Haal je N-licentie

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Ger » 26 sep 2013, 19:16

Het wachten is inderdaad nog op de officiële uitslag. Maar waarom moet iedereen bij wie de gegevens wel kloppen ook wachten tot die 2 anderen hersteld zijn? Op de site van Hamnieuws staat trouwens dat er opvallend veel geslaagden waren deze keer, inclusief percentages en aantallen. Ik kreeg gisteren wel een mailtje van het SRE met verontschuldigingen dat het zo lang duurt, dat is ook wel netjes. Nou ja, nog even wat langer geduld hebben :-)
Ger
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Ger » 26 sep 2013, 20:41

Morgen wordt er een brief verstuurd met instructies. Aanmelden bij het AT kan dan nog niet, hier volgt na de brief nog een mail over van de SRE. Er zit dus in ieder geval beweging in :-)
Ger
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Toontje » 27 sep 2013, 09:07

Ger schreef:Op de site van Hamnieuws staat trouwens dat er opvallend veel geslaagden waren deze keer, inclusief percentages en aantallen.


Ik heb wel een idee hoor...... Veel van de kandidaten hebben hun hele zomervakantie gebruikt om oude examens te oefenen :wink:
Bij de andere examens (de rest van het jaar) is die mogelijkheid er blijkbaar minder.
Toontje
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Toontje » 30 sep 2013, 09:14

Brief zat idd zaterdag bij de post. Nu maar hopen dat de gegevens snel worden ingevoerd bij het AT zodat we een call kunnen registreren (net nog geprobeerd).
Ik kan niet wachten om ook een keer bijten de 11 meter te roeptoeteren :D
Toontje
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Ger » 30 sep 2013, 14:05

Toch stiekem proberen hè :-)
Heb de brief met certificaat ook gehad zaterdag. Nu maar wachten op het laatste mailtje en dan registreren. En nog wat mooie apparatuur aanschaffen uiteraard :-)
Ger
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Toontje » 30 sep 2013, 14:39

Stiekem proberen..... Het verbaast mij dat ik nog niet op een blacklist sta...... Ik probeer het al sinds 5 sept. 2x per dag :wink:

Ik krijg morgen mijn Yaesu FT-857D, dus het wordt tijd dat ik mij kan registreren :lol:
Toontje
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Toontje » 30 sep 2013, 15:00

Dat is ook wat, komt net het mailtje binnen dat je kan registreren!
Vanaf nu ben ik PA2AR 8)
Toontje
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Ger » 30 sep 2013, 17:28

Dat is ook wat, ik heb nog steeds geen mail. Maar mooie radio, veel plezier ermee.
Ger
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor 19RE000 » 30 sep 2013, 17:31

Toontje schreef:Dat is ook wat, komt net het mailtje binnen dat je kan registreren!
Vanaf nu ben ik PA2AR 8)



Toon gefeliciteerd.

Vergeet je niet aan te melden bij www.qrz.com

Helpt veel bij werken van DX.

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Toontje » 01 okt 2013, 08:25

@Ger: jij had toch zaterdag wel de brief ontvangen dat je geslaagd was? En toch nog geen mail? Heb je nog geprobeerd in te loggen bij het AT? Bij mij ging dat direct nadat ik de mail had gekregen.

@19RE000: Bedankt! En zal ik doen, maar eerst even lokaal een beetje spelen. En ik moet nog een HF antenne maken......
Heb zojuist m'n eerste QSO gemaakt op de PI3NOS :D
Toontje
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor MikeBravo » 01 okt 2013, 15:54

Niet toevallig PI2NOS 430.125 ?

Ik hoorde gisteravond op de achtergrond wel een station die net geslaagd was.
MikeBravo
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 okt 2013, 17:06

Hoi Toon,

Gefeliciteerd.. :-) Dus je hebt je eerste verbinding op V/UHF gemaakt.. :-)
Prachtig.. :-D
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1986
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Ger » 01 okt 2013, 17:55

Nee Toon nog steeds geen mail en een andere mij bekende amateur die ook examen gedaan heeft ook nog niet, beiden novice. Maar ik heb vanmiddag gewoon geprobeerd om in te loggen bij het AT en dat ging en die andere amateur kon ook registreren. Blijkbaar zijn ze ons vergeten te mailen of zo. Dus sinds vanmiddag geregistreerd als PD1EVP :D . Ik had nog wat moeite met het registreren van de antenne coordinaten, het plattegrondje wilde niet laden, maar via een kleine omweg ook gelukt. Ik heb nog geen buitenantennes, alleen een A99 voor 11 meter. Maar die zal er uiteraard wel komen, al wordt dat op zich ook nog een probleem gezien ik in een flat woon en de antenne op balkon kwijt moet, wel op behoorlijke hoogte en de bovenste etage. En die vertical antennes schijnen niet zo'n succes te zijn heb ik hier en daar gelezen, maar ik heb weinig andere keuzes vrees ik.
Ik zat ook te kijken naar de Yaesu FT-950 (is nog hier en daar verkrijgbaar) maar het wordt denk ik de FT-897D. Daar zit ook VHF en UHF op, dus alles in 1 apparaat. Ook een stukje kleiner en daardoor makkelijker mee te nemen :D .
Laatst bijgewerkt door Ger op 01 okt 2013, 18:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Ger
 

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 okt 2013, 18:05

Ger, die antron kun je gebruiken op 10, 12, en misschien ook nog op 15 meter..
(Ik weet niet waar een novice uit mag komen overigens, hou me ten goede)...
Ik weet niet hoe die antron er van binnen uitziet, maar de meeste GPA's (die van aluminium) zijn vrij gemakkelijk om
te bouwen naar "all band" antenne...
Sloop de spoel er uit, en vervang deze voor een 1:9 unun...
Je kunt dan met een antennetuner alle banden werken van 160m tot 6m...

Je kunt ook iets met een draadantenne doen...
Zorg dat je een lange draad uithangt, en dan een ander metaal gebruiken als tegen capaciteit (ballustrade?)..
Neem een oude transformator, en wikkel daar het koper van af... Is een heel dun draadje, bijna niet zichtbaar met het oog,
en je kunt er met gemak 25W op zetten (100W moet ook lukken)...
Knapt het draadje een keer? Je hebt nog kilometers genoeg op die oude trafo zitten... ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1986
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Haal je N-licentie

Berichtdoor Ger » 01 okt 2013, 18:38

Ja dat kwam ik ook ergens tegen om een 27MHz antenne om te bouwen op die manier. En met de A99 kan ik inderdaad wel op de 10 meter. Het balkon is ongeveer 7 meter lang, dus zat al te verzinnen of ik daar iets van een draad kwijt kan. Maar voor de 20 meter band heb je dan toch al 10 meter nodig voor een draadantenne (halve golf dipool) of zie ik dat verkeerd? En die draad hangt dan ook niet vrij boven het dak en vlak bij de metalen ballustrade wat ook niet echt positief is. Op het dak mag je niet komen en zelfs de antennes op balkon zijn officieel niet toegestaan, maar over die A99 heb ik er nooit iets over gehoord gelukkig. En de verticale antenne moet wel tegen flink wat storm kunnen want het kan op deze hoogte soms flink tekeer gaan en dan heb ik het nog niet over de kans op blikseminslag, want de vorige A99 is een jaar of 10 geleden eens mooi doormidden gegaan bij een storm :( Bedankt voor de tips in ieder geval. En met novice mag je op een gedeelte van de 40 en 20 meter band, daarnaast de 10 en 2 meter en 70cm.
Ger
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten