Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Mike Delta » 15 sep 2020, 21:42

Ik zat met een mobiele antenne wilson little will buiten geprobeerd rond de 6 meter hoog deed ik zon 20 km (getest, misschien meer). Best redelijk kwa ontvangst en zenden

Met de basis antenne sirio megarange 827 op 6 meter doe ik zon 80/100 km weg en kwa ontvangst ook stukken beter.

You decide.
Mike Delta
Doorzetter
Doorzetter

Berichtdoor Wimpie » 15 sep 2020, 22:47

@Mike Delta:
En, stonden die antennes op gelijke tophoogte?

Ik heb best aardige spullen gehad (ook een voorganger van die Sirio van jou die geen blijver was), maar die 80/100 km gingen alleen als er tropo was (en dat was er niet echt vaak). Als dat er was, kwam ik vanaf de dijk (Bethune polder) met mijn mobielspriet (1.7 m lang, dus geen Little Wil) ook boven 50 km. Natuurlijk niet met 0.5 W.

Ik vermoed dat dit vanaf de basis met geen mogelijkheid meer lukt op CB, vanwege dat ik tussen S5 en S9 storing heb staan (afhankelijk van PLC gebruik in de buurt).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak

Berichtdoor Snof » 19 sep 2020, 11:39

80-100 km lukt mij alleen met de buiten antenne op 12 meter spoel hoogte die mooi vrij staat, moet er wel wat vermogen achter staan want met 4 watt kun je dat vergeten.

20 km met de Wilson 1000 die op zolder staat lukt met 100 watt redelijk, met de inverted v die op zolder hangt gaat het veel beter en is de ontvangst ook 2 s punten beter als op de Wilson 1000.

Dus misschien is het voor jeanken mogelijk om een inverted v te maken en deze op te hangen want dan heb je toch een 1/2 golf antenne die best goed werkt en niet opvalt....plus hij kost bijna niets om te maken.
Snof
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen

Vorige

Keer terug naar Antennes