OBLONG antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

OBLONG antenne

Berichtdoor 19RE000 » 11 jan 2020, 13:01

Ik kwam deze zelfbouw antenne tegen voor 6 of 10mtr.
https://ei7gl.blogspot.com/2020/01/oblo ... 0-mhz.html
Natuurlijk kunnen wij hem dan ook, zeer goedkoop, voor 11mtr bouwen.
Succes
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Wimpie » 11 jan 2020, 17:30

Het concept is mij bekend, maar ik wist niet dat het Oblong antenne heette (dus weer wat geleerd). V.w.b. stralingsdiagram lijkt het op een onderin gevoede quad, maar dan met meer gain!

Het ding straalt het meeste haaks op de loop (dus als je er doorheen kijkt). In het vlak van de loop heb je nauwelijks gain (kun je gebruiken om één enkele verre storingsbron te onderdrukken). De gain voor afmeting van ongeveer 0.14*lambda bij 0.42*lambda is best aardig: 5 dBi.

Het nadeel is wel dat de impedantie 25 Ohms is. Je hebt twee stukken 75 Ohms coax nodig, elektrisch een kwart golf lang, en parallel geschakeld. Je maakt dan een kwart golf transformator met 37 Ohm coax. De 25 Ohm komt dan aardig in de buurt van 50 Ohms.

Oh ja de polarisatie is horizontaal. Leuk voor DX, maar een lokale babbel met mensen die verticaal zitten, gaat hem net echt worden.

De mast waarop je hem bouwt, mag best van metaal of koolstofcomposiet zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Wimpie » 11 jan 2020, 23:50

@MOD:
Zou ik niet doen, tenzij je het leuk vind om de vogels in de lucht of de pieren in de grond op te warmen.

De OBLONG antenne straalt hebt beste haaks op de loop. Dus als je hem plat legt straalt deze antenne voornamelijk omhoog en naar beneden. Dat wat omhoog gaat verlaat de aarde.

Je kunt hem ook op zijn kant zetten, waarbij het voedingspunt dan op de korte zijkant komt te zitten/blijft. Hij straalt dan verticaal gepolariseerd met de meeste gain haaks op de antenne. Dit is voor als je met deze antenne stations wilt werken die met een verticale spriet of draad zitten. Ik vind de antenne dan niet handig, vanwege de voeding op de zijkant.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Wimpie » 12 jan 2020, 01:34

Wat jij hebt gesimuleerd, is iets anders. Het wijkt fors af van de 0.14*0.42 lambda^2. Je mag daarna zelf bepalen of je gekt bent.

Die 3D kleurenplaatjes zijn leuk, maar dan moet je er wel de kleur-gain relatie bij hebben (hoeveel gain is paars, en geel, etc). Een 2D plaatje geeft meer info.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Henry hpsd » 12 jan 2020, 08:49

Ook voor 27 Mhz :
http://dx-antennas.com/Loop.htm daar staat hij volgens mij ook (tis al weer even geleden hi, wist niet eens dat die site er nog was hi).

@ Wimpie, daar is hij dus 50 Ohm....kun je de impedantie match vergeten :-)

En andere varianten :
http://cb-antennas.com/?page_id=241
Deze antennes komen voort uit het werk van : YU7XL
http://www.qslnet.de/member1/yu7xl/my_oblong_models.htm
Die man moet een lintje hebben !
Hij heeft toen der tijd de beste "ontwerpen" gemaakt enorm veel werk verricht, er was toen (en wellicht nu nog ?_ echt niets beter qua maximale gain op versus boomlengte.....toch kreeg de antenne toen niet echt bekendheid bij het grote publiek.

ER zijn wel fabrikanten die deze antenne een "eigen benaming" geven met veel "poespas" erbij en geprofiteerd hebben van zijn werk. (zoals wel vaker hi).

De enkele "verticale" variant zoals door Rob omschreven, kreeg bekendheid dankzij DK7ZB. (met verticaal bedoel ik qua vorm niet qua polarisatie). https://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm
Althans....nadat hij deze antene op zijn site publiseerde (al weer jaren terug) zag je hem her en der vaker voorbij komen.

En ook deze antenne is wel vaker gemaakt voor CB, vooral door de "portabele" jongens die vanaf een eilandje of bergtop oid aan het DXen zijn. Ik denk als je google gebruikt je vast her en der nog wat aanvullingen tegenkomt.

En er zijn ook andere varianten (langer/ gevouwen etc).
Een voorbeeld:
Ooit de "vierfack-quadlong van DK7ZB" gebruikt, het idee was deze uit aluminium te maken en dan "vrijstaand" als "omnidirectional" voor monitoring... totaal zo'n 15 meter hoog en zo'n 1,5 meter breed.
Zoiets bijvoorbeeld: https://i.postimg.cc/7LXb2QYS/dubbel-oblong-dk7zb.png

Toch heeft de antenne nooit bij mij de "voorkeur" gehad....ja als het snel "makkelijk" moest...voor nood oid.
Vaak gebruikte ik liever een Bi-square oid.

Maar ehm...wel een hele leuke antenne om te maken als je weinig ervaring hebt en intresse !
Dit is makkelijk, en geeft zeker resultaat wat naar "meer" zal smaken !

73 Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Henry hpsd » 12 jan 2020, 12:11

Hallo !

Ja, dat klopt wat Wimpie zegt ....hij straalt "haaks" op de antenne .....zoals bij een dipool.
En ja Wimpie heeft gelijk met dat alleen kleuren niet zoveel zeggen, maar klopt ook dat je wel kunt zien dat daar de gain het "meeste" is (maar goed dat kun je ook zeggen door de omvang van het patroon hi). Je hebt er niet zoveel aan als er geen "referentie " bij zit.

Ja het klopt wat MOD zegt ....het is inderdaad zaak de straling zo laag mogelijk te hebben.

Wil je verticaal werken ....dan zet je hem inderdaad rechtop maar wel (als antenne) voor het grootste gedeelte horizontaal. Zeg maar in de vorm van een groot schoolbord.... niet eens een gek idee ! een verticale antenne met gain en wat richtingseffect !

hmm... die laatste zin van MOD volg ik niet helemaal......
Ik denk dat we allemaal het zelfde zegggen ?

Ik zet hem rechtop (lange kant omhoog ....korte kant horizontaal) en ik voed hem onderin dan is hij horizontaal.
Ik zet hem plat .....dus de lange kant van de antenne horizontaal en de korte kant van de antenne verticaal.....dan is hij verticaal.

Klopt allemaal toch ? of mis ik iets ?
FIjne zondag !!!!!! bah vieze regen....geen antenne weer :-)
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Wimpie » 12 jan 2020, 13:33

@Henry-HPSD, en HILSGBT natuurlijk:
Zoals je wellicht weet, kun je de impedantie beinvloeden door met de hoogte/breedte verhouding te rommelen. Jouw variant is wat breder waardoor je op 50 Ohm uitkomt.

Als je hem wat hoger en smaller maakt (zoals in mijn voorbeeld van 0.14*0.42 lambda^2), neemt je gain nog wat toe (naar zo'n 5 dBi), en de straling naar beneden en naar boven neemt behoorlijk af (uitgaande van opstelling overeind). Nadeel is dat je impedantie naar 25 Ohm gaat, maar daar kan ik oud mee worden. Een serieus nadeel kan zijn de bandbreedte, die neemt namelijk ook af.

Plat liggend is het geen goede keuze. Op zijn kant kant kan (het grote schoolbord, of moderne flat screen scherm/TV), maar dan zit het voedingspunt aan de zijkant, en dat is wel een dingetje. Je kan het voedingspunt wel weer aan de onderkant krijgen, maar dan moet je hem van boven doorknippen, en hij is dan knetterhoogohmig in het voedingspunt.

Ik heb zo'n constructie willen gebruiken voor veel hogere frequenties boven een ground plane. Maar na afwegen tegen ander opties heb ik het nooit gebouwd.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Wimpie » 12 jan 2020, 13:50

Mike-Oscar-Delta schreef:
Wimpie schreef:Die 3D kleurenplaatjes zijn leuk, maar dan moet je er wel de kleur-gain relatie bij hebben (hoeveel gain is paars, en geel


Laten we voor het gemak maar aannemen dat paars meer is dan blauw als we het over straling hebben :) Jij zegt dat de oblong loop haaks straalt dus als het eerste
plaatje en dan lijkt het mij zaaks die dikke paarse lob ietwat schuin naar den hemelen te richten. Wil je verticaal werken dan natuurlijk rechtop zoals zovaak gedaan met loops/quads etc..

De keuze voor skip en horizontaal is veel gemaakt en besproken en een draadje horizontaal straalt toch pak hem beet als het linker plaatje een slag gedraaid?


Ik zie nu nog steeds niet wat de plaatjes bijdragen (of afbouwen) aan mijn uitlating m.b.t. verwarmen van pieren en/of vogels in geval van plat liggend op zolder. Dit samen met wie er gek is (op antennes?).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Wimpie » 12 jan 2020, 22:29

@MOD:
De radiogolven die jij omhoog stuurt op 27 MHz, komen niet meer terug op aarde. Ik denk dat het heel weinig zin heeft om een Oblong plat op zolder te leggen. Je straalt daarheen waar je er niets aan hebt (mijn wormen- en vogelsverhaal), en je zult een bak storing vanuit huis krijgen. Een spriet buiten gaat het echt beter doen.

Als je golven steil omhoog wilt sturen, en ze terug wilt krijgen op aarde, houdt het bij 5..7 MHz wel op. Gedurende de nacht houdt het bij een MHz of 4 op (dus 80 m band gaat nog). Op de maan reflecteren kan ook, maar dan heb je wat andere spullen nodig.

Voor CB 27 MHz DX, heb je tijdens Es (sporadische E-laag) een lage opstralingshoek nodig. Gokje: Alles boven 20 degr elevatie vliegt door de Es laag heen en komt niet meer terug. Zo'n Oblong is daarvoor prima bruikbaar, maar wel buiten en hoog. Dat je dan lokaal niet lekker kunt werken (polarisatie zit dan verkeerd) is dan pech hebben.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor cb-belgië » 23 jan 2020, 11:27

Mike-Oscar-Delta schreef:Wat dacht je er van hem plat op zolder te hangen en kijken of er skip mee te werken is :-) Beetje uitproberen of de ene danwel de andere korte zijde wat lager moet hangen afhankelijk van de gewenste richting en wie weet.
Nu ik het zeg ga ik een dezer dagen de zolder op en een draadje spannen :D

Mike-Oscar-Delta, is je 'draadantenne' al geplaatst op je zolder?


Voor ons is het geen goed idee? Dakisolatie heeft aluminiumfolie... Dakisolatie verplicht 2020 België!
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor cb-belgië » 23 jan 2020, 12:31

Dankjewel voor je bericht Mike-Oscar-Delta.

Veel succes en plezier met je nieuwe zolder draadantenne.
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: OBLONG antenne

Berichtdoor Wimpie » 23 jan 2020, 22:48

@M-O-D:
Even kort door de bocht: dat plaatje is niet van toepassing. Discusseren op basis van een plaatje wat niet klopt, is niet zo informatief/effectief.

In het huidige zonneflux minimum, heb je hooguit propagatie via Es.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten