President Lincoln en nu?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

President Lincoln en nu?

Berichtdoor Peter1080 » 10 dec 2010, 13:50

Ik net een landrover aangeschaft, hier zat een 147mhz bak in. Mag niet en kon er ook niet veel mee, maar wel is interesse voor deze apparatuur ontstaan.
Net de ADI 145 gewisseld voor een president lincoln (gebruikt), de antenne vervangen en alles lijkt te werken, maar nu?

Ontvang nog niks, zitten een hoop knopjes op, meeste zal ik niet nodig hebben. Kan iemand mij op weg helpen met enkele basis instellingen.
Bijvoorbeeld keuze USB/AM/FM of welke band zet ik hem op b/c/f/ e.d.

Wat ik er mee wil is wat afleiding onder het rijden. Als je in met de Landrover Defender nauwelijks harder kan dan 100 km per uur duren ritten wat langer en is het wel leuk een beetje naar de kustwacht te luisteren, vrachtverkeer en/of alles wat verder interessant is.

Groet van startende CB-er
Peter1080
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Remco Rozenburg » 10 dec 2010, 14:27

Hoi,

Officieel mag je in Nederland op 40 CB kanalen gebruik maken van AM/FM/USB/LSB. Op deze 40 kanalen zul je merken dat FM het meest gebruikt wordt.
De "normale" 40 kanalen vind je op band G (kanaal 1 = 26.965MHz, kanaal 40 = 27.405MHz). Vrachtverkeer zul je op veel kanalen tegenkomen maar vooral op 19.
Heb je de antenne al afgeregeld met de SWR meter? Zet de RF-power knop zover mogelijk naar links (dicht draaien) voordat je gaat afregelen, hou de microfoon niet langer ingedrukt dan noodzakelijk.

Succes :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Edje555 » 10 dec 2010, 14:32

Hallo Peter,

op de lincoln zit een knopje waar band boven staat, deze indrukken totdat je op de display de G ziet staan , deze G band is de 40CH FM 27mc kanalen die gebruikt worden voor FM , dus ook je draaiknop met FM/AM/USB/LSB/CW moet op FM staan dus geheel naar rechts.
nu ben je klaar en zit je op de 40kanalen van de CB-band.
Je kan nu het gele knopje indrukken zodat hij de 40kanalen afscand naar stations , mits je wel eerst de Squels iets dicht draaid totdat je geen ruis meer hoort anders gaat hij ook niet scannen over de 40kanalen.
Je kan ook handmatig van kanaal wisselen door de grote ronde draaiknop naar links of rechts te verdraaien, ook zitten er 2 zilveren knopjes waar channel boven staat en die kan je ook gebruiken om van kanaal te wisselen.
neem aan als je dit gedaan heb de rest wel een beetje vanzelf wijst , als je wil gaan praten met een ander station dan zou ik eerst even iemand raadplegen die ervaring heeft om eerst de Antenne te conroleren op SWR verhouding, dit is echt nodig als je wil gaan zenden !
Als je namelijke geen goed aangepaste SWR verhouding hebt dan bestaat de kans dat je de President Lincoln zijn eindtrap ofwel de Transistor die het zendvermogen leverd kapot maakt zodat hij niet meer zend, en dit zijn vrij dure reparaties bij deze radio's 65euro tot 100euro is geen uitzondering, dus een antenne goed afstellen om op te kunnen zenden is heel belangrijk !.
Maar wil je alleen luisteren dan is de SWR totaal geen probleem en kan ook niet je President Lincoln beschadigen dus dan hoef je dit ook verder niet te controleren met een ervaren iemand.

"het wel leuk een beetje naar de kustwacht te luisteren, vrachtverkeer en/of alles wat verder interessant is."

Ten eerste zit de kustwacht niet op de 27mc maar die gebruiken de Marifoon band die op 158Mhz zit, en overige instellingen en of diensten maken geen gebruik van de CB-band omdat de CB-band een burger band betreft en voor burger communicatie is bedoel en geen bedrijfsmatige.
Je zult zeker wel vrachtwagens tegen komen op de CB band en hijkraan machinisten en overige voertuigen zoals shofels en mobielekranen en niet te vergeten trekkers en soms strooidiensten die met name rond woeren,bodegraven aktief zijn als er gestrooid moet worden op de rijkswegen.
Verder zijn er nog wel aardig wat Basis stations, dit zijn gewoon mensen thuis met een basisantenne op een huis of flat die kwebbelen met andere stations (vaak bekende van elkaar of er wordt wel eens een DX verbinding gemaakt)
DX verbindig wil zeggen een verbinding maken op grote afstand , dus bijvoorbeeld ,iemand uit Gouda maakt een babbeltje met Den-helder of met gunstige omstandigheden met het buitenland , dit noemt men DXén om zover mogelijk een verbinding tot stand te krijgen.
Maar verwacht niet teveel in een auto met een bakkie, vaak zijn afstanden van 5 tot 25km goed te doen (afhankelijk van het station zijn zendvermogen en hoogte van zijn antenne) maar dit is geheel afhankelijk wat voor antenne je op de rover hebt gezet , een antenne van 70cm of 1meter zal erg tegen vallen op ontvangst , beste resultaat is een antenne van 1.60mtr of langer die midden op het dak van de auto gemonteerd is of met een mangeetvoet is geplaatst , denk aan een Wilson-1000 of de K-40 die beide als dak of kofferbak montage en als magneetvoet montage verkocht worden en deze antennes zijn over het algemeen het meest gebruikt en werken ook voor mobiel gebruik het beste.

hoop dat je hier iets aan hebt..
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 10 dec 2010, 14:51

Gefeliciteerd met de Lincoln..!
Ikzelf heb er 2 en met beide goede ervaringen,
als je in de buurt van Rotterdam woont kan ik evt. je wel helpen om je wegwijs te maken met de Lincoln en de boel af te stellen.
Marco_RotterdamseVos
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Remco Rozenburg » 10 dec 2010, 15:02

Kijk, Edje555 trekt er effe wat meer tijd voor uit, mooie uitleg :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Peter1080 » 10 dec 2010, 15:05

mooie uitleg, beter dan die 6 pagina's handleiding.. Ontvang alleen nog steeds niks. Of de lincoln is niet helemaal ok of een antenne probleem.

Ik heb de 4 meter kabel opgelengd, dit morgen eerst is in orde maken.. Ook even zorgen voor een betere massa op de antenne...

Groet en vast bedankt.
Peter1080
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Edje555 » 10 dec 2010, 15:11

Peter1080 schreef:mooie uitleg, beter dan die 6 pagina's handleiding.. Ontvang alleen nog steeds niks. Of de lincoln is niet helemaal ok of een antenne probleem.

Ik heb de 4 meter kabel opgelengd, dit morgen eerst is in orde maken.. Ook even zorgen voor een betere massa op de antenne...

Groet en vast bedankt.


Wat voor antenne heb je geplaatst op je rover ? heb je wel een 27Mhz antenne aangeschaft of heb je de antenne die er al op zat voor de radio of de 147mhz aangepast ? als je die antenne hebt aangepast gaat geheel niet werken en zal je zeer weinig ontvangen dan alleen zeer sterke stations in een straal van 3 a 5km en zenden op deze antenne is helemaal uit den boze !

heb je een vaste antenne gekozen die je met plaatjes of een boorgat moet monteren odfheb je een antenne met een magneetvoet ?
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 10 dec 2010, 16:52

Ik ben nu ook wel eens benieuwd welke antenne je voor de lincoln gebruikt.
Kun je daar wat meer info over geven ? Evt met foto of link naar website.
Er zit ook een knop op met DX/LOC als deze staat ingedrukt dan wordt de ontvangst STERK verzwakt !!
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Peter1080 » 10 dec 2010, 17:41

Ik heb een Sirio Turbo 2000 PL met volgende Specs.

Electrical Data
- Type: base loaded
- Frequency range: 27...28.5 MHz
- Impedance: 50 Ω
- Polarization: linear vertical
- Bandwidth @ SWR ≤ 2:
TURBO 800 S, TURBO 800 S PL: ≥ 430 KHz (40 channel)
TURBO 1000, TURBO 1000 PL: ≥ 660 KHz (60 channel)
TURBO 2000, TURBO 2000 PL: ≥ 1100 KHz (100 channel)
TURBO 3000, TURBO 3000 PL: ≥ 1770 KHz (140 channel)
- SWR @ res. freq.: ≤ 1.2
- Max. power:
200 Watts (CW) continuous
1000 Watts (CW) short time
- Mounting:
TURBO series: hole Ø 12.5 mm
TURBO PL series: UHF-male (PL 259)
- Cable lenght / Type:
TURBO series: 4 m / RG 58
TURBO PL series: not supplied
Peter1080
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Peter1080 » 10 dec 2010, 17:48

Vanmiddag nog wat geëxperimenteerd en er achter waarom ik niks ontvang. Motor uit werkt het allemaal redelijk, na starten motor ontvang ik alleen nog maar een brom op alle kanalen.


Ik ga volgende dingen nog aanpassen:
- Massa verbeteren op antene aansluiting / boorgat.
- Voeding en massa gaan direct van accu naar zender (afgezekerd), ook hier massa verbeteren.
- De 4 mtr antene kabel is opgelend en overlengte ligt netjes opgebost in motor compartiment. Ga de complete kabel vernieuwen uit 1 stuk.
- Heb zo'n metertje voor afregelen antenne gekocht (alleen twee stekkers vergeten) morgen ook dit is afstellen. (proberen in ieder geval))

Misschien ook is kijken naar een onstorings condensator of zoiets in de voeding.
Laatst bijgewerkt door Peter1080 op 10 dec 2010, 17:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter1080
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 10 dec 2010, 17:55

Staat je RIT in het midden..? (dus niet naar plus of min)
Knop naast je RF Power.
Marco_RotterdamseVos
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Peter1080 » 10 dec 2010, 19:14

Yep..RIT voor frequentie compensatie staat op neutraal
Peter1080
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor 16OP527 » 10 dec 2010, 20:43

volgende knop welke ook mis zou kunnen staan:
Loc/DX
deze moet uit staan

Grtn
Rik
16OP527
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor Peter1080 » 11 dec 2010, 19:52

Alle tips geprobeerd, alle voedingskabels netjes op maat gemaakt en gesoldeerd, antenne kabel vervangen en aansluitingen gesoldeerd, maar ontvangst blijft slecht. Ontvang soms vaag of heel even een kanaal op de FM g band.

Ik denk dat ik de antenne nog niet goed afegeleld hebt (denk dat ik wat verkerd doe), maar kan dat de oorzaak zijn? Of heeft dit alleen met zenden te maken?

Groet
Peter1080
 

Re: President Lincoln en nu?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 11 dec 2010, 21:11

Niemand die bij jou in de regio woont van dit forum ,die evt ff kan kijken .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten