Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor Wimpie » 11 nov 2019, 11:59

@Rene:
Het ging even om verbindingen naar de maan (in plaats van via de maan). Het link-budget komt in het geval van "naar" veel gunstiger uit.

Voor via de maan heb je inderdaad grote antennes nodig (zoals in jouw voorbeelden), of heel veel kleintjes....
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 11 nov 2019, 14:48

Merci Rene voor je informatie reactie over de maan... En nu weet ik ook hoe de communicatie vanuit de maan naar de aarde en omgekeerd in zijn werking gaat :D .

Merci Wimpie :wink: .
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor 19-DT-170 » 11 nov 2019, 19:13

Rene schreef:Voor verbindingen via de maan ben je toch wel wat meer nodig dan 25 watt in een antenne die slechts 13db doet..
FM word al erg lastig omdat de signalen heel erg zwak zijn , vaak ver beneden ruisniveau.
Met 100 watt in een 13db antenne kun je al verbindingen maken via de maan met stations die een veel grotere antenne hebben en dan denk ik aan KB8RQ en RN6BN.
Laatst genoemde heeft 64 (!) gestackte yagi's beschikbaar..

Je gaat nu uit van Moonbounce Rene. Er gaat veel energie verloren op de oppervlakte van de maan, daarnaast moet je de afstand twee keer overbruggen.
Als je tegenstation op de maan zit, dan heb je enkel pad verliezen waar je rekening mee moet houden.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Vorige

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten