Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor 19RE000 » 24 jul 2021, 16:12

19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Robber57 » 24 jul 2021, 17:41

:lol: burocratie, er is niets wat ze tegen hield om dit 40 jaar geleden te doen net zoals am/ssb, 4 watt en 40 ch in nederland zo lang op een plank heeft gelegen, maar goed- als spuit elf hebben ze nu ook knappe audio :lol:
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Snof » 24 jul 2021, 22:47

Sommige bakjes kunnen op FM anders ook aardig beroert klinken :wink:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Erik » 26 jul 2021, 07:02

Hallo,

Hèhè dat werd tijd.
Eindelijk ook FM in the States.
Nu even afwachten welke bakken voorzien gaan worden van FM.
Ik hoop dat ze de Galaxy DX 2547 gaan uitbrengen met FM. :D
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Thijs » 26 jul 2021, 09:28

Dat zou best sexy zijn ja.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Wimpie » 27 jul 2021, 17:13

Dat vind ik best een leuke bak (die DX2547), alleen moet er natuurlijk wel een goede FM op zitten. Helaas namelijk eens met Snof, wat waren diverse "export" bakken vroeger toch slecht op FM.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Erik » 27 jul 2021, 19:27

Hella,

De nieuwere Amerikaanse export bakken (de 10mtr. versies - na ombouw CB band) hebben best een goede FM er op zitten.
Zo heb ik de Galaxy DX95T2 en de Cobra 200 GTL DX zelf geïmporteerd uit de States, en deze zijn voorbeeldig als het om de ontvangst alsook de FM zwaai gaat.
Natuurlijk is het afwachten wat er nu precies gaat komen.
Ik hoop natuurlijk op het beste.
Omdat hier geen basisbakken te krijgen zijn hoop ik op een FM versie van de eerder genoemde Galaxy DX 2547.

Greetzzz........Erik.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Abt » 29 aug 2021, 22:13

Moet nog zien of ze massaal op FM overgaan en dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Ten eerste zal er een nieuwe bak met FM aangeschaft moeten worden en ten tweede; AM is daar al jaren de standaard modulatie net als FM dat bij ons is.
Zelf ben ik wel een AM liefhebber.
Het mooie van AM vind ik de veel lagere ruisvloer.
Het geknetter en gekraak van bliksem in de verte wat je ook op een middengolf transistor hoort, het geeft mij echt het gevoel met radio bezig te zijn. Ik speel daarom ook graag met wereldontvangers.
Als er condities zijn luister ik naar zwakke AM stations met de squelch open. Het is ook veel prettiger voor de oren dan in FM waarbij je doof wordt van de knetterharde ruis.
Zwakke AM signalen zijn veel langer waarneembaar/hoorbaar in de ruis dan zwakke FM signalen die op een gegeven moment gaan stotteren en uitvallen.
FM vind ik ook meer iets voor lokaal verkeer, voor korte afstand.
Meerdere stations in AM tegelijkertijd hoor je ook gewoon allemaal doorelkaar. In FM heb je dus last van het 'capture-effect' waarbij meerdere stations elkaar verdrukken/wegdrukken en je dus een rommeltje hebt en niks meer hoort, of alleen het sterkste station komt door. Zwakkere stations maken dus geen kans. (denk aan de 'knijpers' elkaar wegdrukken vroeger, met AM heb je dat probleem niet en SSB uiteraard ook niet)
AM wordt daarom ook in de luchtvaart (VHF 108-136 MHz) gebruikt, vanwege veiligheidsredenen. Als twee piloten per ongeluk gelijktijdig spreken dan hoort de toren ze allebei. Was dat in FM geweest... tja, dan ontstaat er een probleem en wellicht ongelukken.
AM op 27MHz, kortegolf, heeft wel als nadeel dat het storingsgevoeliger is. Met FM heb je hier minder last van. Helaas ontkom je met FM ook niet aan de welbekende PLC/Powerline Ethernet storing. Waar ik dus ook last van heb.
FM en AM hebben zo beide hun voor en nadelen.
Experimenteren in AM is altijd leuk. Om de storing te ontlopen, als je daar te veel last van hebt, kan je altijd nog mobiel en even de stad uit met porto of auto.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Erik » 31 aug 2021, 07:04

Hallo,

Inderdaad, denk dat je wel een punt hebt.
Ik zie dat hier in Nederland namelijk precies zo.
We mogen al jaren AM gebruiken, maar de meeste Nederlanders gebruiken het nagenoeg niet.
Als ik Am signalen ontvang, zijn het meestal Belgische vrachtwagen chauffeurs of bij condities Spanjaarden en italianenen.
Van de Amerikanen verwacht ik dezelfde houding, lekker bijven vasthouden aan het bekende.
Maar waar ik op hoop is dat er bakken gaan komen die voldoen aan de nieuwe Amerikaanse norm en daardoor ook interessant zijn voor gebruik in Nederland.
In het bijzonder bedoel ik dan de al eerder genoemde Galaxy DX 2547 basisbak.

We wachten gewoon af wat er komt.

Greeeetzzzz..... :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor 13WO03 » 19 sep 2021, 01:11

Misschien een beetje offtopic, maar zo ben ik al langer op zoel of het mogelijk is om AM op een standaard Cybernet print te bouwen. DAT lijkt me juist perfect, ik ben net als jullie namelijk ook AM fanaat en zie de voordelen hier ook van in. Niet vreemd dar de luchtvaart hier ook gebruik van maakt.
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Wimpie » 19 sep 2021, 15:49

De kans dat je met AM inspraak veroorzaakt is veel groter dan bij gebruik van FM. Met SSB heb je dat ook, maar dan verstaan ze je niet.

Bij gelijk PEP vermogen (dus 1W AM vs 4W FM), kom je met FM verder. Overigens met jullie eens voor wat betreft de ruis bij FM: dat klinkt inderdaad rampzalig voor je oren in vergelijking tot ruis uit een AM ontvanger.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Abt » 19 sep 2021, 22:10

Wimpie schreef:De kans dat je met AM inspraak veroorzaakt is veel groter dan bij gebruik van FM. Met SSB heb je dat ook, maar dan verstaan ze je niet.
Dat is waar, met AM kan je inspraak veroorzaken (storing bij de buren) jammer genoeg is het tegenwoordig andersom, de buren die storen mij 24/7 met PLC.

Bij gelijk PEP vermogen (dus 1W AM vs 4W FM), kom je met FM verder. Overigens met jullie eens voor wat betreft de ruis bij FM: dat klinkt inderdaad rampzalig voor je oren in vergelijking tot ruis uit een AM ontvanger.

Ik heb hier een Midlandje die kan in de RU of IT (italië) modus staan en geeft dan op AM ook een 4W draagolf. PEP is dat natuurlijk wat meer, 'swing' noemen ze dat zo mooi in de USA.
Daar kom je een heel stuk verder mee dan de 1W stand.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Abt » 19 sep 2021, 22:15

Deze Engelse 4x4 - CB site heeft hier een stukje over afstandsverschillen tussen AM/FM/SSB.
Wel interessant om te lezen hoe zij hun ervaringen hier in hebben.

http://www.4x4cb.com/public/page.cfm?Page=902
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Wimpie » 20 sep 2021, 19:25

@Abt, anderen mogen ook meelezen natuurlijk!:

Daar wil ik toch iets tegenover zetten:
https://www.qsl.net/k4fk/presentations/ ... tius-1.pdf

Alle getallen in bovenstaande document zijn gebaseerd op het PEP (Peak Envelope Power, RF vermogen in de piek van de omhullende).

Voor FM komt PEP overeen met het draaggolfvermogen. Voor AM kan het PEP 4 keer het draaggolfvermogen bedragen. Dat je met 4W AM verder komt dan met 4W FM komt doordat het PEP in geval van AM in de praktijk zo'n 12 W zal bedragen. Dat in jouw link SSB wint, komt omdat ze van 12W PEP SSB uit gaan.

Jouw link wijst naar een Engels document, en dan geldt voor de vermogens AM: 4W (draaggolf), FM: 4W (draaggolf), SSB: 12W (PEP).

Voor FM versus SSB heb ik het zelf uitgeprobeerd (zelfde PEP). Eerst op SSB, verstaanbaarheid net boven het randje, daarna op FM met hetzelfde PEP vermogen, dat was tot mijn verbazing nog verstaanbaar, net boven het randje. Beschikt je TRX over de nodige goed werkende noise blankers en (digitale) noise reduction voor SSB, dan wint SSB het van FM in mijn beleving.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Amerika staat nu ook FM toe op 27MHz

Berichtdoor Abt » 22 sep 2021, 19:21

Klopt helemaal Wimpie.

Inderdaad wel verbazend dat FM nog net verstaanbaar is met hetzelfde PEP vermogen als SSB.
Maar het zou wel een grote onverstaanbare brei worden als iedereen op dezelfde frequentie zou gaan roepen en/of DX'en in FM, in verband met het 'capture effect'.
Daar heb je in SSB en AM geen last van.
Ondanks dat AM ook zn nadelen/beperkingen heeft (net als FM ook zn nadelen heeft) ben ik echt een AM liefhebber, met zijn mooie zachte ruis.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten