Mensen met nieuwste lincoln versie?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mensen met nieuwste lincoln versie?

Berichtdoor Rubberduck » 29 sep 2021, 09:40

Moi,

Zijn er mensen met de nieuwste Lincoln versie die daar tips bij hebben? Voor beter ontvangst of andere tips?
Ik lees veel klachten over de vorige versies, ik heb de nieuwste toch aangeschaft.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Kun je via SSB een beetje goeie ontvangst krijgen op lange afstand? misschien wel DX?
Ik ga hem gebruiken voor thuis.

Groeten,

John
Rubberduck
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 sep 2021, 10:48

Re: Mensen met nieuwste lincoln versie?

Berichtdoor 19RE000 » 29 sep 2021, 10:24

Rubberduck schreef:Moi,

Zijn er mensen met de nieuwste Lincoln versie die daar tips bij hebben? Voor beter ontvangst of andere tips?
Ik lees veel klachten over de vorige versies, ik heb de nieuwste toch aangeschaft.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Kun je via SSB een beetje goeie ontvangst krijgen op lange afstand? misschien wel DX?
Ik ga hem gebruiken voor thuis.

Groeten,

John


Hallo,

1) Goede ontvangst is hoofdzakelijk afhankelijk van hoe hoog en vrij je antenne staat.
2) DX is afhankelijk van propagatie
3) Voor DX werkt een beam het beste.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Mensen met nieuwste lincoln versie?

Berichtdoor Robber57 » 29 sep 2021, 10:26

Tip voor alle moderne bakken en zeker voor de lincoln, zet de RF-gain niet op maximaal maar zodanig dat je ongeveer S1-S3 aan ruis hebt, niet hoger, je s-meter moet dus net uit de hoek komen en niet meer dan dat.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Mensen met nieuwste lincoln versie?

Berichtdoor Rubberduck » 29 sep 2021, 10:44

19RE000 schreef:
Rubberduck schreef:Moi,

Zijn er mensen met de nieuwste Lincoln versie die daar tips bij hebben? Voor beter ontvangst of andere tips?
Ik lees veel klachten over de vorige versies, ik heb de nieuwste toch aangeschaft.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Kun je via SSB een beetje goeie ontvangst krijgen op lange afstand? misschien wel DX?
Ik ga hem gebruiken voor thuis.

Groeten,

John


Hallo,

1) Goede ontvangst is hoofdzakelijk afhankelijk van hoe hoog en vrij je antenne staat.
2) DX is afhankelijk van propagatie
3) Voor DX werkt een beam het beste.


1. Ik heb een Anthron 99 antenne(moet nog geplaatst worden) ik wil deze langs de schoorsteen plaatsen(rijtjeshuis).
2. Propagatie is de weerkaatsing met een bepaalde laag in de lucht? zoiets las ik daarover
3. Ik heb geen beam antenne denk ik? de A99 is een enkele mast?
Rubberduck
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 sep 2021, 10:48

Re: Mensen met nieuwste lincoln versie?

Berichtdoor Rubberduck » 29 sep 2021, 10:50

Robber57 schreef:Tip voor alle moderne bakken en zeker voor de lincoln, zet de RF-gain niet op maximaal maar zodanig dat je ongeveer S1-S3 aan ruis hebt, niet hoger, je s-meter moet dus net uit de hoek komen en niet meer dan dat.


RF gain is de transmissie sterkte? Dank voor de tip, waarom is dit handig te doen?

Groet
Rubberduck
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 sep 2021, 10:48

Re: Mensen met nieuwste lincoln versie?

Berichtdoor 19RE000 » 29 sep 2021, 19:19

Rubberduck schreef:
Robber57 schreef:Tip voor alle moderne bakken en zeker voor de lincoln, zet de RF-gain niet op maximaal maar zodanig dat je ongeveer S1-S3 aan ruis hebt, niet hoger, je s-meter moet dus net uit de hoek komen en niet meer dan dat.


RF gain is de transmissie sterkte? Dank voor de tip, waarom is dit handig te doen?

Groet


RF-Gain: zie dit artikel.
https://consumer.gtv.be/rf-gain-cb-radi ... einvloeden.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Mensen met nieuwste lincoln versie?

Berichtdoor Robber57 » 29 sep 2021, 23:34

Wat meer uitleg waarom je de rf-gain niet te hoog moet zetten,zeker met moderne bakken en moderne hoge storing.
Met de rf gain beïnvloed je de ingang gevoeligheid van de ontvanger, als je de knop op maximaal zet (met de klok mee) zet je de ontvanger op zijn meest gevoeligst.
Dat lijkt gunstig omdat je dan de meest zwakke signalen het best zou horen maar er is meer, andere eigenschappen vd ontvanger bepalen hoe goed je uiteindelijk een station kunt onderscheiden uit de ruis en naast evt andere signalen.
Als een ontvanger een flink signaal word gevoerd word het voor een ontvanger steeds moeilijker om daar een zwak signaal uit te filteren, met moderne bakken is dat erger geworden, de ontvangers zijn tegenwoordig zo gevoelig dat je al heel snel de ontvanger te veel signaal geeft, zeker met moderne hoge ruis niveaus in huizen met alle electronica in de buurt.

Het is dan beter het ingangssignaal te dempen zodat de ontvanger niet te veel krijgt en beter kan doen waarvoor hij geoptimaliseerd is: uit hele kleine signalen nog iets hoorbaars te produceren.
Een filmpje met voorbeeld waarbij de agc (automatic gain controller, automatische versterker controller) van de ontvanger overstuurd raakt en dempen vd rf-gain de ontvangst veel beter en stabieler maakt:


Link


De werkwijze komt er in het kort op neer: je zet volume vd ontvanger op ongeveer 3/4 en regelt daarna met de rf-gain tot je een goed hoorbare ontvangst hebt
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten