Stroomuitval en QRM

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Stroomuitval en QRM

Berichtdoor Wimpie » 25 mei 2020, 19:47

Onder normale omstandigheden varieert het storingsniveau (op CRT SS 9900) bij mij van een S6,5.....S9 uit een halve golf spriet, voet op 10...15 m hoogte, voornamelijk rijtjeshuizen.

Ik kwam thuis (met mijn vader), komt de buurvrouw naar buiten: "ik heb geen stroom". Ik draai de deur open probeer bij mij zelf een lamp, ook geen stroom. Eerst buurvrouw gerustgesteld, daarna een autoaccu gepakt en bakkie op accu.

¡¡Wat een zegening zeg!!

QRM rond S1 met uitschieters naar S2, en veel buitenlandse stations hoorbaar op gewoon de 40 kanalen (FM, AM, USB). Mijn vader heeft even lekker storingsvrij kunnen QSO'en. Op de stoute kanalen zaten natuurlijk nog meer buitenlanders. Ondertussen even in de buurt gekeken, en zag nergens ook maar iets aan (dus dat was een storing die > 100 huizen te pakken heeft gehad).

Dit geeft mij maar weer eens aan dat het met EMC bijzonder slecht is gesteld. Ik snap ook dat mensen naar meer vermogen grijpen om de straat uit te kunnen komen.

Helaas wat de pret binnen een uur weer over (lees de "stroom" ging weer aan) en was alles weer zoals het was. Vooral die spetters van de PLC-zooi zijn erg irritant.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Stroomuitval en QRM

Berichtdoor Cas » 25 mei 2020, 20:15

Dit is nu wat je kunt zeggen een ideaal vergelijking-situatie, al is een stroom uitval natuurlijk nooit plezierig zeker voor mensen die er afhankelijk van zijn.
Maar nu kun je inderdaad eens horen wat er aan storingsbronnen allemaal om je heen zit en daar wordt je inderdaad niet vrolijk van...het is jammer genoeg overal het zelfde als je in een gemiddelde stad/woonwijk zit. Ik wordt er dan ook regelmatig behoorlijk moedeloos van.

73,
Cas.
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht

Re: Stroomuitval en QRM

Berichtdoor Snof » 25 mei 2020, 23:05

De crt 6900 staat bij mij ook tussen de S6 en S8 overdag, later op de avond is het minder door vermoedelijk de 20 zonnepanelen van de buren.
Het gekraak is bij de superstar 360 fm duidelijk minder hinderlijk dan bij de crt en die gebruikt ik dan veel voor ontvangst.

Ook een 1/2 golf op 10 m spoelhoogte, eerst op 7 m en dat was nog beroerder.
Ga nog testen als ik nog 2 meter omhoog ga of dat misschien nog iets gunstiger is tegen de storing en een betere ontvangst.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Stroomuitval en QRM

Berichtdoor 19DT2120 » 26 mei 2020, 09:22

Probeer dan ook eens een dipool horizontaal, dan zie je dat die ook weer wat rustiger is dan een verticale antenne!
Dat scheelt hier ook zo'n 3-5 S punten,het zelfde als ik via SSB de NB gebruik !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Stroomuitval en QRM

Berichtdoor Wimpie » 26 mei 2020, 16:40

@19DT2120:
Ik weet dat een horizontale dipool vaak minder ruis produceert. Het nadeel ervan is dat je nagenoeg geen verticaal gepolarizeerde stations meer werkt, en dat is voor mijn vader het belangrijkste (zijn talenkennis is wat minder).

Dan is de keus eenvoudig: verticaal gepolarizeerd

Het trieste van zo'n onaangekondigd experiment is en blijft in mijn ogen dat een flinke upgrade nodig is m.b.t. EMC normering.

Tientallen jaren terug zag ik dit reeds aankomen toen PC fabrikanten "dither" gingen toepassen op de klokoscillator, en natuurlijk t.g.v. de opkomst van schakelende voedingen. Een computer die dither gebruikt kan dan aanzienlijk meer ruis uitzenden terwijl je toch beneden de limieten blijft. Uiteindelijk krijg je toch meer ongewenste emissie. Dit natuurlijk samen met het nog steeds toenemende aantal elektronische apparaten per vierkante km. PLC is natuurlijk weer een "klasse" apart.

Alles moet kleiner, rendement moet omhoog, dus hoge schakelfrequenties met steile flanken. Het kost extra Euro's om de ongewenste emissie binnen het apparaat te houden. Ik vermoed daarom dat de normen onder druk van economische belangen niet strenger gaan worden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten