Waarom geen externe S-meter???

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor stef_r » 13 maart 2008, 18:58

Wat mij opvalt is dat bij vrijwel alle 'duurdere' en luxere bakkies geen externe S-meter aansluiting zit.
Ik noem bijvoorbeeld mijn eigen Magnum 257, of de Jackson 2.

RamsesIV schreef:Ik ben blij dat ik je review zie, want mij was het tot hiertoe niet opgevallen in de spec's dat de externe s-meter aansluiting ontbreekt. Zonde!


Zo zijn er best veel bakkies die functies en mogelijkheden te over hebben, maar geen mogelijkheid voor een externe S-meter.
Daarintegen zie je dat veel goedkopere, en wat eenvoudigere modellen, zoals de Alan 48 Excel of de nieuwe Roadcom, dat bijna allemaal wél standaard hebben.

Is hier een verklaring voor???
stef_r
 

Re: Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor Hét Drentse Station » 14 maart 2008, 09:56

Bij veel digitale of ledjes bakken zit er wel een aansluiting omdat deze veelal minder precies aangeven hoe hard een signaal binnen komt. Een externe s-meter is hier dus erg handig.

De Jackson heeft een analoge s-meter en in principe dus geen externe s-meter nodig om een precies "s-je" te kunnen geven.

De lincoln heeft ook geen externe s-meter, maar daar zit een redelijk nauwkeurige digitale s-meter in.

Voor de vossers onder ons is die externe s-meter natuurlijk haast onmisbaar.

Ik denk dus dat vooral (goedkope) bakken met een slechte (digitale) interne s-meter een externe s-meter aansluiting hebben.
Hét Drentse Station
 

Re: Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor Thijs » 14 maart 2008, 13:19

Ik denk dat daarnaast fabrikanten het belang niet in zien van een extrene s-meter veel nieuwe aparatuur ook in de goedkopere klasse hebben deze mogenlijkheid niet meer.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor stef_r » 14 maart 2008, 19:53

Hét Drentse Station schreef:...Ik denk dus dat vooral (goedkope) bakken met een slechte (digitale) interne s-meter een externe s-meter aansluiting hebben...


Daar lijkt het inderdaad wel op ja.
Ik kan me voorstellen dat als er een 'slechte' of goedkope meter in de bak zit, de fabrikant de keuze laat aan de eindgebruiker om er wel of niet een betere s-meter op aan te sluiten.
Ik vind het wel jammer in ieder geval, dat ze één bepaalde doelgroep hiermee 'vergeten', de vossejager dus.
Bij een duure bak met zo veel mogelijkheden, moet het toch eigenlijk geen probleem zijn om twee draadjes met een aansluitbusje erop te plaatsen, zou ik zeggen...

Maar ja... aan de andere kant, wie ben ik??? :mrgreen: :mrgreen:
stef_r
 

Re: Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor Hét Drentse Station » 15 maart 2008, 07:56

Dat is wel 3 eurocent minder winst per bakkie hè...

Net als de regering van dit land...pakken wat je pakken kan...
Hét Drentse Station
 

Re: Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor Ernst » 24 maart 2008, 21:15

Een externe s meter aansluiting is als je er iets verkeerds op aansluit ... funest voor je bak..hoop gedoe met garantie en extra kosten voor de fabrikant
Als je nu zelf een modificatie moet aanbrengen .. vervalt de garantie ..
Zakelijk gezien snijd het mes dus aan 2 kanten
Geld besparen op een extra aansluiting
Geld verdienen door meer bakkies te kunnen verkopen omdat de hobbie-ist zelf zijn bak om zeep helpt met het aanbrengen van een extra aansluiting.

teminste het is maar een gedachten kronkel.. maar wat zou jij doen als je een bakkie op de markt brengt?
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor stef_r » 25 maart 2008, 13:10

Verkeerde dingen op aansluiten en dan daardoor iets opblazen kan voorkomen worden...
Zo kun je ook de bak beveiligen tegen het verkeerdom aansluiten.
Denk bij zo'n oplossing o.a. aan diodes, opto coupler, etc...

Of de meest simpele manier... Plak er een stickertje overheen!

Als men (lees:de fabriek) even nadenkt is overal een oplossing voor te bedenken!

En er zijn trouwens ook verschillende soort stekkertjes te vinden, waardoor je een simpele maar doeltreffende methode hebt om verkeerd aansluiten te voorkomen. (Zowel polariteit als dingen op de verkeerde aansluiting.)
Lever er dan desnoods een koppelstukje of iets dergelijks bij waardoor je de apparatuur op de 'normale' standaard aan kunt sluiten.

Dat laatste levert de fabrikant ook weer geld op als men dat verloopkabeltje kwijt is of er niet bij heeft geleverd (bijv. tweedehands).

Kortom...

MIJN mening is, bouw zo'n ding er gewoon op! Zou ik wel doen als ik Mr. President* was... :mrgreen:

*) Of van welke fabrikant dan ook... 8)
stef_r
 

Re: Waarom geen externe S-meter???

Berichtdoor Ernst » 26 maart 2008, 20:56

Als men (lees:de fabriek) even nadenkt is overal een oplossing voor te bedenken!


Helemaal mee eens
neem nou de magnum s9... volgepropt met toeters en bellen
dan moet je in de knip :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten

cron