! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Supervlieg. » 16 apr 2019, 18:59

Zijn er ook op de HF-banden ( 80, 40, 30, 20, 17, 15, 12 en 10-meter banden ) veel storingen ( QRM ) zoals op de 27 mhz veel storingen ( QRM ) ontvangt van de opkomende nieuwe elektronica apparaten en van de nieuwe elektrische draadloze apparaten?


Want het is bijna niet meer mogelijk om op de CB-banden ( 26.965 mhz tot 27.405 mhz ) andere cb station te kunnen ontvangen wegens Signaal 5 a Signaal 7 van ORM die mijn cb bakkie ontvangst krijgt van alle storingsbronnen zoals van elektronica apparaten en elektrische draadloze apparaten!
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! storingsbronnen op HF-banden en CB-banden?

Berichtdoor 19RE000 » 16 apr 2019, 19:11

27mhzband schreef:Zijn er ook op de HF-banden ( 80, 40, 30, 20, 17, 15, 12 en 10-meter banden ) veel storingen ( QRM ) zoals op de 27 mhz veel storingen ( QRM ) ontvangt van de opkomen nieuwe elektronica apparaten en van de nieuwe elektrische draadloze apparaten?


Want het is bijna niet meer mogelijk om op de CB-banden ( 26.965 mhz tot 27.405 mhz ) andere cb station te kunnen ontvangen wegens Signaal 5 a Signaal 7 van ORM die mijn cb bakkie ontvangst krijgt van alle storingsbronnen zoals van elektronica apparaten en elektrische draadloze apparaten!


QRM komt op de hele Kortegolf voor.
Amateurbanden zijn internationaal beschermd maar ondanks dat zijn er toch stoorsignalen te horen.

Verschil is dat juist 27 MHz vrijgemaakt is om hoogfrequent storing te veroorzaken door alle soorten van elektronische schakelingen zoals b.v. Plasma snijders, lasapparaten etc.
Deze draaien met Kilowatts.

Daarnaast gebruik jij een vertikale antenne en die staan bekend om het oppikken van stoorsignalen.
Welke frequentie je ook gebruikt de antenne moet gemiddeld zo hoog en vrij mogelijk en ver van gebouwen staan.
Een horizontale maakt ook dat je veel minder storing ontvangt.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Wimpie » 16 apr 2019, 19:39

Veel PLC kastjes (Internet naar boven via het lichtnet) zijn genotched voor de amateurbanden. Dat kun je testen door met een ontvanger langzaam te draaien van pakweg 27.900....28.100 MHz. Als je in de CB band dan last hebt van PLC, zal vlak onder de 10 m band (dus vlak onder 28.000 MHz) de storing minder worden. Verandert het niet, dan is de kans groot dat andere storing dominant is, of dat je last hebt van een ongenotchte (wat een woord) PLC kassie. Als je met een bakkie luistert, kun je het beste op USB of LSB luisteren als je wilt zien dat storing meer of minder wordt.

De rest van de zooi maakt geen onderscheid tussen net buiten of net binnen een amateurband. Het wordt alleen maar erger, hier onder andere door recent geinstalleerde PV zonnepanelen en het is goed merkbaar op VHF (dus bijv 2 m band). Als het donker is, is de ruis véél minder.

Een horizontaal gepolariseerde antenne geeft minder storing. Maar.... de meeste CB'ers zitten verticaal, dus het gewenste signaal neemt ook fors af als je horizontaal gaat zitten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Supervlieg. » 17 apr 2019, 19:57

:D Bedankt 19RE000 en Wimpie voor de leuke en goede informatie tip.


Na het testen van jullie tip op USB of LSB te beluisteren zie ik dat de storing ( QRM ) meer dan signaal 2 is dan op de am en fm, zo erg is de storingsbronnen.
En het probleem is dat ik mijn basis antenne niet hoger kan plaatsen wegens wet/art voor het plaatsen van een buiten antenne...



Ik zal mij er bij neerleggen en wachten of er in de toekomst een elektronica apparatuur op de markt komt om die storingsbronnen te kunnen onderdrukken.


73
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Charles » 18 apr 2019, 14:07

27mhzband schreef:Ik zal mij er bij neerleggen en wachten of er in de toekomst een elektronica apparatuur op de markt komt om die storingsbronnen te kunnen onderdrukken.


73
Wachten is niet nodig, er zijn genoeg storingsonderdrukkers verkrijgbaar onder verschillende benamingen. Deze bijvoorbeeld.
Charles
 

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Wimpie » 18 apr 2019, 14:23

Over storingsonderdrukkers.

Probeer er eerst een te lenen voordat je koopt. Het kan bij charles wel werken, maar bij 27MHzband niet.

Ga niet af op een of ander youtube filmpje. Op heel veel plaatsen werken zulk soort dingen niet, en je moet er ook mee kunnen en willen werken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor 19JP072 » 22 apr 2019, 22:08

Op alle HF-banden is wel storing. In 2016 en 2017 heeft de VERON een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het ruisniveau in Nederland door op verschillende plaatsen in het land metingen te doen en die te vergelijken met metingen uit het verleden (jaren '60). Op de Dag van de Radioamateur in 2018 is een tipje van de sluier opgelicht (https://www.veron.nl/nieuws/presentatie ... ing-dvdra/). Toen liet men zien dat het ruisniveau flink is gestegen en veel hoger is dan was verwacht. Met dat onderzoek gaat de VERON ook naar de World Radio Conference en worden de cijfers bij het overleg met de overheid op tafel gelegd. Dat betekent niet meteen dat alle storing binnenkort weg is. Er komt helaas steeds meer storende apparatuur bij, waarbij ook steeds meer rommel via eigen import door consumenten (AliExpress...) die zelden aan Europese normen voldoet.

Toch is er een beetje hoop voor zowel de amateurs als 27Mc'ers. Ook Agentschap Telecom ziet problemen met toenemende rommel op alle banden (niet alleen HF). Een notoire stoorbron, zonnepanelen, wordt nu door Agentschap Telecom scherp in de gaten gehouden. Op meldingen van radioamateurs van storing door zonnepanelen doen, reageert Agentschap Telecom behoorlijk snel. Ook op LED verlichting wordt gehandhaaft. Ook omdat deze nu commerciële gebruikers stoort, bijvoorbeeld DAB+ en scheepvaartcommunicatie (ATIS). Helaas doet Agentschap Telecom niets met meldingen van storing op 27 MHz. Maar mocht dezelfde storing er bijvoorbeeld voor zorgen dat je geen DAB+ kunt ontvangen, je DVB-T onbruikbaar is, of de marifoon verstoord is, dan zijn ze er als de kippen bij.

V.w.b. storingsonderdrukkers, een X-phase, QRM eliminator of QRM killer; het zijn geen wondermiddelen. De resultaten verschillen sterk per situatie. Heb je veel verschillende storingsbronnen, dan is het resultaat minder dan als je één hardnekkige storingsbron hebt. Die kun je over het algemeen wel redelijk goed wegdraaien.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Supervlieg. » 23 apr 2019, 17:16

19JP072 schreef:Op alle HF-banden is wel storing. In 2016 en 2017 heeft de VERON een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het ruisniveau in Nederland door op verschillende plaatsen in het land metingen te doen en die te vergelijken met metingen uit het verleden (jaren '60). Op de Dag van de Radioamateur in 2018 is een tipje van de sluier opgelicht (https://www.veron.nl/nieuws/presentatie ... ing-dvdra/). Toen liet men zien dat het ruisniveau flink is gestegen en veel hoger is dan was verwacht. Met dat onderzoek gaat de VERON ook naar de World Radio Conference en worden de cijfers bij het overleg met de overheid op tafel gelegd. Dat betekent niet meteen dat alle storing binnenkort weg is. Er komt helaas steeds meer storende apparatuur bij, waarbij ook steeds meer rommel via eigen import door consumenten (AliExpress...) die zelden aan Europese normen voldoet.

Toch is er een beetje hoop voor zowel de amateurs als 27Mc'ers. Ook Agentschap Telecom ziet problemen met toenemende rommel op alle banden (niet alleen HF). Een notoire stoorbron, zonnepanelen, wordt nu door Agentschap Telecom scherp in de gaten gehouden. Op meldingen van radioamateurs van storing door zonnepanelen doen, reageert Agentschap Telecom behoorlijk snel. Ook op LED verlichting wordt gehandhaaft. Ook omdat deze nu commerciële gebruikers stoort, bijvoorbeeld DAB+ en scheepvaartcommunicatie (ATIS). Helaas doet Agentschap Telecom niets met meldingen van storing op 27 MHz. Maar mocht dezelfde storing er bijvoorbeeld voor zorgen dat je geen DAB+ kunt ontvangen, je DVB-T onbruikbaar is, of de marifoon verstoord is, dan zijn ze er als de kippen bij.

V.w.b. storingsonderdrukkers, een X-phase, QRM eliminator of QRM killer; het zijn geen wondermiddelen. De resultaten verschillen sterk per situatie. Heb je veel verschillende storingsbronnen, dan is het resultaat minder dan als je één hardnekkige storingsbron hebt. Die kun je over het algemeen wel redelijk goed wegdraaien.




Bedankt 19JP072 voor je reactie over het verleden en de toekomst van elektronica apparaten die storingsbronnen geven aan de radiozendamateurs en cb-amateurs hun radio's.

:D Bedankt 19JP072 voor deze informatie. Helaas doet Agentschap Telecom niets met meldingen van storing op 27 MHz.
Ik heb regelmatige gedachte en nog een tip gekregen hierop cb forum om eens een brief of mail te zenden naar de BIPT ( Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie ) in België over moderne elektronica apparaten die storingsbronnen zijn geworden voor de 27 mhz band ( 26.965 mhz- 27.405 mhz )... En nu ben ik heel blij dat ik geen brief of mail naar BIPT...
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

! Einde ontvangst HF-banden wegens digitale meter in België?

Berichtdoor Supervlieg. » 23 apr 2019, 17:37

We leven steeds meer in een digitale wereld en vanaf 2019 worden de eerste digitale meters geplaatst en dit binnen 15 jaar "moeten" alle klassieke aardgas- en elektriciteitsmeters, de zogenaamde Ferrarismeters, vervangen worden door nieuwe digitale meters in vlaanderen België. Wij kunnen in Vlaanderen de digitale meter niet weigeren!

Ik denk persoonlijk dat het in 2035 gedaan is met de cb-amateur en de radiozendamateur om nog een analoog signaalontvangst ( tegen station ) op de HF-banden te kunnen ontvangen in heel Vlaanderen? En dit door de digitale klassieke aardgas- en elektriciteitsmeters die misschien storing kunnen geven aan de cb radio en aan de radio van de radiozendamateur!
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! Einde ontvangst HF-banden wegens digitale meter in Bel

Berichtdoor 19RE000 » 23 apr 2019, 18:24

27mhzband schreef:We leven steeds meer in een digitale wereld en vanaf 2019 worden de eerste digitale meters geplaatst en dit binnen 15 jaar "moeten" alle klassieke aardgas- en elektriciteitsmeters, de zogenaamde Ferrarismeters, vervangen worden door nieuwe digitale meters in vlaanderen België. Wij kunnen in Vlaanderen de digitale meter niet weigeren!

Ik denk persoonlijk dat het in 2035 gedaan is met de cb-amateur en de radiozendamateur om nog een analoog signaalontvangst ( tegen station ) op de HF-banden te kunnen ontvangen in heel Vlaanderen? En dit door de digitale klassieke aardgas- en elektriciteitsmeters die misschien storing kunnen geven aan de cb radio en aan de radio van de radiozendamateur!


Waar haal jij dit vandaan?
Waarom zouden digitale meters storen?
Op welke frequentie versturen ze dan, volgens jou, informatie aan de netbeheerders?
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Thijs » 24 apr 2019, 01:21

Die zit hier al jaren in de meterkast en geen probleem
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: ! Einde ontvangst HF-banden wegens digitale meter in Bel

Berichtdoor 19RE000 » 25 apr 2019, 18:28

19RE000 schreef:
27mhzband schreef:We leven steeds meer in een digitale wereld en vanaf 2019 worden de eerste digitale meters geplaatst en dit binnen 15 jaar "moeten" alle klassieke aardgas- en elektriciteitsmeters, de zogenaamde Ferrarismeters, vervangen worden door nieuwe digitale meters in vlaanderen België. Wij kunnen in Vlaanderen de digitale meter niet weigeren!

Ik denk persoonlijk dat het in 2035 gedaan is met de cb-amateur en de radiozendamateur om nog een analoog signaalontvangst ( tegen station ) op de HF-banden te kunnen ontvangen in heel Vlaanderen? En dit door de digitale klassieke aardgas- en elektriciteitsmeters die misschien storing kunnen geven aan de cb radio en aan de radio van de radiozendamateur!


Waar haal jij dit vandaan?
Waarom zouden digitale meters storen?
Op welke frequentie versturen ze dan, volgens jou, informatie aan de netbeheerders?


Ik zit nog steeds te wachten op je antwoord waar jij de storing vandaan haalt van de nieuwe Digitale Meters.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Supervlieg. » 25 apr 2019, 19:48

Thijs schreef:Die zit hier al jaren in de meterkast en geen probleem



Bedankt Thijs voor de geruststelling... en werden die meterkast van Nederland buiten de EU gebouwd?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Thijs » 25 apr 2019, 20:07

geen idee maar het zal vast in azië geproduceerd zijn.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: ! Einde ontvangst HF-banden wegens digitale meter in Bel

Berichtdoor Supervlieg. » 25 apr 2019, 20:19

19RE000 schreef:
19RE000 schreef:
Waar haal jij dit vandaan?
Waarom zouden digitale meters storen?
Op welke frequentie versturen ze dan, volgens jou, informatie aan de netbeheerders?

Ik zit nog steeds te wachten op je antwoord waar jij de storing vandaan haalt van de nieuwe Digitale Meters.




Mijn excuses daarvoor en je moet wachten op mijn antwoord tot in het jaar 2035 over misschien digitale meterkast storingsbron voor CB radio en radio van de radiozendamateur.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Volgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten