Alan 48 Plus Multi

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Vincent89 » 11 maart 2008, 20:26

Hallo,

Ik heb vandaag de Alan 48 Plus Multi aangeschaft, maar tot mijn grote verbazing zag ik dat er geen nederlandse handleiding bij zit!

Hoe zou ik hier aan kunnen komen, want ik ben een beginneling in de wereld met bakkies, dus dan wil ik het wel goed begrijpen!

Bij voorbaat dank,

Vincent
Vincent89
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Thijs » 11 maart 2008, 22:27

Je vragen hierstellen want zover ik weet is er geen nederlandse versie van de handleiding in elke andere taal wel zo beetje maar geen nederlands.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Vincent89 » 12 maart 2008, 18:31

Okej dat is jammer!

Maargoed dan had ik nog een vraagje, mijn machine is 24 Volt , kan ik er dan gewoon een omvormer er tussen plaatsen en van me omvormer naar me sigarettenaansteker? Heeft het bakkie dan wel genoeg spanning om goed te kunnen werken?

Bij voorbaat dank
Vincent89
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Hét Drentse Station » 12 maart 2008, 20:18

Volgens mij is die multi zowel 12 als 24 volt en hoeft daar geen omvormer tussen. dit regelt de bak automatisch.
Hét Drentse Station
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor stef_r » 12 maart 2008, 22:45

Is dat niet de Alan 48 EXEL Multi, die geschikt is voor zowel 12 als 24 volt, zonder extra omvormer???
stef_r
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Thijs » 12 maart 2008, 23:46

Inderdaad dus een omvormer is een must!
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor stef_r » 13 maart 2008, 06:49

Vincent89 schreef:mijn machine is 24 Volt , kan ik er dan gewoon een omvormer er tussen plaatsen en van me omvormer naar me sigarettenaansteker?


Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar zo'n omvormertje kun je eventueel ook zelf maken, als je dat leuk vind tenminste.
Als je er geen schemaatje van hebt of kunt vinden, kan ik je daar nog wel aan helpen.
En anders gewoon even naar de auto-shop :mrgreen:
stef_r
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Vincent89 » 13 maart 2008, 19:59

Okej bedankt voor jullie reactie's!

Nu heb ik nog een vraagje .. de kabel van de antenne naar je bakkie hoe sluit je die aan ?
Want het uiteinde van de kabel is recht afgesneden en de aansluiting van de antenne op het bakkie , daar zit schroefdraad op!

Doe ik nu wat verkeerd of mis ik wat?

Bij voorbaat dank

Vincent
Vincent89
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Hét Drentse Station » 13 maart 2008, 20:17

Aan het einde van de antenne kabel hoort een pl 259 plug te zitten die op de schroefdraad past. Deze plug kan je er eventueel zelf aan solderen.
Hét Drentse Station
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor groene seat » 14 maart 2008, 17:21

ik lees het alweer een hobby bob met een knippertje is door je cabine heen gevlogen

Ps koop wel een omvormer van die ook zelf koeling heeft.
Misschien loopt er ook een 12v bedrading in je dasbord (sigaretten plug bv hoeft namelijk geen 24v op te staan)
Dan hoef je namelijk geen omvormer te kopen hoef je alleen ff de draden te volgen naar de omvormer toe.
Grote kans dat de draden bij je antenne kabel ook al 12v is. Daarom raad ik aan eerst ff meten (zweeten). :lol:
groene seat
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor zwarte draak en lady » 14 maart 2008, 18:14

heb hier nog wel een nederlands talige handleiding........over geschreven van uiteraard de engelse moet ik alleen nog eve op pdf zetten .....
bekijk de spanning is achter de radio tegenwoordig is er al een omvormer aanwezig en de voorbereiding moet aanwezig zijn.. alleen bij de nieuwere trucks (nu weet ik niet wat je met machine bedoeld ) maar goed somige doen het weer anders...
omdat vaak 24 volt gekoppeld is van 2 12 volt accu's gewoon van 1 accu af takken .....dit wordt voornamelijk gedaan om liniairs te voeden ...
en de kabel ..ja weet niet of er geknipt is maa goed haal je een nieuwe kabel zit er ook geen stekker aan ......
en als r wel in is geknipt ...haal dan gewoon een nieuw kabeltje praat je over een paar euro...... neem de oude mee en dan komt het wel voor elkaar ......

ps als je midland het doet ...zet hem dan op de E band dan beschik je over 80 kanalen waarvan 40 fm en 40 am
zwarte draak en lady
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Vincent89 » 16 maart 2008, 12:06

Bedankt voor de nuttige reacties!

Met machine bedoel ik trouwens een rupskraan!
Want op mijn sigarettenaansteker staat 24V. Hoe kan ik het beste van me omvormer naar me sigarettenaansteker? Heeft iemand misschien hier een tekening of iets anders van , waar ik het een beetje van kan afleiden?

Bij voorbaat dank,
Vincent
Vincent89
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor groene seat » 16 maart 2008, 13:54

probeer het eens met een paar draadjes??? :twisted:
groene seat
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor Vincent89 » 16 maart 2008, 15:40

dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Ik ben een egte amateur , dus je moet mij alles uitleggen!
Vincent89
 

Re: Alan 48 Plus Multi

Berichtdoor groene seat » 16 maart 2008, 17:32

ik weet niet precies hoe het zit bij jou maar als je je omvormer al heb kijk ff naar de aan sluiting die er aan zit. Daaruit kan je vaak al een beetje zien hoe je hem moet aansluiten. Als je het zelf niet vertrouwd loop anders ff binnen bij een audio zaak met inbouw of bij een truck service punt die hebben ook veel verstand er van.
groene seat
 

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten