Hoe krijg je een groot bereik met een 27 mc zender

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Hoe krijg je een groot bereik met een 27 mc zender

Berichtdoor Stoeptegel69 » 25 mei 2020, 12:22

Hallo allemaal

Ik heb wel eens gehoord dat je met een bakkie andere landen kunt bereiken. Dat leek mij wel interessant, daarom vroeg ik mij af hoe je een heel groot bereik kunt krijgen met de 27 mc zender. Wat zijn nou de basis dingen voor een groot bereik.

Ik hoop dat iemand de tijd neemt om deze vragen voor mij te beantwoorden.

Groetjes Stoeptegel69
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00

Re: Hoe krijg je een groot bereik met een 27 mc zender

Berichtdoor Wimpie » 25 mei 2020, 12:45

Als je ook nog gewoon mensen in de omgeving wilt kunnen werken, heb je een verticale spriet nodig boven de opstakels uit. Als je in een wijk woont met huizen (dus geen flats), dan is een goed begin de antenne op het dak.

Wil je jezelf volledig concentreren op buitenland, dan kun je beter horizontaal gepolariseerd gaan (met een halve golf dipool of Yagi), maar je werkt dan locale stations veel slechter.

Realiseer je wel dat je voor buitenland afhankelijk bent van propagatie via de ionosfeer, en dat lukt momenteel alleen via "sporadische E-laag" (Es layer) op de CB-band. In de zomer kun je op die manier aardig wat buitenlandse stations werken. De Es laag is vaak maar enkele uren per week aanwezig, dus je moet thuis zijn (of vanuit de auto) op het juiste moment. Es propagatie komt te paard, maar vertrekt ook te paard. In de winter lukt het bijna niet om buitenland te werken via CB (omdat die spradische E-laag dan slechts zeer zelden aanwezig is).

Voor buitenland is een bakkie met SSB erop wel aan te raden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe krijg je een groot bereik met een 27 mc zender

Berichtdoor Snof » 25 mei 2020, 19:58

1 uur geleden was het druk genoeg, veel stations uit Frankrijk (ook op Fm op de std 27mc kanalen) op een simpel inverted v antenne die op de zolder van de garage hangt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Hoe krijg je een groot bereik met een 27 mc zender

Berichtdoor Wimpie » 26 mei 2020, 16:55

@Snof:
Meestal lukt het met een niet zo efficiente antenne om stations te horen (die via Es propagatie binnenkomen). Een niet zo goed rendement gaa je wel merken om bij de ander binnen te komen.

Als de condities super zijn, lukt het bijna met een breinaald ook, alleen condities zijn niet altijd super. Daarom kun je binnen de mogelijkheden die je hebt het beste voor het optimale gaan. Voor de een is dat een loop op een balcon, en voor de ander bijvoorbeeld een 5 elements yagi in een 20m hoge mast.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe krijg je een groot bereik met een 27 mc zender

Berichtdoor Snof » 26 mei 2020, 18:34

Dat begrijp ik, heb ook een halve golf buiten staan maar moet er bij zeggen dat een simpele inverted v antenne die binnen en lager hangt toch goed werkt, soms zelfs beter als de 1/2 golf spriet buiten.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Hoe krijg je een groot bereik met een 27 mc zender

Berichtdoor Wimpie » 26 mei 2020, 23:03

@Snof:
Dan neem ik aan dat dit voor buitenlandse stations is (inverted-V soms beter dan halve golf buitenantennne). NL stations (met verticale spriet) zouden toch echt slechter moeten gaan met een inverted-V binnen (of je hebt en verre van optimale antenne buiten).

Jij hebt in ieder geval dan weinig storing in huis. Ik hoef dat hier niet te doen. als ik met een mini getunde loop binnenkomt, vliegt de ruisvloer al omhoog. Echter op de buitenantenne is de ruis vanuit mijn eigen woning niet dominant (lees andere zooi is veel harder). Er zit bij mij overal ferriet verstopt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten