Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jul 2019, 08:07

Wimpie schreef:@Bas:
Ik ga er inhoudelijk niet (meer) op reageren vanwege dat het wellcht water naar de zee dragen is.

Dat is precies mijn stelling.
Het is alleen jammer dat er misschien anderen zijn die niet zoveel met de materie bezig zijn,
en dit forum gebruiken om kennis op te doen, de hersenspinsels van Bas geloven.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb-band » 07 jul 2019, 08:37

Bas schreef: Wel dat is ook simpel, omdat de impedantie dan veel te hoog gaat zijn..

Wat wil je hiermee bedoelen dat de impedantie... Is het mogelijk om wat meer uitleg hierover te geven, hoe, wat en waarom?
Die impedantie..., is dat alleen voor het zenden of alleen voor de ontvangen?

Bas schreef: Je kan perfect een antenne maken van 2x11m, qua afstraling gaat die prima werken, maar de afstand tussen 50 Ohm en wat de impedantie is gaat enorm hoog zijn.
Is het dan zinvol? Niet echt, de beste antenne is nog steeds 2 poten van 1/4e golf, of te wel 2,75meter op 11m.
Werkt een GPA beter dan een GP....als ik eerlijk moet zijn...NEEN. .


U zeg dat je perfect een antenne kan maken. En ik lees dat u heel veel ervaring heeft in cb antenne zelf bouwen.
Daarom deze vraag. Kan je een verticale cb basis antenne ( 11 meter lang ) uit een aluminium telescopische antennemast maken voor alleen de 11 meter band om te zenden en te ontvangen? En welke elektronica onderdelen heb ik hiervoor nodig?
Want je kunt aluminium telescopische antennemast kopen van 11.40 meter lang en 65 mm naar 35 mm dik !


Bas schreef: De beste antennes zijn over het algemeen de simpele dipolen, op 11m 2x 2,75m, werkt beter dan al het andere.

Waarom zijn die dan beter dan de verticale cb basis antenne?
In het ontvangst?
in het zenden?
Voor de DX op de 11 meter band?




:oops: Mijn excuses Bas voor mijn vragenlijst !
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb1gwn » 12 jul 2019, 09:32

Voor 27mc is RG58 en RG213 prima kabel. De verliezen zul je niet gaan merken tegen over een betere kabel.
RG58 is prima voor kortere afstanden en RG213 voor wat langere.

Als een 27mc'er dus 2ehands een mooi stuk RG213 kan krijgen of kopen , gewoon doen.
Ga je nieuw kopen hangt het van je budget af.. Als je genoeg geld hebt kun je natuurlijk betere kabels kopen.
Verwacht echter niet dat je een s-puntje beter zend of ontvangt want dan kom je bedrogen uit.

SWR is een prima indicatie dat je antenne nog werkt. Neem bijvoorbeeld slecht contact tussen antenne delen.
Hierdoor zal de swr bewegen, plotseling hoog en dan weer laag. Of verandering in swr door water in je antenne...
Kortom prima indicatie !
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb-band » 13 jul 2019, 08:31

:oops: Heeft een SWR waarde bij het zenden op verschillende modulatie types am,fm,usb, en lsb ook invloed zoals bij het zenden op verschillende ( kanalen ) CB-frequentiebanden?


We zien altijd de buitenkant van een cb antenne om te onderhouden..., maar hoe ziet ( foto's ) een binnenkant van een cb basis antenne ( GPA ) eruit en wat voor onderdelen zitten er allemaal in om te kunnen zenden en ontvangen?
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 jul 2019, 12:21

Je moet je antenne afstemmen op de golflengte cb-band.
De modulatievorm maakt niet uit zolang je op dezelfde frequentie (golflengte) blijft.
de SWR blijft dus altijd hetzelfde op kanaal 40, of je nu in FM, AM, USB of LSB uitzend dat maakt niks uit.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb-band » 13 jul 2019, 13:06

19-DT-170 schreef:Je moet je antenne afstemmen op de golflengte cb-band.
De modulatievorm maakt niet uit zolang je op dezelfde frequentie (golflengte) blijft.
de SWR blijft dus altijd hetzelfde op kanaal 40, of je nu in FM, AM, USB of LSB uitzend dat maakt niks uit.



Oké. Dank je wel 19-DT-170.
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Erik » 13 jul 2019, 13:18

Naar mijn idee is het altijd verstandig je antenne 1 x per jaar van dichtbij te bekijken.
Omdat dat voor veel mensen niet echt handig is, kun je door regelmatig je swr te meten toch enigzins monitoren of je antenne nog doet wat hij moet doen.
Verder zul je bij verslechtering van de ontvangst ook vanzelf onderzoek gaan verrichten naar de oorzaken.
Stations waar je vaker mee praat, melden je ook echt wel als je er opeens slechter uit komt.

Verder nog een opmerking aan Bas.
Ik zie dat jij met interessante kreten komt, zoals versnellingsfactor van een coaxkabel.
Aansluitend ben ik gaan uitzoeken wat die kreet nou precies betekend.
En ik ben blij dat mijn RG213 nog steeds de betere kabel is voor de 27mc.
Bedankt voor jouw antwoorden, dit had ik anders nooit geweten.

Groet, Erik uit Zuid Nederstad
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor 19DT2120 » 13 jul 2019, 14:56

Versnellingsfactor is de google/letterlijke vertaling voor Velocity facktor !
Maar in het HAM/CB wereldje heb ik dat woord nog nooit gehoord en we spreken dan meestal gewoon over Velocity factor of verkortingsfactor !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud of vervangen...

Berichtdoor cb-band » 14 jul 2019, 10:54

Ik heb van jullie geleerd over cb antenne onderhouden...


1. Dat je nooit een cb antenne moet onderhouden en bijna nooit moet vervangen voor het zenden, maar alleen de SWR waarde bekijken wanneer je wil zenden om je eindtrap niet te verbranden van je cb bak.

2. Wil je alleen luisteren op de cb banden met een cb antenne, dan moet je een cb antenne nooit onderhouden en vervangen en zal nooit je eindtrap van je cb bakkie stuk gaan.



Dank je wel allemaal voor jullie informatie.
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb1gwn » 22 jul 2019, 14:44

Gewoon je verstand gebruiken en je antenne af en toe bekijken.
Mijn cb antennes staan gemiddeld 10 jaar of meer probleemloos.
De enige antennes waar ik problemen mee heb gehad zijn een venom 5/8 die na 1 week door een storm kapot ging.
Ik kende toen de truc met de grijze pvc pijp in de antenne nog niet. Anders was dit nooit gebeurt.
Ook een atron 99 ging kapot . Bovenste deel was kennelijk los gegaan en heeft het schroefdraad uit gelubberd.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Rene » 08 aug 2019, 17:27

Bas schreef:Wel vertel me dan exact wat er mis is. Ik leer graag bij.


Om hier ook even een duit in het zakje te doen..

Bas schreef:Ten tweede is RG213 en RG58 verschrikkelijk ouderwetse coax, bepaald niet goed te noemen daar de snelheidsfactor slechts 66% van de lichtsnelheid bedraagt, beter gebruik je Aircell7 of LM400 die een veel sneller en verliesarm dialectricum hebben, tot wel 88%!!
Waarom blijven mensen die oude troep gebruiken, ik snap het echt niet, er bestaat ondertussen veel betere coax en die is meestal zelfs goedkoper.


RG213 en RG58 zijn inderdaad ouderwetse kabels , maar voor de rest praat je weer eens poep.
De snelheidsfactor zoals je die noemt (66% voor RG213 en RG58) is NIET van invloed op de verliezen van genoemde coaxkabels..
De verkortingsfactor zoals dat eigenlijk heet verteld je aan de hand van een simpele rekensom hoelang de coax elektrisch gezien is ten opzichte van de mechanische lengte.

Fabrikanten geven ook altijd per 100m mechanische lengte de verliezen op bij bepaalde frequentie's

Aangezien de meeste cb'ers 1 coaxkabel naar hun antenne hebben lopen is de verkortingsfactor helemaal niet interessant.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Paula Bean » 10 aug 2019, 09:21

cb1gwn schreef:Ik kende toen de truc met de grijze pvc pijp in de antenne nog niet.


Vertel eens, wat is dat voor een truc? Doe je de antenne in een PVC pijp? Maakt dat voor de werking nog wat uit?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Ernst » 15 dec 2019, 18:12

Afbeelding :lol:


Fijne feestdagen allemaal
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten