omega-force

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

omega-force

Berichtdoor tom » 26 feb 2008, 20:54

Hallo,
Onlangs heb ik me een nieuwe magnum omega aangeschaft en dat ding geeft ruim 35 watt op FM
Maar wat ik vaststel is dat na enkele minuten moduleren de power gezakt is tot 20 watt
De eintorren zijn van het nieuwe type ERF2030
Ik heb het probleem voorgelegd aan de verkoper en kreeg enkel als antwoord dat dit normaal is omdat
het hier gaat om mosfet-transistors.
Kan iemand me aub zeggen of deze uitleg correct is en zoniet hoe ik het eventueel zou kunnen oplossen?
Dank bij voorbaad
tom
 

Re: omega-force

Berichtdoor Hét Drentse Station » 26 feb 2008, 21:13

Hoe staat de swr van de antenne ?
Hét Drentse Station
 

Re: omega-force

Berichtdoor tom » 26 feb 2008, 22:59

Dank u voor de reactie
Ik werk steeds op de 27mc met een IMAX 2000 en mijn SWR staat 1.3 à 1.4
tom
 

Re: omega-force

Berichtdoor Hét Drentse Station » 27 feb 2008, 08:43

Dit kan van invloed zijn. Je kan proberen om de antenne beter af te regelen. Het mooiste is als deze op 1:1 staat. Met een imax moet dat goed mogelijk zijn...zie de diverse draadjes hier op het forum. Het zou namelijk kunnen dat het een soort bescherming van de bak is dat als hij te warm wordt hij er minder vermogen gaat uitgooien om zichzelf niet op te blazen. Overigens kan je natuurlijk ook gewoon een slecht contactje in de tussenkabel naar de swr/power meter hebben waardoor hij de ene keer meer vermogen aangeeft dan de andere keer...dit kan je proberen door tijdens het meten even aan de kabel te rommelen.

Succes !
Hét Drentse Station
 

Re: omega-force

Berichtdoor tom » 27 feb 2008, 17:50

God ja ik geef je volledig gelijk hoor maar ik heb nog een antron99 opgesteld staan waarvan de swr perfect op 1.1staat en wat die veiligheid betreft was dat ook mijn eerste gedachte,maar zelfs wanneer je het toestel bvb op 10 Watt zet zakt de power ook weg.Ik heb hier ook nog een president George staan en zelfs na meer dan 5 minuten PTT op vol vermogen ( 25W ) geeft dat toestel geen krimp.Enfin het is raar he! Ik heb het trouwens al aan verscheiden collega's op frequentie gevraagt en niemand vind het normaal maar niemand kent de oorzaak.
Maar u bent toch alvast vreselijk bedankt voor de belangstelling in mijn probleem
tom
 

Re: omega-force

Berichtdoor stef_r » 27 feb 2008, 17:55

Ik zal vanavond of anders morgen eens even kijken wat mijn Magnum doet...
Deze kan tot 25 - 30 Watt en zal eens kijken wat er gebeurd als deze een 5 minuten aan het zenden is.
SWR staat bij mij iets minder dan 1.1:1 dus bijna perfect.
Laat wel weten wat de resultaten zijn.
stef_r
 

Re: omega-force

Berichtdoor tjebbe » 27 feb 2008, 18:03

die bakken zijn redelijk gevoelig voor een antenne die niet 1:1 staat. Mischien kom het daardoor dat hij terug zakt.
Maar word hij ook echt warm ? dat kon ik namelijk niet uit het verhaal terug vinden.
35 Watt is helemaal niks de Imax-2000 kan gemakkelijk over de hele 40 MARC kanalen 1:1 Staan met 35 Watt

ik weet dat Transistor's linear's met Versleten torren , zakken in het vermogen na een paar minuten uitzenden , maar die van jou is helemaal nieuw.

Oja zo'n force bak kunnen 35 watt doen ( alleen voor kleine Doorgangen ) , Maar voor het constante 35 Watt zijn ze niet gemaakt . als je hier in de omgeving zo'n bak koopt ( Meinen Terzool ) , word er bij gezegt dat je niet meer dan 15 Watt moet uitzenden anders gaat hij kapot.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: omega-force

Berichtdoor tom » 27 feb 2008, 19:20

Dank u wel Stef dat u dat voor mij even wil uittesten.
En om op de vraag van Tjebbe te antwoorden,wel hij word natuurlijk warm maar je gaat je er niet aan verbranden hoor.trouwens de verkoper heeft hem getest en het was bij hem ook zo hij zakte tot ongeveer 22 Watt en dan niet meer en nu zou ik hem natuurlijk kunnen openen en op 20 Watt afregelen (ook al geprobeerd) maar daar zit het probleem hem juist want dan zakt hij weg naar 15 watt of misschien zit er een slecht kontakt aan de powerregelknop voorraan het toestel want dat heb ik nog niet nagekeken.Zou dat de oorzaak niet kunnen zijn denkt u ?
tom
 

Re: omega-force

Berichtdoor stef_r » 27 feb 2008, 19:41

tom schreef:Dank u wel Stef dat u dat voor mij even wil uittesten....


Ik doe het alleen als je me gewoon met je aanspreekt hoor... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
stef_r
 

Re: omega-force

Berichtdoor tjebbe » 27 feb 2008, 19:59

Als ik jou was , had ik hem terug gebracht, naar de winkel waar je hem hebt gekocht.
Want het is niet normaal dat hij zakt in het vermogen. en slecht kontakt aan de powerregelknop ligt het niet aan.

Er zijn ook potmeters , weerstanden enz die goed afgesteld moeten worden op de eindtorren. mischien zit daar het probleem in . .

Dus Retour zenden
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: omega-force

Berichtdoor 19DT2120 » 27 feb 2008, 23:48

tjebbe schreef:ik weet dat Transistor's linear's met Versleten torren , zakken in het vermogen na een paar minuten uitzenden , maar die van jou is helemaal nieuw.


Torren verslijten niet,het zijn geen Buizen waarbij de de rendement na XXX draai uren lager word.

Vaak is het zo als het vermogen na een tijdje in kakt dat bepaalde onderdelen een optater hebben gehad(te heet zijn geweest) en gaan verlopen.Koolstof weerstanden en potmeter hebben daar last van.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: omega-force

Berichtdoor tjebbe » 28 feb 2008, 18:15

19DT2120 schreef:
tjebbe schreef:ik weet dat Transistor's linear's met Versleten torren , zakken in het vermogen na een paar minuten uitzenden , maar die van jou is helemaal nieuw.


Torren verslijten niet,het zijn geen Buizen waarbij de de rendement na XXX draai uren lager word.

Vaak is het zo als het vermogen na een tijdje in kakt dat bepaalde onderdelen een optater hebben gehad(te heet zijn geweest) en gaan verlopen.Koolstof weerstanden en potmeter hebben daar last van.



Torren Slijten ook ! dan tot een bepaalde grens. maar wat je zei van die weerstanden enzo. dat klopt ook ja.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: omega-force

Berichtdoor zwarte draak en lady » 28 feb 2008, 21:39

vreemd.....dat ie terug zakt ....en zal hem als ik jou was gewoon terug brengen ........maar wat doet ie op de laagste stand ....en is het de uitvoering met blauwe display ........indien ja mag die op de laagste stand 3 watt tot max 20 watt .......maar een mosfet tor mag indien dat ie nieuw is nooit terug lopen ..of je moet problemen hebben met voeding .......en is het ook zo dat als je deze 5 minuten de mike inknijpt dat het nog verder terug loopt ...is er een diode defect .....net nog eve vlot nagebeld :D :) misschien dat je er iets mee kan .....maar als ie nieuw is gewoon terug brengen
zwarte draak en lady
 

Re: omega-force

Berichtdoor stef_r » 28 feb 2008, 21:48

Ik heb vanmiddag even mijn setje 'uitgeprobeerd'...

Eerst de 'plak-test' voor de magneetvoet.
Stukje rustig asfalt opgezocht (A67) en even gas op de plank.
Gemiddeld 145 gereden, geen enkel proleem. Pieksnelheid kort 165KM/h; wederom geen enkel probleem!
De antenne: een Sirio TURBO 1000 van +/- 115CM met een Sirio MAG145 magneetvoet van 16CM rond.

Daarna, of liever tijdens de plak-test, ook even vermogen gechecked.
Had frequentie 27.555 opgezocht en SWR gecontroleerd, deze stond hier 1,2:1
(Dit was tenminste een 'stil' kanaaltje)
De bak stuurde met de RF Power op vol vermogen netjes ongeveer 38 Watjes uit, en gedurende bijna 6 - 8 minuutjes bleef de naald stevig en vast op deze waarde. Er was geen beweging in te krijgen ... :mrgreen:

CONCLUSIE:

Vermogen bleef super stabiel en ook de snelheid had geen enkele invloed op het zendvermogen.
(Kan me voorstellen dat een erg wiebelige antenne mischien wat afwijkende waardes kan laten zien, of heb ik het hier helemaal mis???)
stef_r
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten