SWR draaddipool

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re:

Berichtdoor Wintertje » 20 apr 2007, 10:01

19DT2120 schreef:Ik heb hier een draaddipooltje hangen en een horizontaal afgespannen 1 el quad voor de 11m .Misschien komt er er nog een ringo bij op een buisje in de tuin.De ringo heb ik hier nog nieuw in de doos liggen :)


Ik heb ook een draadje hangen als inverted V, zoals je in mijn post bij antennes (Doubel Bazooka) kunt zien. Ik heb gister geprobeerd om de antenne horizontaal te hangen, maar kreeg de SWR niet onder de 1 op 2! Maakt het misschien uit welk been aan mijn mastje hangt? Ik snap er niets van. In de achtertuin op 1,50 meter hoogte liep ie bijna overal 1 op 1...

De plaatsing van mijn antenne is momenteel verre van ideaal.


Heb je misschien een tip?

Alvast bedankt.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor Tincu » 03 mei 2007, 21:58

Ik heb je vraag even gesplit zodat het niet ondersneeuwt in het Basis Antenne topic.
Tincu
 

Re:

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 03 mei 2007, 22:07

Wintertje schreef:
19DT2120 schreef:Ik heb hier een draaddipooltje hangen en een horizontaal afgespannen 1 el quad voor de 11m .Misschien komt er er nog een ringo bij op een buisje in de tuin.De ringo heb ik hier nog nieuw in de doos liggen :)


Ik heb ook een draadje hangen als inverted V, zoals je in mijn post bij antennes (Doubel Bazooka) kunt zien. Ik heb gister geprobeerd om de antenne horizontaal te hangen, maar kreeg de SWR niet onder de 1 op 2! Maakt het misschien uit welk been aan mijn mastje hangt? Ik snap er niets van. In de achtertuin op 1,50 meter hoogte liep ie bijna overal 1 op 1...

De plaatsing van mijn antenne is momenteel verre van ideaal.


Heb je misschien een tip?

Alvast bedankt.
Uh kun je een foto plaatsen :?:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor Wintertje » 04 mei 2007, 10:01

Frank, in mijn post Double Bazooka is binnen heb ik een foto geplaatst. Die kun je aanklikken om te vergroten.

[Edit: Linkje naar post geplaatst - Tincu]
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 04 mei 2007, 21:46

Ok, gezien. Het kan inderdaad van invloed zijn als je de \"hete\" kant aan het mastje hebt . Zorg ervoor dat je dipool niet te dicht bij de mast komt. Op de foto heb ik gezien dat je maar een klein mastje hebt als deze van metaal is vervang hem eens voor kunstof mast of van b.v. pvc fiberglas (zonder koolstof) hout ect, deze hebben geen invloed op je swr :wink:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor Wintertje » 05 mei 2007, 10:15

Het vreemde is dat de balun nu in het mastje zit en de antennekabel hierdoor mooi aan de onderkant van het mastje eruit komt. De SWR staat nu bijna overal 1:1! Ik denk dat daarom het vervangen van mijn stalen mast geen nut heeft.

Toen ik hem horizontaal ophing had ik aan beide 'benen' een stuk nylon draad geknoopt en ergens aan vastgemaakt. Hij hing mooi strak en horizontaal maar de SWR was 1:2,5! Bijna in het rood dus...

De draden(benen) die uit de balun komen zijn wel voorzien van een rood (+) en zwart (-) plakbandje. Ik neem aan dat hiermee + en - bedoeld word.

Goochelen met antennes blijft op deze manier wel leuk.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 05 mei 2007, 21:19

:idea: Heb je hem toen ook opnieuw afgesteld nadat je hem horizontaal hebt gehangen :?: . Met de rode/zwarte draad willen ze denk ik de \"hete en koude\" kant (kern/mantel v/d coax) aanduiden.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor Wintertje » 10 mei 2007, 15:17

19-AT-068 Frank schreef::idea: Heb je hem toen ook opnieuw afgesteld nadat je hem horizontaal hebt gehangen :?: . Met de rode/zwarte draad willen ze denk ik de "hete en koude" kant (kern/mantel v/d coax) aanduiden.


Antenne hoeft niet opnieuw afgesteld te worden.
De SRW horizontaal kan iets verschillen van Inverted V, maar niet van 1:1 naar 1:2,5!
Als het droog is haal ik hem naar beneden en span hem eens horizontaal in de straat voor mijn huis. Kijken of hij het dan wel doet...
Vriendje van mij heeft hem tussen 2 schoorstenen gespannen, wat ook niet optimaal zou zijn, maar bij hem staat hij perfect 1:1 en werkt hij als een tierelier.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor Wintertje » 15 mei 2007, 11:31

Gisteren mijn antenne eens horizontaal in de straat voor mijn huis opgehangen tussen een lantarenpaal en regenpijp. Nadat ik de benen aan beide kanten met 10cm had ingekort liep ie zeker op 120 kanalen bijna 1:1!

Hierna heb ik hem aan mijn antennemastje met een tie-rap vastgemaakt en de andere kant aan het huis van de buurman.

De SWR is nu op de MARC kanalen 1:1,5 en op de triple 5 op ssb 1:1,8 BALEN dus!!!

Hij hangt nu hoger, maar niet meer zo mooi vrij als in de straat.
Boven een dakterras en dichtbij het pannendak van mijn buurman.

Iemand nog tips? Afstellen van de antenne heeft geen nut meer.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 15 mei 2007, 21:45

Ik denk dat je hem toch anders moet op hangen als ik je verhaal zo lees . Er moet iets zijn waardoor je swr op die plek kl... is .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor Wintertje » 15 mei 2007, 21:51

19-AT-068 Frank schreef:Ik denk dat je hem toch anders moet op hangen als ik je verhaal zo lees . Er moet iets zijn waardoor je swr op die plek kl... is .


Ik heb geen andere mogelijkheid, behalve aan de ACHTERKANT van mijn huis. Dan hangt hij dus nog meer ingebouwd.
Ik word gek!
Buitenlanders komen nu wel knalhard binnen op de triple 5....
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron