beginners vragen

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

beginners vragen

Berichtdoor keeperkeeper » 24 maart 2008, 17:56

hallo

ik ben een trucker en heb pas een president gekocht moet een siro turbo 5000 antenne is geplaatst op een man xxl truck op de rechtse spiegel maar ik geraak niet verder dan 1 km aan wat kan dat schelen en mijn swr meter komt niet boven de 1,5 op kanaal 1 heb ik Swr 1 en op kanaal 40 is de swr 1,5 wat kan ik doen om verder te geraken alvast bedankt
keeperkeeper
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor Thijs » 24 maart 2008, 18:18

Over welke president hebben we het?
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: beginners vragen

Berichtdoor Hét Drentse Station » 24 maart 2008, 20:47

Het hoeft niet aan jouw spullen te liggen, het kan ook aan de ander liggen... Hoe ver wil je komen met je apparatuur dan ?
Hét Drentse Station
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor kokkie » 25 maart 2008, 21:27

Hoe ver wil je komen met je apparatuur dan ?

Sorry hoor maar is dat niet een beetje een domme vraag. :!:
Ook jij wil zo ver mogelijk komen :roll: , en normaal gesproken moet je toch een km of 10 wel weg kunnen komen. toch? :wink:
Maar sorry , ik kan je geen antwoord geven. :cry:
kokkie
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor Thijs » 25 maart 2008, 21:38

Ik ben nog steeds benieuwd over welke bak we het hebben.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: beginners vragen

Berichtdoor Hét Drentse Station » 25 maart 2008, 22:25

kokkie schreef:Hoe ver wil je komen met je apparatuur dan ?

Sorry hoor maar is dat niet een beetje een domme vraag. :!:
Ook jij wil zo ver mogelijk komen :roll: , en normaal gesproken moet je toch een km of 10 wel weg kunnen komen. toch? :wink:
Maar sorry , ik kan je geen antwoord geven. :cry:



Liever een domme vraag dan een domme opmerking over een ander...

Afstand is leuk, maar niet het belangrijkste. De contacten kunnen dichtbij zeker net zo mooi zijn.
De vraag was meer bedoeld als...wil je met je collega's praten die wellicht in de regio rijden of wil je met de chauffeurs praten die voor of achter je rijden...

Als je weet waar iemand mee werkt en wat hij wil dan kan je hem beter op weg helpen. Iemand een ssb bak adviseren als hij alleen met de buurman praat is onzin...

Van mobiel naar mobiel met 4 watt 10 kilometer op fm ? Lijkt me niet haalbaar. Wellicht met een (flink) kacheltje er achter...en een fatsoenlijke antenne natuurlijk.
Hét Drentse Station
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor vincenttor » 26 maart 2008, 00:35

een fatsoenlijke antenne heeft ie al wel
ik heb de zelfde en ik sprak met 10watt vanuit mn auto met een basis station uit de veluwe
woon zelf omgeving amsterdam
dus ja gaat best aardig denk ik zo
staat de antenne op een goeie plaats bijv zal ik is naar kijken
mijne staat trouwens op kanaal 1 tot 40 1:1.2
maar goed zover ik weet heeft dat met je zendvermogens verlies te maken en niet het ontvangst als de swr niet helemaal goed staat
mja als je denkt dat het aan jou ligt
dan moet je een klein lineartje aanschaffen bijv 25watt FM ofzo
vriend van mij had een wilson 1000 met zo een linear en die deed het ook perfect
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: beginners vragen

Berichtdoor Ernst » 26 maart 2008, 20:49

een beetje praten van mobiel naar mobiel wil alleen lekker als je zo een beetje met elkaar oprijd

als je een collega trucker als tegenligger hebt dan blijft het meestal bij een groet
je zit binnen een paar tellen een paar kilometer uit elkaar (ik ga uit van standaard vermogen)

vanuit de truck naar een basis station loopt op tot wel 30 km dat je te volgen bent (de meeste zitten hoog en met een grote antenne)

m vr gr Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: beginners vragen

Berichtdoor beemer320i » 28 maart 2008, 20:57

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je antenne is geplaatst..
Als je mekaar als tegenligger kruist en je hebt beiden de antenne op de spiegel staan zal dit ook niet zo ver dragen als dat jullie ze alletwee op het dak hebben staan (wat natuurlijk niet altijd mogelijk is met een truck) omdat je uitstraling anders is.
1 kilometer vind ik ook wat weinig.kilometertje of 5 moet toch te doen zijn,anders kacheltje er tussen,maar dan zit jij met het probleem dat je de andere niet meer hoort en hij jou nog wel.

Maar zoals Drentse zei,het hoeft niet altijd aan jou app te liggen,kijk maar eens hoeveel er een originele DAF-antenne hebben opstaan,daar moet je geen wonderen van verwachten natuurlijk...
beemer320i
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor keeperkeeper » 30 maart 2008, 00:41

ik weet niet juist welke president ik heb en is het mogelijk om zoiets meer vermogen te geven
ik dnek dat ik een president jhonson heb en ik heb ook een versterker van 100 watt maar staat er momenteel niet tussen
maar ze het kunnen dat mijn bak stuk is want ik heb mijn bak nooit afgesteld op het begin omdat ik niet wist dat het zo belangrijk was zou het kunnen da de eindtrap verbrand is thx
keeperkeeper
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor beemer320i » 31 maart 2008, 23:09

keeperkeeper schreef:maar zou het kunnen dat mijn bak stuk is want ik heb mijn bak nooit afgesteld op het begin omdat ik niet wist dat het zo belangrijk was zou het kunnen da de eindtrap verbrand is thx


Hoeveel watt geef je nu nog uit op een externe meter?
Hoe was je swr toen je de meter er voor de eerste keer tussenzette?

En de bak opdraaien gaat echt niet veel uitmaken als je van mekaar wegrijd...
beemer320i
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor RamsesIV » 02 apr 2008, 15:41

Als je eindtor is opgeblazen kom je inderdaad niet erg ver. Dan is het uitgangsvermogen soms nog wel een beetje, maar zelfs geen 1/2Wattje. Zoals beemer320i zegt, je hebt een swr-meter? Zet hem dan is in de power-stand en meet is hoeveel je bak uitstuurt naar de antenne.
RamsesIV
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor keeperkeeper » 03 apr 2008, 18:52

hoe ver zouik normaal moet kunnen komen met een president johnson en ik heb de versterker van 100 watt er nu tss staan swr staat onder de 1,5 en antenne is een siro 5000 thx
keeperkeeper
 

Re: beginners vragen

Berichtdoor Thijs » 03 apr 2008, 19:35

Het beste wat mij gelukt is met een vergelijkbare setup is 15.5KM maar dat was van stil staande auto naar stil staande auto met ook een grote antenne.
Over het algemeen ben ik gelukkig met 7 a 8 km rijdend.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten

cron