Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 18 dec 2021, 23:36

Ik was van de week weer eens langs gegaan bij een inboedelhal en zag daar een stoffige maar heel mooie oude zendbak staan.
Het is een Shinwa SS 747, 23 kanalen AM/SSB basisstation. Prachtig retro met veel chroom, nep houten kast en lichtblauw front. Mee naar huis genomen en vandaag schoongemaakt. Een paar krassen op het nep hout maar voor de rest vrijwel onbeschadigd. Achterop stond December 1972 als bouwjaar, ECHT een oudje.
Op het net gelezen dat deze ook als Robyn SS 747 werd verkocht. De originele mike zit er bij, alleen geen netsnoer. Van binnen netjes en op het eerste gezicht niet in gerommeld. Ik wil graag eens kijken of deze bak nog werkt en/of deze een beetje of frequentie staat. Er zit geen PLL in, maar 14 kristallen (met elk een trimmer) op een kleine PCB, en nog een paar op de grote PCB. De aansluiting voor het netsnoer is geen gewone stekker, is een 8-polige "Source" aansluiting waar gecombineerd 13,8V èn 230V? in loopt. Verschillende snoeren voor mobiel of basis gebruik? Er lopen 7 draden het toestel in vanaf deze aansluiting, het wordt een heel gepuzzel wat nu wat is. Een zwarte is massa/kast, maar een rode draad uit deze stekker ook? Heeft iemand van jullie ooit zo`n stekker meegemaakt op een dergelijke zendbak (of heeft er toevallig één), of weet hoe het schema van deze aansluiting is? :?
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor jcva » 19 dec 2021, 00:16

1 connector waar 13.8V en 230V in loopt zou kunnen, tegenwoordig zal je het niet meer tegen komen maar vroeger deed men het anders.
Yaesu bijvoorbeeld gebruikte bij set A een connector voor 13.8V en bij set B voor 230V.
Je zal bij aansluiten net de verkeerde kabel pakken.

Is het in jouw geval een ronde connector?
M.b.t. de aansluitingen, er is mogelijk niet heel veel te vinden op het internet dus het wordt uitzoeken/ uitmeten.
230V moet te vinden zijn, die aansluitingen zullen naar een transformator lopen.
13.8V is vaak ook wel te herleiden.
Maar het geeft wat uitzoekwerk.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 19 dec 2021, 11:43

Het is een rechthoekige connector, beetje het formaat van een Euro stekker voor 230V. de contacten lopen van boven naar beneden twee-aan-twee (Denk aan Lego bouwsteen :-))
Twee witte draden, (die niet naast elkaar zitten) gaan naar de grote transformator, die is ws voor de 220V. Er hangt nog een trafo aan de achterzijdeplaat, wat die voor functie heeft? Ik ga vandaag eens uitgebreid meten en proberen schematisch te tekenen waar alles naartoe gaat, misschien kom ik er zo uit.
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor Snof » 19 dec 2021, 15:27

Je kunt ook een paar duidelijke foto's plaatsen, misschien dat je dan meer reacties krijgt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 19 dec 2021, 18:57

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor jcva » 19 dec 2021, 21:34

Die kleine trafo is mogelijk de modulatietrafo voor de AM modulatie. Maar op basis van deze foto's niet met zekerheid te zeggen. Er zit naast een relais nog een trafo.

Maar verder wel een leuk apparaat, benieuwd of hij nog werkt.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor Delta-Xray » 20 dec 2021, 23:17

Meet tussen de stekker ingang en de zekeringhouder, die laatste is 220 volt.
Zo kun je herleiden wat de 220 aansluiting is.
Delta-Xray
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 17 sep 2010, 16:09

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor Ernst » 21 dec 2021, 01:17

zit een type plaatje achterop de radio
daar is veel info af te lezen alleen de foto is niet duidelijk
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 22 dec 2021, 21:48

De twee witte draden gaan naar de trafo, van de trafo 20V naar de onderkant van het toestel waar een voedingsprintje zit met gelijkrichterblokjes die ik nog nooit gezien heb. alles meet goed door, maar 220V is natuurlijk een beetje vervelend om aan vast te plakken met proberen, dus eerst maar de 13,8V kant nagelopen. Op gegeven moment had ik met de meetpennen direct op mijn 13,8V netvoeding een lampje PA wat ging branden. Stond knop op PA. Nog een keertje op ANL gezet (en meteen zwart plastic plaatje van deze knop spontaan losliet :D ) en toestel ging aan, yesss! Ik had een 4-pins computervoedings kabel liggen waarbij de contacten leken te passen. Snoer eraan gesoldeerd en aangesloten. Hij werkt redelijk goed, schakelaars wat krakerig, pots kraakvrij! ongeveer 4 wat AM (Zetagi, dus niet erg nauwkeurig) op de meter, modulatie goed, ontvangst redelijk goed op AM. SSB niet echt idee, heb geen SSB toestel. Zend wel op SSB met ong 10 Zetagi Wats (hoor heel hoog (oude televisie) piepje met zenden van SSB, komt van een mini-trafo naast het relais, spoel die oscilleert?)) Beetje stugge meter. Frequenties van alle kanalen redelijk goed, grootste afwijking 300Hz, maar met clarifier prima te corrigeren. Bij loslaten van de mike een flinke plop/kraak, ligt niet aan de mike. Soms wat hardere skip, dan weer zacht, kan pots zijn? Nu dat ik weet dat hij werkt wil ik hem eens na laten kijken door iemand die ervaring heeft met dit soort antieke zendbakken, weet iemand van jullie iemand?

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RetroBakkie1981 op 22 dec 2021, 22:47, in totaal 1 keer bewerkt.
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: Shinwa SS 747 23 kanalen AM SSB basisbak

Berichtdoor jcva » 22 dec 2021, 22:20

Ik weet niet of je Facebook hebt maar er is een groep 27 mc reparatie en hobby.
Daar kom je Jakob en Simon tegen die veel repareren, wellicht kun je het hun vragen, begrijp van veel mensen dat ze netjes werken tegen nette prijzen.
Ik zelf repareer ook wel eens wat maar doorgaans alleen voor mijzelf.
Als ik je zo hoor dan is er een schoonmaak actie nodig en wellicht wat afregeling en lijkt er in 1e instantie niks defect.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten