Jackson slecht FM ontvangst

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor ErikVik » 06 jun 2021, 07:49

Hoi mede-hobbyisten.

Een paar week geleden besloot ik mijn oude hobby weer es wat leven in te blazen, en kocht mezelf een ‘zo goed als nieuwe’ President Jackson Mk1, in zilver. Ik had m’n oudje nog wel, maar daar is al veel in gesoldeerd.

Bij aankomst en uitpakken rook ik een bekende, en gevreesde beetje branderige electronica-geur.. ik hoopte nog op ‘nieuwigheid’. Echter, bij het aansluiten van de Jackson blijkt dat hij zeer slecht ontvangt op FM. Continu alleen maar ruis. Alleen een dorpsgenoot met vermogen en een buurman kan ik horen.

De symptomen:
- bijna geen ontvangst op FM dus, alleen ruis. (S-meter heeft normale uitslag, en de andere Jackson ontvangt wel gewoon)
- de squelch knop hag geen effect, de ruis bleef continu. Na bijna volledig links draaien van VR2 kan ik de ruis nu wel wegdraaien, maar lijkt me niet normaal.
- op USB lijk ik wél ontvangst te hebben; op 14 hoor ik dan wel (logisch vervormde) stemmen
- zenden lijkt goed te gaan, er is 10 Watt vermogen en modulatie

Mijn oude Jackson werkt dus wel goed, op dezelfde antenne en tafelmike. Ik heb ook de originele President handmike gebruikt, geen verschil.

Wie kan me helpen met een tip?
ErikVik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 jun 2021, 12:39
Woonplaats: Groningen

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor jcva » 06 jun 2021, 08:49

Als je een branderige electronica lucht ruikt is er waarschijnlijk wel wat stuk. Dan zal er serieus naar gekeken moeten worden. En hij zal aan de meetapparatuur moeten.
Weet je zeker dat het verbrand ruikt? Oude electronica ruikt ook niet altijd fris. Is er zichtbaar schade? Hie zien de afregelpunten er uit?
Al navraag gedaan bij de verkopende partij? Want als hij niet goed is moet hij het geweten hebben.

Welke regio woon je? Zo hier en daar zijn er nog wel wat reparateurs.

Joop
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor ErikVik » 06 jun 2021, 09:31

De geur is wat lastig te omschrijven, geen dik verbrande geur en het is ook niet erg sterk. Maar ik rook ‘iets’, en het is een electronica geur die ik wel ken maar niet kan plaatsen.
Er is geen voor mij zichtbare schade.
De afregelpunten zijn de VR’s?

De verkoper heb ik zeker ingelicht, maar hij zegt dat alles goed was bij hem.

Regio Groningen.
ErikVik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 jun 2021, 12:39
Woonplaats: Groningen

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor jcva » 06 jun 2021, 09:55

Vr's zijn doorgaans de instelpotmeters. De punten die ik bedoel zijn de blikkies met de ferrietkernen er in. Het zal niet de 1e keer zijn dat men daar aan draait, wat niet raadzaam is zonder meetapparatuur en de kernen stuk draait omdat men dit met een schroevendraaier doet. Is dat het geval dan weet je zeker dat je met een spitbak te maken hebt.
Ik weet niet of je Facebook hebt maar daar is een actieve 27Mhz reparatiegroep. Daar zul je oa Simon en Jacob tegenkomen. Die kunnen je zeker verder helpen als je er niet uitkomt.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor ErikVik » 06 jun 2021, 10:12

O, die vierkante torentjes. Het ziet er allemaal netjes uit, geen kernen stuk of krasjes.
Dat vind ik ook het vreemde, op het oog is de bak inderdaad netjes en nauwelijks aan gewerkt.
ErikVik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 jun 2021, 12:39
Woonplaats: Groningen

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor ErikVik » 06 jun 2021, 10:16

Afbeelding

https://ibb.co/RCgm4nb

Maakt dit wat zichbaar?
Laatst bijgewerkt door Thijs op 06 jun 2021, 14:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Plaatje zichtbaar gemaakt.
ErikVik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 jun 2021, 12:39
Woonplaats: Groningen

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor jcva » 06 jun 2021, 10:29

Moet ik ff op pc bekijken. Maar op 1e gezicht niks bijzonders. Is wel een ouder model met een Mrf477 maar dat maakt voor de werking niet uit.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor jcva » 06 jun 2021, 13:35

Er lijkt een kern te missen in de spoel van de eindtrap.
Op het printje bij de front schakelaars is gesoldeerd, sporen doorgehaald en weer hersteld.
Er is dus wel in gerommeld.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor ErikVik » 06 jun 2021, 16:55

Och ja, ik zie het nu op dat printje... absoluut niet ‘in nieuwstaat’ dus. Nou, fraai..
Dan zal het probleem daar wellicht ergens zitten.. getracht te fixen, niet gelukt, weg ermee..
Wat een teleurstelling.

Die spoel zonder kern zag ik ook, maar dat heeft mijn andere oude Jackson ook.
ErikVik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 jun 2021, 12:39
Woonplaats: Groningen

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor Snof » 07 jun 2021, 11:21

Die spoortjes zijn toch simpel te herstellen met een draadje oid, het is geen multilayer pcb.
Of het bakje even opsturen naar Simon dan werkt hij weer zoals het hoort en staat hij ook weer netjes op de frequentie.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor jcva » 07 jun 2021, 20:10

Ik verwacht ook niet dat deze spoortjes de reden zijn voor het gemelde slechte ontvangst op Fm. Het geeft wel aan dat er in gerommeld is.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor Carlo » 11 jun 2021, 14:36

Er zitten nog een hoop oude grijze elco's in.
Vermoedelijk zullen er hier vast en zeker een aantal aan vervanging toe zijn.

doet het probleem zich alleen op FM voor ?
is AM en SSB wel in orde op zenden en ontvangen ?
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor ErikVik » 13 jun 2021, 17:29

Ik zie dat ik in mijn bericht zeg dat ie op USB wel ontvangt, dat moet SSB zijn. Ja dus, wat dat betreft. AM weet ik niet, doet iemand dat nog? :) Ik zal het eens proberen op AM.
De elco’s, oke. Ik zie er geen bol staan, wat ik van PC’s ken, maar die kunnen defect zijn.. Past dat bij de symptomen?
ErikVik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 jun 2021, 12:39
Woonplaats: Groningen

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor Carlo » 14 jun 2021, 13:40

Hoi Erik, de elco's hoeven niet niet altijd bol te staan om een verkeerde waarde te hebben.
Je moet hem echt testen in alle modes om te kijken wat precies de symthomen zijn en waar en wanneer het optreed. Wat ik al eerder vermelde kunnen de elco's voor rare storingen zorgen en de zilveren presidenten zijn vaak wel toe aan een recap.
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Jackson slecht FM ontvangst

Berichtdoor Wimpie » 14 jun 2021, 19:38

De beste tip is naar iemand gaan die vaker zulk soort bakken heeft gerepareerd.

Zomaar elco's gaan vervangen lijkt mij niet de beste insteek gezien de klachten.

Als SSB goed gaat, en FM v.w.b. S-meter uitslag ook, denk ik als eerste aan de FM demodulator (vaak een IC kwadratuurdetector [IR3N06, MC3357?] samen met de mixer om op 455 kHz te komen). Klinkt FM en de ruis in mode FM wel goed, maar alleen heel zacht, dan zit het in het LF deel dat de omschakeling van de diverse modes doet.

Als het in het HF deel zou zitten (bijv opgeblazen RX ingangstransistor), dan zou SSB het ook niet goed doen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten