Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Snof » 23 sep 2021, 00:46

Als je maar niet veel last hebt van qrm werkt FM gewoon prima, net nog een qso met een station uit Lutten bij Slagharen gemaakt op FM.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Wimpie » 23 sep 2021, 12:45

Ik vind de verstaanbaarheid van AM met meerdere stations door elkaar niet geweldig (of ronduit slecht). SSB is de grote winnaar v.w.b. door elkaar praten en elkaar kunnen verstaan. Voorwaarde is wel dat iedereen op dezelfde frequentie staat, en dat was vroeger best wel lastig.

Als de luchtvaart het door elkaar praten als echt belangrijk had gezien, had men SSB moeten pakken. Maar zoals de meesten van ons weten, heeft SSB ook de nodige nadelen, en de geschiedenis telt ook aardig mee. Men kon veel eerder betrouwbare AM apparatuur bouwen. SSB is veel complexer (op basis van de hardware van toen).

Kijk je naar HF, dan zie je dat wel omgeschakeld is naar SSB (scheepvaart en luchtvaart), maar korte golf omroep zit nog steeds op AM.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Abt » 23 sep 2021, 18:44

Precies, de verstaanbaarheid is sowieso nooit geweldig als je alles door elkaar hoort, maar het is wel allemaal waarneembaar in AM. Het sterkste station is dan nog wel te verstaan, en een zwak station hoor je ook nog wel in de achtergrond.
Bijvoorbeeld, Ik luister vaak op een AM middengolf radio, als er condities zijn dan hoor je soms twee stations tegelijkertijd door elkaar op dezelfde frequentie. Zonder dat ze elkaar verdrukken.
In FM verdrukt alles elkaar sowieso en valt er niks meer van te maken, alleen wat je hoort is een soort van 'gekras' door elkaar zeg maar.
Of alleen een hele sterke FM zender die dan erbovenuit komt en de zwakste hoor je niet meer. In AM hoor je de zwakke zenders nog wel in de achtergrond.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Wimpie » 23 sep 2021, 20:33

Met middengolf is dat ook herkenbaar voor mij (dat het daar wel goed kan gaan om tegelijkertijd stations op dezelfde frequentie horen). Het voordeel van MG omroepzenders is dat de zenders echt goed op de frequentie staan, waardoor je geen fluittoon of gebibber krijgt door de interfererende draaggolven. Met FM is het "gewoon" de sterkte wint.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Rene » 10 nov 2021, 12:20

De afgelopen dagen is de band al een paar keer open geweest naar de states..
Tot nu toe ben ik geen enkele yank tegengekomen in FM..lijkt er op dat ze er niks van willen weten en dus vasthouden aan AM/SSB.
Aan 1 kant wel jammer want het grootste gros van de AM fanatiekelingen zijn fors overgemoduleerd en wel zodanig dat de zender staat te clippen waardoor ze 2 a 3 kanalen hoger en lager nog goed te verstaan zijn..
Dat moet in de buurt waar ze wonen toch ook forse overlast geven gezien het signaal wat ze hebben : ruim over S9 met heel veel db's!
Overigens kunnen die Italianen op kanaal 45 er ook wat van...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Thijs » 10 nov 2021, 13:53

Rene schreef:Tot nu toe ben ik geen enkele yank tegengekomen in FM..lijkt er op dat ze er niks van willen weten en dus vasthouden aan AM/SSB.


Ik denk dat je iets te snel gaat. Op de CB zijn in Amerika alleen CB's toegestaan die niet uitgebreid kunnen worden. Er is nog geen voor Amerika goed gekeurde CB op de markt gekomen.
Je zou bijna denken dat Cobra en President die voortrekkers waren voor de legalisatie niet gedacht hadden dat het zou lukken. En blijkbaar geen plannen voor een CB klaar hadden liggen die ze bij legalisatie meteen konden aanbieden voor keuring.

Maar ik verwacht ook dat net als dat AM hier niet veel gebruikt word ondanks dat het toch al weer 20 jaar mag. Het zelfde zal gebeuren met FM in Amerika.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Rene » 10 nov 2021, 14:14

Als ik de signalen zo hoor wat ze daar op AM uitbraken zijn er maar weinig die zich daar iets van aantrekken ;)
Hoeveel cb'ers in ons land zitten echt met CB spul in de lucht...dat zal hooguit een kwart zijn..de rest heeft allemaal een kenwood , yaesu etc etc in gebruik ;) al dan niet met een dikke lineair er achter..
We gaan het zien : toen de 11m hier legaal werd bleven er maar bar weinig am'ers over toen ze de voordelen van FM hebben ontdekt.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor 19-DT-170 » 10 nov 2021, 21:07

Ik sluit mij helemaal bij je aan René. Als ze niks kunnen kopen dat illegaal is, hoe kan het dan dat ze daar met de kiloWatten wedstrijden houden?

En wat die bandbreedte betreft, ik denk dat dat niet alleen in Amerika op AM een probleem is. Ik zie hier ook geregeld mensen die vinden dat hun audio te zacht is en de zwaai flink bijdraaien.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Robber57 » 11 nov 2021, 15:33

Ik denk dat als je kijkt naar wat zo'n beetje het sentiment in de usa is tav nieuwigheden je erg lang kunt gaan wachten op een amerikaan met een fm bak :wink:

Joh, die gasten rekenen nog lengte in de maat van king johns piemel breedte oftewel de inch :lol:
Er zijn nog 3 landen in de hele wereld die de inch gebruiken, liberia, myanmar en the usa, zo graag gaan amerikanen in op iets nieuws :mrgreen:

Link
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Thijs » 11 nov 2021, 19:54

19-DT-170 schreef:Ik sluit mij helemaal bij je aan René. Als ze niks kunnen kopen dat illegaal is, hoe kan het dan dat ze daar met de kiloWatten wedstrijden houden?


Ik zeg niet dat het niet kan maar dat er nog geen legale optie was om in de USA op FM uit te komen. Net als hier kun je daar zat kopen wat niet mag. Denk aan al die prachtige "10 meter amateur radios "
Als je daar nu in FM uit komt weet iedereen meteen dat je niet legaal bezig waarom zou je die aandacht as amerikaan willen. Als je lekker in AM met je 13KW Audioooooooooooooooooooo kan roepen op kanaaltje 6 :wink:

Maar we zijn een dag verder en daar komt de eerste Amerikaanse FM doos:
https://simonthewizard.com/2021/11/11/p ... m-usa-cb1/
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten