Beginnen met 27mc

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Beginnen met 27mc

Berichtdoor Nightstalker » 23 okt 2005, 17:52

nou daar komen ze hoor die vragen :p
ik heb dus vandaag mijn eerste bak opgehaald (2e hands), een maxon 2000 en een magneet voet antenne, en gemonteerd in de bus van me werk, ik heb alleen geen idee hoe een bak werkt of wat ik ermee aan moet, er zit ook geen handleiding bij, ik heb bij de volume knop waarmee je de bak dus tegelijk aanzet nog een draaiknop zitten, als ik die helemaal naar links draai hoor ik ruis maar verder niets, op geen enkel kanaal ontvang ik wat, als ik mijn mike inknijp slaan de led metertjes wel alledrie uit.. kan iemand mij op weg helpen want het lijkt me leuk enzo maar snap er nog zo weinig van :D
Nightstalker
 

Berichtdoor Thijs » 24 okt 2005, 08:12

hoe heb je de antenne op de bus zitten en waar?

<center>
http://www.cbradio.nl
Http://www.cbforum.nl </center>
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Nightstalker » 24 okt 2005, 16:12

hoi,
ik heb de magneet antenne boven op het dak zitten, boven de cabine zeg maar, op de snelweg hoorde ik wel truckers dus dat is al wat, alleen heb ik het idee dat mijn ontvangst bereik erg weinig is? (paar honderd meter max) weet niet of dit wat te maken heeft met het uitdippen van de antenne of heeft dat alleen te maken met zenden?

zenden lukte ook, voor flitser gewaarschuwd en kreeg een dank je wel terug...

zodra ik van de snelweg af ga en meer dan ongeveer 300 meter ervandaan rij (en daar stil blijf staan) hoor ik de bakkies op de snelweg niet meer dus lijkt me dat daar wat aan schort?
Nightstalker
 

Berichtdoor vji » 25 okt 2005, 06:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nightstalker</i>
<br />zodra ik van de snelweg af ga en meer dan ongeveer 300 meter ervandaan rij (en daar stil blijf staan) hoor ik de bakkies op de snelweg niet meer dus lijkt me dat daar wat aan schort?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

hoe heb je die knop naast de volume knop staan? (squelch) zet die zodanig dat je de ruis net niet hoort dan heb je al kans dat je van een grotere afstand wat ontvangt.
vji
 

Berichtdoor erik_ark » 25 okt 2005, 09:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vji</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nightstalker</i>
<br />zodra ik van de snelweg af ga en meer dan ongeveer 300 meter ervandaan rij (en daar stil blijf staan) hoor ik de bakkies op de snelweg niet meer dus lijkt me dat daar wat aan schort?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

hoe heb je die knop naast de volume knop staan? (squelch) zet die zodanig dat je de ruis net niet hoort dan heb je al kans dat je van een grotere afstand wat ontvangt.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Afbeelding

Je bedoelt de de ring aan de buitenkant van de volumeknop.
Of kijk eens of de knop LO/DX ingedrukt staat. Zo ja, schakel hem dan uit.

<center><font color="blue"><font size="5"><font face="Arial">19MIR036 </font id="blue">
<font color="orange">19DD012</font id="orange"></font id="Arial"></font id="size5"></center>
erik_ark
 

Berichtdoor Nightstalker » 25 okt 2005, 17:55

de knop lo/dx staat uit dus dat is het niet, de squelch knop staat zo dat ik net de ruis niet hoor... ik dacht zelf dat het lag aan het uitdippen dus heb een swr meter opgehaald bij iemand, de meter heeft twee standen, een 'fwd' en een 'ref' stand, volgens de gebruiksaanwijzing moet ik de bak op kanaal 20 zetten, stand op 'fwd' zetten en dan de mic inknijpen en met de draaiknop die op de swr meter zit draaien tot de meter helemaal rechts staat (full deflection) dit gaat allemaal goed, de andere stand echter, 'fwd' slaat de meter helemaal niet uit als ik in de mic knijp (op de bak gaan alle leds, rij 1,2,3 en 4, de vierde rood, branden), enig idee hoe dit kan? coax kabels lijken me goed te zitten want kan de truckers ontvangen met de swr meter ertussen... alleen die afstand word niet beter
Nightstalker
 

Berichtdoor vji » 26 okt 2005, 11:32

een swr-meter is ook geen versterker.

en dat ie in de andere stand niet uitslaat is alleen maar goed. klasse zelfs.

wat voor kleefvoet antenne gebruik je???? hoe lang is het????
_______________________________________________________________
vji
 

Berichtdoor Nightstalker » 26 okt 2005, 18:10

nee dat snap ik, maar ook als ik aan de stelringen van de antenne draai word de swr waarde of hoe je dat noemt niet beter/slechter, blijft zonder beweging staan waar die staan zonder dat ie aangesloten is, lijkt me dus niet goed, mijn antenne is als ik het moet gokken (nooit gemeten) ongeveer 70cm lang, er zitten gelijk boven de kleefvoet twee verstelbare ringen op een kunststog gedeelte met schroefdraad.. maar ga vanavond terug naar degene van wie ik het bakje heb gekocht, die heeft alle apparatuur en kennis om alles te meten enzo dus komt helemaal goed, ik laat het wel weten
Nightstalker
 

Berichtdoor Nightstalker » 26 okt 2005, 21:41

nou we zijn eruit en alles werkt nu.. ben teruggeweest en gelukkig had hij genoeg know how van bakkies, er was een trimmer (?) op de printplaat zelf stukgedraaid, dus de eigenaar voor hem (hij had de bak als reserve voor vossenjacht, maar nooit gebruikt, alleen eenmalig gestest voo zijn huis met de bak binnen, en ja dan ontvang je wat en ga je er vanuit dat de bak werkt)had er mee zitten klooien zonder te weten wat hij aan het doen was, beetje jammer, gelukkig had de beste man een donor bakje wat al overleden was maar hetzelfde onderdeel uitgehaald kon worden, en na uitdippen is alles super :)
mijn swr meter was ook stuk trouwens :S
Nightstalker
 

Berichtdoor Thijs » 27 okt 2005, 14:53

Hoi nightstalker ik ben blij dat het nu werkt voor je

<center>
http://www.cbradio.nl
Http://www.cbforum.nl </center>
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Ernst » 12 apr 2006, 20:43

Hoi

inderdaat een beetje jammer dat er aan een antal zaken gedraait is

probeer eens een bakkie vaarvan je weet dat er niet in geklooit is an een maat of zo...

zul je zien dat er een wereld voor je open gaat

je bent nu deze maxon gewend en je weet dus niet beter ;-)

succes Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1734
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Snowman » 29 apr 2006, 16:41

Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die zon bakkie hebt gekocht. Er zijn echt heel veel bakken in de verkoop waar lekker in gespit is. Dus als je een bak koopt koop hem dan bij iemand die te vertrouwen is, bijvoorbeeld een winkel of handelaar in tweede hands bakkies :wink:

Veel succes ermee

Groet Eric
Snowman
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten