kanalen vraag

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

kanalen vraag

Berichtdoor vuurbaak » 25 jul 2020, 15:54

zoals ik al schreef ben nog niet zendend actief, maar ben mij aan het oriënteren en heb een vraag.

Klopt deze bewering

Als je een fm only zender heb heb je maar 40 kanalen?

Als je een zender hebt met am en fm heb je dan 80 kanalen, 40 voor fm en 40 voor am?

Als je een zender hebt met am, fm, usb, lsb heb je dan 160 kanalen , 40 voor fm, 40 voor am, 40 voor usb en 40 voor lsb?
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: kanalen vraag

Berichtdoor 19RE000 » 25 jul 2020, 16:35

vuurbaak schreef:zoals ik al schreef ben nog niet zendend actief, maar ben mij aan het oriënteren en heb een vraag.

Klopt deze bewering

Als je een fm only zender heb heb je maar 40 kanalen?

Als je een zender hebt met am en fm heb je dan 80 kanalen, 40 voor fm en 40 voor am?

Als je een zender hebt met am, fm, usb, lsb heb je dan 160 kanalen , 40 voor fm, 40 voor am, 40 voor usb en 40 voor lsb?



Hallo,

Nee dat klopt niet.
Wat "men" schrijft als 80 kanalen met AM/FM en 160 kanalen AM/FM/LSB/USB is niets anders dat:
Elk kanaal 1 t/m 40 meerdere keren wordt gebruikt voor de verschillende modulatiesoorten.
Het is niet zo dat wanneer jij met AM op kanaal 2 uitkomt en je buurman op hetzelfde kanaal in FM dat je dan tegelijk met anderen verbinding kunt maken.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: kanalen vraag

Berichtdoor Wimpie » 25 jul 2020, 19:19

Eens met 19RE000.

FM en AM overlappen elkaar. Dus als iemand op AM of FM zit, is dat kanaal gewoon bezet. Het is niet zo dat als iemand op AM zit, je dat kanaal met FM nog een keer gelijktijdig kunt gebruiken.

Idem voor USB en LSB. Zowel USB als LSB overlappen FM en AM. Als iemand op AM of FM zit, en op dat zelfde kanaal komt iemand met USB of LSB, zul je last van elkaar hebben.

Theoretisch kan je wel tegelijkertijd op hetzelfde kanaal USB en LSB hebben. Omdat ontvangers en zenders niet ideal zijn, is het in de praktijk zelden mogelijk. Eigenlijk alleen als het station dat op USB zit ongeveer even sterk binnenkomt als het station dat op LSB zit (of omgekerd. Zodra iemand op FM of AM er op komt, zul je storing ondervinden op zowel USB als LSB.

Dus praktisch gezien heeft een 40 kanalen bakkie, 40 kanalen, ongeacht of er alleen FM of AM/FM/USB/LSB op zit. Je kunt natuurlijk bakken kopen met meer kanalen, maar die kanalen vallen dan buiten de aan CB toegewezen frequenties, dus illegaal (het zogenaamde free banden).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: kanalen vraag

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 jul 2020, 20:57

FM en AM (onder andere want er zijn heel veel) zijn manieren waarop je audio of data overdraagt op een frequentie.
Als je op kanaal 14 op FM zit, of op kanaal 14 op AM, dan zit je op hetzelfde kanaal, dezelfde frequentie, alleen de manier van overdracht is anders.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: kanalen vraag

Berichtdoor vuurbaak » 25 jul 2020, 22:02

Dank voor de uitleg,

Dus heb ik gewoon 40 kanalen maar per kanaal 4 modulatie mogelijkheden wat per legale cb zender neer komt op 160 mogelijk heden in totaal.
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: kanalen vraag

Berichtdoor 19RE000 » 25 jul 2020, 22:03

vuurbaak schreef:Dank voor de uitleg,

Dus heb ik gewoon 40 kanalen maar per kanaal 4 modulatie mogelijkheden wat per legale cb zender neer komt op 160 mogelijk heden in totaal.


Inderdaad, tenminste wanneer je een legale bak koopt.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: kanalen vraag

Berichtdoor Snof » 25 jul 2020, 22:15

En die is weer door een simpele aanpassing ineens een export radio.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 29 gasten