Dx’en maar weet niet hoe

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Wimpie » 27 feb 2021, 19:35

@Vuurbaak:

Beetje OT:
Jij begint inmiddels te weten hoe het moet, maar hij wist het toen nog niet:
https://www.youtube.com/watch?v=Rxm_VO5hIcY
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor vuurbaak » 27 feb 2021, 19:54

Wimpie schreef:@Vuurbaak:

Beetje OT:
Jij begint inmiddels te weten hoe het moet, maar hij wist het toen nog niet:
https://www.youtube.com/watch?v=Rxm_VO5hIcY



Ik raad hem aan om veel te lezen oa hier en op zendamateur.com staat veel en goede tips en vooral gaan experimenteren!
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor 19RF1231 » 25 jun 2021, 10:57

Stoeptegel69 schreef:Hallo allemaal

Ik wil graag gaan dx’en, ik vind het erg interessant om met een land aan de kant van de wereld te communiceren doormiddel van alleen stroom. Ik ben dan ook 14, en compleet nieuw in dit wereldje en ken verder niemand die dit doet. Ik vroeg me af of je met een simpel bakkie een goede antenne met versterker al een heel eind kunt komen? Of heb ik echt zo’n Dure Yeasu Met een 20 meter lange zendmast nodig? En welke dingen moet ik dan allemaal hebben?

Ik hoop dat iemand de tijd neemt om mijn vragen te beantwoorden?

Groetjes Pèpe Van Hal


Het antwoord is heel simpel..
Lees je eerst in wat en waarom en hoe DX tot stand komt en welke voorwaarden er nodig zijn die DX condities mogelijk maken.. zoals EuropaDX is enkel Sporadic-E op 100-120km nodig door isonisatie in de atmosfeer door de zon aktiviteit en 11jarige zon cyclus die de kracht beplkaad hoe goed condities kunnen zijn of gaan worden.
Elke Frequentie/band gelden andere condities dus ik neem aan dat je wil gaan Dxén op 11meter de 27mhz CBband ?
Dan gelden deze regels op 27MC.
Je bent afhankelijk van Sporadic-E en de zon en jaargetijde + 11jarige zon cyclus die bepalen hoed sterk en goed de condities kunnen zijn.
Type antenne is heel bepalend wat je wil bereiken met condities + zendvermogen kan ook grote rol gaan spelen naar andere continenten.
Hoogte is alleen van belang bij directe verbinding maar voor DX naar andere continenten ook bepalend als het om een verticale antenne of richt antenne gaat.

Kort door de bocht zou ik al beginner beginnen met goedkope opzet om te oefenen hoe je moet Dxén met andere station en taal gebruik zoals Nationaal spellings en Engels + termen zoals QRM.QRT,QTH,Prefix etc etc te leren als je dat niet kan of weet.

DXén heb je op 27mc niet erg veel nodig en ook geen bergen vermogen nodig tenzij je richting de V.S of Zuid-Amerika en Azie wil gaan blazen is minimaal met een verticale antenne wel 50-100Watt nodig om hoorbaar te worden boven de qrm/drukte en ruisdrempel. al zijn er met hele goede condities ook met 20-50Watt verbinding mogelijk.
Ga je gericht zitten met een 3 of 4 element Beam of groter en Rotor dan volstaat 50-100Watt al ruim voldoende om kans te maken met Azie/V.S/zuid Amerika te werken

Voor DX binnen Europa maakt Antenne hoogte niet zoveel uit als hij maar vrij staat kan je zelfs op 2meter antenne hoogte op een bezemsteel heel europa werken ! zelf op een draad antenne of loop/delta gaat dit allemaal prima zolang er maar Sporadic-E condities zijn kan je 500-3000km over bruggen.

Ga je voor goedkope opzet dan heb je al met een GPA 1/2 wave vertical op 1 a 2meter hoogte al leuke resultaten binnen Europa en een SSB bakkie van 30Watt al genoeg om vrijwel heel Europa te kunnen werken als de condities goed zijn. (afstralings hoek is belangrijk 15-20graden zit de meeste DX engergie met Sporadische-E skip die je gebruikt)

Ga je voor midden moot DX dan is een 5/8 verticaal op 10meter of hoger wat beter resultaat en met wat extra vermogen van 100-300Watt via een liniair/amplifier kan je ook Zuid-amerka en V.S Azie werken met goede condities en zelf Australie in gunstige omstandig heden zijn zelf haalbaar.

Ga je voor de max, dan zul je echt minimaal een Beam 3 of 4 elements moeten nemen of groter met 100Watt zul je bij goede condities ook makkelijker lange skip maken naar andere continenten + je ontvangt ook veel meer dan op een vertical antenne waar je ook meer QRM op binnen krijgt.

Ga je voor elke dag DX zul je Amateur moeten worden en op de HF banden moeten zijn zoals de 20-40meter waar je veel makkelijker vebinding maakt met andere continenten, maar ook hier condities verschillen per dag en nacht.

Je zal door oefenen en proberen meer leren dan uit een boekje omdat soms theorie op 27mc niet stroke met realiteit en er on verklarbare dingen mogelijk zijn met de kleinste middelen.. zoals vanuit de auto met 35Watt SSB op een kleefvoet verbinding maken naar Brazilie wat gewoon kan !
19RF1231
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 jun 2021, 05:30

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten