dan redt je dat makkelijk met 4 watt
Nou zie ik ook staan dat je hem op 17 Meter hoogte wil plaatsen , Is dit niet een beetje overdreven >??? en dan de reden , de bomen????? Nou ik heb hier ongeveer hetzelfde staan aan bomen , en dat merk je nauwelijks , Als de antenne begint op 8 M of 10 M is dat echt zat , maar jullie moeten het zelf weten, hou er alleen wel rekening mee , dat je ook een heleboel extra coax kabel nodig hebt , en dat een mast van 17 M , niet 1,2,3 .. makkelijk neer te zetten is , en het belangrijkst ; Stormvast te maken ,, dat is echt wel belangrijk , ik had het ook onderschat maar het is niet niks
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag , via Prive bericht , dan ken je mijn email krijgen.

Nou okay , Succes ermee.
Mvg ,Ben :P
ben_01
 

Berichtdoor beemer320i » 30 sep 2007, 16:42

als je de mogelijkheid hebt om hoog te gaan dan zou ik het ook doen,waarom niet?
En tuurlijk is een linear verboden maar wie heeft ze niet he :wink:
Weet nu wel niet of je spoelhoogte of tophoogte 17meter wilt,maar spoel op 17meter met goede kabel en swr en met 100wattjes en je komt al een eindje verder.
Weet wel niet welke antenne je dan hebt,1 met 3sprieten van 2meter?
Veel succes ermee!
beemer320i
 

Berichtdoor groene seat » 01 okt 2007, 20:27

ik knijp je niks voor niks weg ben in breezand
bdw je heb zelf ook een kachel staan
Maar als ze echt door nederland willen zenden zou ik er gewoon een lineair van een 100 w achter hangen.
Maar dan wel aan een knappe mast, 17m kan wel ondanks je tussen de bomen zit (wordt lastig opzetten) . Daarin tegen kan je wel makkelijker je mast storm vast maken :wink:
goede spullen gebruiken is ook wel een vereiste als de troep verrot is. Is er geen eind in zicht :wink:
groene seat
 

Berichtdoor uniden2830 » 11 okt 2007, 16:56

wil een goede kachel hebben kan je het beste een buizenkachel nemen,
de antenne die jij hebt kan ik me geen voorstelling van maken maar de regel is zo
hoe langer de antenne,des te beter de prestaties

de mast hoogte is perfect als het een beetje te realiseren is,als de antenne vrij boven de bomen staat is het beter voor je swr

wat voor een bak is het,gaan jullie alleen zenden op de fm of ook op een andere band
als op fm zendt kan je wel een wat grotere lineair gebruiken,ga je naar de ssb heb je met een standaard bak in principe geen lineair nodig

hoop dat je hier wat aan hebt
uniden2830
 

Berichtdoor uniden2830 » 11 okt 2007, 17:41

ps moeten dit 10-12m bakken zijn op de site van jota-joti kom ik alleen freq.in de 10m en 12m band tegen
10m 28.390 ssb 28.180 cw
12m 24.960 ssb 24.910 cw

verder kom ik alleen nog amateur freq's tegen

is er op de 27mhz band wel wat te doen op jota gebied,zoja hoor ik het graag
uniden2830
 

Berichtdoor uniden2830 » 19 okt 2007, 18:30

vanavond is het zo ver
weet je al of er wat te doen is op de 27mc of zit er alleen wat op de 10 en 12m band
uniden2830
 

Berichtdoor Remco Rozenburg » 19 okt 2007, 18:40

Ik heb in het verleden wel meerdere JOTA stations gehoord op 27Mc, de 10m / 12m zijn amateurbanden en zullen ook wel gebruikt worden...

Of er deze JOTA iets te horen zal zijn kan ik je helaas niet vertellen, dat wordt dus luisteren :wink:
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Berichtdoor kane » 19 okt 2007, 18:54

even vraagje tussendoor

wat zijn juist banden ? bv 10m band ..?

syy voor de of topic
kane
 

dit weekend 19ir000

Berichtdoor 153-ir-012 » 19 okt 2007, 19:00

hierbij de info
actief later op de avond op 27.555 usb 19ir000
vanaf de meeting plaats in delft
ook zaterdag als er operators zijn die gebruik maken van de radio.
morgen in de middag actief horizontaal met de skypper antenne
en roterend en waarschijnlijk ook verticaal .
speciale qsl kaart van het clubstation voor de qsl uitwisseling.
ook waarschijnlijk actief op 2meter diverse operators uit duitsland
nederland belgie . de radio staat aan tot in de nachtelijke uren
bij activiteit op de radio.
meer info later op de avond als de webcam en computer werkt
op de meeting plaats

19ir 012 andre
153-ir-012
 

Re:

Berichtdoor uniden2830 » 20 okt 2007, 00:13

kane schreef:even vraagje tussendoor

wat zijn juist banden ? bv 10m band ..?

syy voor de of topic


10m band is de band die qua freq boven de 27mc (b.v.28.390mhz) zit en de 12m zit onder de 27mc(b.v.24.960mhz)
uniden2830
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten