vraag over Midland Alan 78 plus multi

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor ilikeit » 03 sep 2020, 21:57

Hallo,

Vandaag mijn eerste dag op dit forum. Tijdens het opruimen (je moet wat in Corona tijd) kwam ik een bakkie tegen die ik ooit van een vriend gekregen heb. Hij heeft hem "gebruikt" tijdens een Parijs - Dakar rally en daarna aan mijn gegeven met als opmerking: 'misschien leuk voor scouting' Eigenlijk heb ik er nooit iets mee gedaan tot afgelopen week. Ik heb hem aangesloten en met een pdf handleiding proberen in te stellen, maar eigenlijk gebeurt er niks. Dat wil zeggen hij geeft keurig display en wat ruis, maar ik hoor geen spraak ook niet na lang scannen. Nu is de grote vraag, heb ik de bakkie goed ingesteld?, is hij stuk? Is het bereik gewoon niet goed? Kortom ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen... Ik begrijp dit is weinig informatie om advies op te geven, maar misschien kunnen jullie mij op weg helpen?

Zoals het subject zegt het is een Midland Alan 78 plus multi, en de antenne is een typische "autodak" antenne met magneetvoet.
ilikeit
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 sep 2020, 23:43

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor Thijs » 04 sep 2020, 02:14

Waarschijnlijk is de ontvangst beperkt door een kleine antenne?
Ga ik je toch vragen welk type antenne het is :wink:
En hoe je het hebt opgesteld.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor ilikeit » 04 sep 2020, 08:09

Qua type antenne heb ik geen idee. Zie foto en dan zit er een ijzeren pin in van ong. 120cm

Afbeelding

Qua opstelling. Ik ben nu begonnen met de bakkie neer te zetten op zolder en de antenne via het dakraam even op het dak gezet
ilikeit
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 sep 2020, 23:43

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor Ernst » 04 sep 2020, 12:09

Antenne is een magneetvoet en zo los kun je er niet mee zenden ivm de tegen capaciteit die deze antenne nodig heeft.
heeft een metalen plaat nodig van ongeveer 50 bij 50 cm waar deze antenne op moet staan (of een autodak).

Lees even verder op het forum hoe je een antenne moet afstellen en lees ook even topics over swr meters waarmee je de antenne af kunt stellen .

Als je zo de microfoon in knijpt zonder maatregelen getroffen te hebben gaat de eind trap stuk in je midland
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 sep 2020, 12:37

50 bij 50cm is heel erg krap bemeten.
Normaal gesproken moet je tegen capaciteit minimaal een kwart golf zijn.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor Snof » 04 sep 2020, 15:29

Als je een klein beetje ruimte hebt op zolder even een draad antenne maken, werkt veel beter als een magneetvoet met een mobile antenne en een stalen plaat van 1 vierkante meter.
Als je geen soldeerbout hebt kun je een kroonsteentje prima gebruiken om de 2 draden aan de coax te maken.
https://www.pa3hjh.nl/27mc-antenne/
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor Ernst » 04 sep 2020, 21:45

mannen :)

De vraag die gesteld word gaat over een magneetvoet antennetje.
Als eerste heeft hij een swr meter nodig met een tussen kabeltje
En een soortgelijke antenne gebruikte we vroeger op een oude deksel van een vuilnis bak.

Als we eens beginnen om de vraagsteller ter wille te zijn en de gegeven spullen werkend te krijgen zijn we al een heel eind
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor Robber57 » 04 sep 2020, 21:51

En vergeet dan ook niet: ik kan tegenwoordig weken luisteren zonder een kip te horen, het is al jaren en jaren rustig op de band en afhankelijk van je locatie en tijd kan het zijn dat je buiten dx activiteit nooit wat hoort.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor Wimpie » 04 sep 2020, 23:16

Als eerste neem ik aan dat je hem op een "land/gebied" hebt gezet waarbij het frequentiebereik loopt van 26.965-27.405 MHz (bijvoorbeeld F, of EU). Ik neem ook aan dat je nu bekend bent met de werking van de squelch. Het bakkie dient op FM te staan.

Zoals reeds aangegeven, de antenne heeft een stuk metaal nodig waar hij op dient te staan. Dat mag van alles zijn, zolang het metaal maar wel een vlak stuk heeft waar de voet op kan staan. Koper, staal, blik, alles mag. Denk aan grote oude computerkast, bovenop koelkast (maar die heb je wellicht niet op zolder). Een CV radiator is niet handig, want dan staat de spriet horizontaal, en radiatoren zijn vaak niet vlak. Echter bij gebrek aan beter is dit beter dan niets.

Hoeveel blokjes geeft de S-meter aan tijdens ontvangst? Hoe oud is het dak van de zolder? Als dat modern is, kan er een dunne metaallaag in de isolatie zitten, en dan werkt de antenne binnen op zolder niet best.

Om de werking van de antenne te controleren, heb je inderdaad een SWR-meter met "tussenkabeltje" nodig. Waar woont je huis? Wellicht zit er iemand in de buurt die je even op gang kan helpen (bijvoorbeeld met een SWR meting zodat de eindtrap niet stuk gaat tijdens zenden, of gewoon dienen als tegenstation).

Wellicht zit er nog iemand bij Scouting (als je daar nog wat bekenden hebt) die bekend zijn met CB.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor ilikeit » 10 sep 2020, 08:20

Wow! Echt super wat een reacties allemaal. Ze zijn allemaal erg verhelderend en ik heb in een korte tijd veel geleerd. Dat de magneet een antenne een bodemplaat vereist klinkt erg logisch en ik zie nu dat ik daar in de manual over heen gelezen heb. Ook het stuk van de draad antenne is erg leerzaam maar nog een beetje te ver gegrepen voor mij. Ik zal maar eens beginnen een SWR te kopen en ik hoop dat ik met mijn eerste test de eind trap niet gesloopt heb. (ik blijf er zolang maar even vanaf) qua locatie woon ik in het oosten van de provincie Utrecht zo'n 10KM ten zuiden van Amersfoort. Ik overweeg om eens te kijken bij Veron Amersfoort om daar wat meer kennis op te doen. Op scouting is er helaas geen kennis, maar de heren heb sinds kort een klimtoren van 9 meter dus het plan is die in de toekomst ook in te zetten voor zend en ontvangst station om zo de kinderen ook iets bij te brengen op het gebied van deze prachtige techniek.
ilikeit
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 sep 2020, 23:43

Re: vraag over Midland Alan 78 plus multi

Berichtdoor Wimpie » 10 sep 2020, 11:56

Mocht je Scoutinggroep aan JOTA doen (16..18 oktober 2020), dan loopt er in ieder geval een zendamateur rond die er wat van weet. Zo'n klimtoren is wel meer dan leuk. Heb je een link naar een paar foto's?

Ik gok dat jij zo'n 25 km (door de lucht) bij mij vandaan zit (ik zit iets ten noorden van Utrecht).

Oh ja, mocht het via Scouting (of VERON/VRZA/DKARS/etc) niet lukken, dan kun je gewoon hier vragen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 33 gasten