perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor Stoeptegel69 » 26 mei 2020, 19:30

Hallo allemaal


Ik denk eraan om een bakkie op de kop te tikken. Maar ik vroeg me af wat nou het perfecte low budget setje is om goed bereik te krijgen. Ik wil het liefst grote afstanden afleggen die van ver te horen zijn. Zou iemand een stuk of 5 linkjes willen sturen zodat ik ze goed kan bekijken. Het liefst met alles er bij, ook de kabels. Mijn budget is rond de 100 euro.

Ik hoop dat er Iemand de tijd neemt om hierop te reageren.



Groetjes Stoeptegel69
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor coszmo » 26 mei 2020, 20:51

Misschien is het een idee om zelf te kijken op marktplaats of e-bay?
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor 19RE000 » 26 mei 2020, 20:59

Stoeptegel69 schreef:Hallo allemaal


Ik denk eraan om een bakkie op de kop te tikken. Maar ik vroeg me af wat nou het perfecte low budget setje is om goed bereik te krijgen. Ik wil het liefst grote afstanden afleggen die van ver te horen zijn. Zou iemand een stuk of 5 linkjes willen sturen zodat ik ze goed kan bekijken. Het liefst met alles er bij, ook de kabels. Mijn budget is rond de 100 euro.

Ik hoop dat er Iemand de tijd neemt om hierop te reageren.



Groetjes Stoeptegel69


1) Op elk 27MHz bakje kan je Dx (lange afstand) horen en werken.
2) Je bent sterk afhankelijk van condities en heeft verder niets te maken met het bakje wat je gebruikt.
3) De maanden April t/m September zijn de Es maanden waarin je heel Europa kunt horen en werken.
4) TIP: Besteed het meeste geld aan je antenne en goede kabel dan aan het bakje.

Wat kan je kopen?
A) Elk bakje.
B) Elke halve golf antenne
C) Elke coaxkabel zolang het maar de dikkere kabel is zoals RG213 etc.

Ik weet dat jij graag vaste types en namen zou willen hebben maar het aanbod is zo groot dat dit zinloos is omdat jouw budget erg beperkt is voor een complete installatie.

Kijk bij JBE, Veenstra, Communicationsworld etc.

Succes.
Meer vragen stel ze gewoon en wij zullen je proberen te helpen.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor Wimpie » 26 mei 2020, 22:45

Antenne
Bekijk eerst eens wat voor antenne je kwijt kunt (zonder gezeur te krijgen met eigenaren en gemeente).

Je antenne wil het liefst vrij zicht hebben naar de richtingen die je wilt werken. Dus als je je Spaans wilt testen heeft je antenne vanuit NL zicht naar het zuiden nodig. Zit je in een rijtjeshuis met rondom flats, dan wordt het al een stuk lastiger.

In een rijwoningwijk is een antenne op de hoogte van de minimaal de nok (voethoogte) toch wel aan te raden. Vroeger zag je veel CB antennes van zo'n 5 m lang op schoorstenen, of gemonteerd op een pijp die met beugels aan de achtergevel vast zat. Een mobielsprietje op een schuurtje met een stuk gaas eronder gaat echt geen goede resultaten geven.

Als je in een niet al te winderige omgeving zit, is een Venom halve golf GPA een leuke antenne. Naast buitenland, kun je er ook gewoon stations in Nederland mee werken.
Bakkie
Ieder bakkie is geschikt, maar als buitenland je ding is, zou ik wel een bakkie nemen met SSB (USB/LSB mode) erop. Veel bakken met SSB erop kunnen met hoger vermogen zenden dan toegestaan is in NL en kunnen naast de legale frequenties ook op frequenties zenden waar je niet op mag komen (bijvoorbeeld de 27.555 MHz).

Het plezier met een bakkie kan overigens behoorlijk verpest worden als je veel storing in de buurt hebt. PLC (internet via de wandcontactdoos) en allerhande slecht ontstoorde apparatuur kan zoveel ruis produceren, dat je alleen tegenstations kunt horen die erg sterk zijn (dus dichtbij zitten).

Overigen
Ik acht de kans klein dat je klaar bent voor Euro 100. Naast de antenne en bakkie heb je ook een voeding nodig met 12 uitgang, SWR meter, kabel en een stuk of 4 pluggen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor Wimpie » 26 mei 2020, 23:12

Als je stations bij je in de buurt (zeg tot zo'n 40 km) niet belangrijk vindt en echt alleen buitenland wilt, kun je ook een horizontale draadantenne overwegen (een zogenaamde halve golf dipool of halve golf endfed / eindgevoede antenne).

Een halve golf dipool kun je zelf bouwen voor heel weinig geld. Die zou je vanaf de nok of dakraam naar achter in de tuin kunnen spannen. Zet een vlaggemast achter in de tuin, of onderstuk van vishengel, dan klaagt wellicht niemand. Die draad straalt het meeste uit haaks op de draad. Dus als de draad in OW richting hangt, heb je de meeste straling naar N en Z.

Een end-fed is optisch gezien een nettere oplossing, maar vereist wel wat kennis en materiaal om zelf te bouwen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor Ernst » 30 mei 2020, 14:29

Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor Snof » 30 mei 2020, 18:32

Ik ontvang meestal 9 van de 10 keer beter met een inverted v antenne op zolder in de schuur (6,5 a 7 meter hoog) dan met de Venom CB 1/2 golf basisantenne buiten op 10 meter spoel hoogte.

Hoek van de inverted v antenne is ongeveer 90 graden, richting noord en zuid.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor Wimpie » 30 mei 2020, 19:13

@Snof:
Dan heb jij vast weinig bebouwing in de directe omgeving, of je zit op een punt wat net wat boven de omgeving uitkomt. In een nok van een rijwoning heb je vaak forse storing.

Een schuur met een nok van 6.5..7 m klinkt niet echt verkeerd, en als je die v.w.b. EM-storing een beetje schoon houdt, is dat best leuk voor binnenantenne-exerpimenten. Ik moet het met ongeveer 2.30 m doen in de schuur.

Zo'n inverted-V heeft het voordeel (boven een horizontale dipool) dat hij in zijn lengte richting ook nog wat straalt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: perfecte bakkie set om buitenland mee te ontvangen

Berichtdoor Snof » 30 mei 2020, 23:15

Ik had de inverted v eigenlijk voor nood gemaakt omdat de nieuwe antron 99 niet goed is, swr vet in het rood.
Daarna een venom 1/2 voor tijdelijk er neer gezet maar daar is de bandbreedte niet groot genoeg van, dus vanmiddag omruild met een gain master 5/8 en nu lijkt het of ik op een dummyload zit, ook nog ff verbinding gemaakt met Italië op fm met maar 10 watt omdat ik locaal zat te kletsen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten