Welke antenne moet ik gebruiken?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welke antenne moet ik gebruiken?

Berichtdoor DenTukker » 14 mei 2018, 16:54

Dag Allemaal,

Ik ben nieuw hier, en ik ben nieuw in deze hobby. Ik heb op zolder nog een oude 27mc bakkie gevonden.
Ik heb alles aangesloten alleen vraag ik mij af of alles wel goed zit. Ik heb het volgende;
*Team TRS 404 bakkie
*SWR Meter MODEL 420
*Auto antenne.

Ik wil graag de opstelling hebben bij mij op zolder. Nu heb ik de SWR meter goed afgesteld maar krijg helaas niemand te pakken. Nu moet ik wel zeggen dat de antenne gemonteerd is op een ijzeren plaat en die staat bij mij op zolder ( deze staat dus niet buitenshuis ). Mijn vraag is welke antenne kan ik het beste gebruiken, en hoe kan ik die het beste ergens monteren. Kan ik bijvoorbeeld ook een Wilson little wil monteren aan de dakkapel? Of voor het raam op de vensterbank ( heeft dat net zoveel effect als buitenshuis? ) Ik stel maar wat vragen want ik ben er nog niet heel bekend in. Het komt er wel op neer dat ik zeker geen grote antenne wil. Als het kan wil ik het liefste een antenne binnen hebben maar mocht dat zeker niet willen zou een kleine antenne aan de dakkapel ook kunnen. En hoe dan te monteren op het kunststof? Alvast bedankt voor de reacties
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Welke antenne moet ik gebruiken?

Berichtdoor Villa » 31 okt 2018, 22:28

Hoi den Tukker,

Het is natuurlijk zo hoe hoger en vrijer de antenne staat hoe beter je signalen intvangt en kunt uitzenden.
Als je een antenne binnenshuis situeert dan zullen de muren etcetera die signalen tegenhouden en zul je geen grote afstand kunnen overbruggen met zowel ontvangen als zenden.

Groetjes
--------------------------------
Afbeelding
--------------------------------
27mc is nostalgie
Locatie : Westland
--------------------------------
Groet, Andres
Avatar gebruiker
Villa
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 29 okt 2018, 03:36

Re: Welke antenne moet ik gebruiken?

Berichtdoor jcva » 31 okt 2018, 23:59

Een antenne voor op een auto heeft altijd ground nodig, als hij op een auto staat is dat dus het metaal van de auto (er van uitgaand dat je hem op een reguliere auto zet)
Zonder ground werkt het dus niet, een auto antenne tegen een kunststof dakkapel zetten werkt dus ook niet.
Wat wel kan is die antenne op een metalen plaat zetten en het geheel op het platte dak van het dakkapel zetten.
Wat rubber er onder zodat het metaal de dakbedekking niet raakt en je moet zorgen dat de antennevoet en connector droog (waterdicht) blijven, deze zijn gemaakt voor in de auto en niet voor buiten.
Een beetje gewicht op die plaat zodat hij niet wegwaait (dat kan met een paar tegels) En waar je ook rekening mee moet houden dat gewone metaalplaat roest dus je moet het behandelen tegen roest, of je moet een aluminium plaat nemen.
Dat valt bijna niet op. Werkt stukken beter dan een antenne binnenshuis. Werkt alleen veel slechter dan een reguliere basisantenne maar die zijn ook veel langer.

Een draadantenne (endfed oid) is mogelijk ook nog een optie.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Welke antenne moet ik gebruiken?

Berichtdoor Villa » 04 nov 2018, 07:58

@ jcva
Goede duidelijke uitleg.
--------------------------------
Afbeelding
--------------------------------
27mc is nostalgie
Locatie : Westland
--------------------------------
Groet, Andres
Avatar gebruiker
Villa
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 29 okt 2018, 03:36


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten