hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor peytr » 16 maart 2020, 02:14

Eigenlijk staat mijn hele vraag al in het subject: hoe zitten halve golf sprieten zoals de Venom GPA electrisch in elkaar? Ik kan me (nog nooit zo'n ding in het echt gezien) alleen voorstellen dat het een end fed dipool kan zijn maar dan moet ergens een klein trafootje zitten. Wie kan hier zijn licht over laten schijnen?

Bij voorbaat dank,

Peter
peytr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 maart 2020, 02:07

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor Wimpie » 16 maart 2020, 15:22

De alu sprieten met een U-gebogen strip voor 10/11 m band gebruiken een LC aanpassing om van 50 ohm naar pakweg 1 kOhm te gaan.

De U-gebogen strip en het onderstuk van de spriet vormen de capaciteit. De spoel kan echt bestaan uit draad gewikkeld om een stuk plastic, maar je hebt ook varianten waarbij de spoel als printspoor op een PCB zit.

De spoel zit meestal ook aan massa vast waarbij de antenne-ingang op een aftakking zit en er iets transformatorwerking is. De koppeling tussen de windingen is echter te laag om als transformator te functioneren. Die capaciteit tussen strip en pijp is echt nodig voor de goede werking.

Er zit geen ferriettransformator in zoals in de vele multiband "end-fed" ontwerpen.

Voor geregistreerd zendamateurs heb je wel multibandantennes in de vorm van een venom GPA, daar zit doorgaans wel een stuk ferriet in met draad eromheen.

De glasfiber halve golf antennes kunnen elektrisch anders in elkaar zitten (bijvoorbeeld in de vorm van een sleeve dipole, of dipool met choke in de voet).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor peytr » 16 maart 2020, 20:53

Dank voor je uitgebreide antwoord; duidelijk. Ik heb nog even rondgeneusd hoe ze dat precies in zetten maar helaas niet gevonden. Ik heb goeie ervaringen met zelfbouw end feds op HF en overweeg nu voor CB zo'n GPA neer te zetten. Wannneer ze dat wat je beschrijft een beetje netjes doen dan is het een prima antenne, lijkt me.

Groet,

Peter
peytr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 maart 2020, 02:07

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor Wimpie » 16 maart 2020, 22:41

Ik heb wat gevonden (met de hulp van Google):
https://pe4bas.blogspot.com/2014/12/wha ... 27-12.html
In een oude (begin jaren 80) van mij zat ook zo'n stuk PVC met draad, en in en nieuwere zat een rond PCB'tje met een gedrukte spoel (duidelijk niet voor QRO bedoeld).

Zo'n GPA is prima voor CB. als de kabel relatief kort is, is wellicht een stuk ferriet als mantelstroom filter handig. Het kan schelen in storing die vanuit je shack via de kabelmantel bij de antenne komt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor peytr » 17 maart 2020, 01:24

Super bedankt! Dat is een heel duidelijke site met precies de informatie waar ik naar zocht; had em zelf niet gevonden.

Typisch inderdaad dat ze ongeveer op n kleine 600 ohm lijken te sturen. Voor een end fed zit de natuurlijk impedantie ergens tussen 4000 en 5000 ohm en dit is er toch echt ook een :D ! Het antwoord op die pagina van ene Razvan klinkt logisch en de reden dat ze dit op deze manier een beetje halfslachtig doen zou kunnen zitten in kostenbeperking. Kan me ook voorstellen dat t geen heel groot verschil oplevert maar t blijft suboptimaal :shock:.

Ik zou zo'n ding eens met een resonante aanpassing naar tegen 5k kunnen proberen. Dan zou ie langer moeten worden en wordt natuurlijk duurder maar die paar Euro heb ik geen last van en t is voor de goede zaak.

Nogmaals zeer bedankt!

Peter
peytr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 maart 2020, 02:07

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor 19DT2120 » 17 maart 2020, 10:03

Er zit een verschil qua impedantie in het dikte(diameter) van gebruikte materiaal,een draadje van 1mm heeft een veel hogere impedantie dan bv een buis van 25mm!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor Wimpie » 17 maart 2020, 11:39

Wat 19DT2120 zegt klopt. Het gaat om de pijpdike/lambda verhouding. Hoe groter, hoe lager de "end-fed" impedantie. Voor een draadantennne voor bijvoorbeeld 40m band kom je op 50e-6 uit, maar voor CB kom je op ongeveer 2e-3 uit. Dit is voor CB grofweg een factor 40 hoger.

Even wat oude logfiles bekeken.

1.2 mm dikke draad met 0.5 mm isolatie kom je op ongeveer 3.1 kOhm uit (CB/10m).
alu spriet die van 24 mm naar 12 mm gaat in de top kom je ongeveer op 1.5 kOhm (CB/10m) uit voor minimale "retour"stroom in de mast of kabel.

Die 600 Ohm vind ik dan best laag.

De genoemde weerstanden zijn in geval van een parallelvervangingschema. Dit is met name van belang voor de alu spriet, omdat deze in de u-strip zit. Je hebt een flinke parallelcapaciteit die de totale impedantie naar beneden haalt. Zoals reeds aangegeven, die parallelcapaciteit maakt onderdeel uit van het aanpassingsnetwerk.

Op mijn website kun je een vrij lang document vinden dat zemelt over eindgevoede antennes:
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf
De impedantie (eigenlijk de Rp in een parallelvervangingschema) als functie van pijpdikte komt daarin ook aan bod.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor peytr » 18 maart 2020, 22:00

Dank je; je steekt de goede Rothammel naar de kroon!

Niet gerealiseerd, dat dikte zo'n sterk effect heeft op de impedantie.
Ik heb nog wel wat primitief meetwerk gedaan aan dunne halvegolf draadjes en kwam op dezelfde resultaten als ik ergens opgepikt had. Stukje bij beetje wordt wel duidelijk hoe de commerciele halvegolf sprieten in elkaar zitten.

Grt!

Peter
peytr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 maart 2020, 02:07

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor 19DT2120 » 19 maart 2020, 10:31

Impedantie meten is toch wat complexer dan weerstand !Hoe meer je leest hoe minder je weet :shock:
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: hoe zitten halve golf sprieten electrisch in elkaar?

Berichtdoor 19-DT-170 » 19 maart 2020, 11:32

Impedantie meten is ook voor de wetenschap moeilijk.
Bij impedantie spreken wij namelijk van een 'schijnbare weerstand', en die schijnbare weerstand is weer frequentieafhankelijk.
Als je met gelijkspanning meet, meet je enkel de weerstand van het materiaal.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten